מחברה משפחתית למכונה משומנת

Insurer protecting a family with his hands
 
הקשב למאמר
Getting your Trinity Audio player ready...

חלק בלתי נפרד מהנוף העסקי המקומי הוא סגמנט החברות המשפחתיות הקטנות. אותן חברות בהן הגרעין המשפחתי  או המשפחה המורחבת נמצאים בשדרת הניהול הבכירה ובקרב מקבלי ההחלטות. מרבית החברות הללו אינן מצליחות לעשות את הקפיצה המיוחלת ולנפץ את תקרת הזכוכית העסקית וזאת בשל מגוון בעיות ואתגרים הייחודיים בעיקר להם:

  • חלחול של משקעים ומתחים ואף קונפליקטים מתוך חיי המשפחה אל ההתנהלות העסקית: חברות משפחתיות רבות מתמודדות עם קונפליקטים מתמשכים הנובעים מחוסר היכולת להפריד ולהציב גבולות ברור בין החיים האישיים למקצועיים של נושאי המשרות. מתחים, סכסוכים אישיים, חילוקי שעות בתוך המשפחה יכולים להשפיע לרעה על הניהול וכמובן על התוצאות. הזליגה מהמשפחתי לעסקי ולהיפך מייצרת מציאות מורכבת של ערבוב בין המשפחתי לעסקי.
  • ניהול מקצועי מול רגשי: לעיתים קרובות, ניהול החברה מושפע משיקולים רגשיים ולא רק משיקולים מקצועיים ועסקיים, מה שפוגע בביצועים העסקיים.
  • חוסר הלימה בין התפקיד לבין היכולת והכישורים הנדרשים: אנו עדים בלא מעט מקרים בהם בני משפחה מונו לתפקידיהם ללא בדיקה וביצוע תאום ציפיות בהתאם ליכולותיהם וכישוריהם. הם מונו רק לשם התואר.
  • מעבר בין דורי: קצת פחות משליש מן החברות המשפחתיות שורדות ועוברות בירושה לידי הדור השני : תכנון והוצאה לפועל של מעבר הבעלות והניהול מהדור המייסד לדורות הבאים עשויים להיות מורכבים. הדבר כולל הכשרת דור ההמשך, תכנון ירושה ושימור הידע והחזון של העסק.
  • גיוס ושימור עובדים חיצוניים: ישנו קושי פעמים רבות לשלב עובדים ומנהלים בתפקידים בכירים שאינם בני משפחה בחברה המשפחתית, מה שעלול להגביל את פוטנציאל הגידול והחדשנות. קיימת חשדנות גבוהה מאוד למי שמגיע מבחוץ ( הוא לא “אחד מאתנו”)
  • כאשר מסתכלים בראייה מערכתית על חברות משפחתיות מוצאים כי בחלק לא קטן בהן יש פער בין מקצועיות מוצר ושירותים גבוהה מאוד לצד יכולות ניהול, מכירות ושיווק נמוכות . בני המשפחה ניחנים בדר”כ במקצועיות הגבוהה ולוקים בחסר בצד הניהולי הביצועי.

אז איך ניתן להתמודד עם אתגרים אלו? הנה כמה טיפים:

  • הגדרת תפקידים ואחריות ברורים: הגדירו בבירור את התפקידים והאחריות של כל אחד מבני המשפחה, בצעו חלוקת אחריות ברורה וגבולות ברורים לכל אחד- העלו זאת על הכתב וקבלו הסכמה מלאה של כולם. המנעו מכפל אחריות ומשימות. בהזדמנות זו עדכנו את המבנה הארגוני והמחלקות תחת אחריות של כל אחד מבני המשפחה המנהלים
  • הסכמות רחבות – פעלו במסגרת שיח משותף קבוע (ישיבות ופגישות עבודה) תוך הגעה להסכמות רחבות. כבדו אחד את השני על עצם היותו בחברה ולא משנה אם דעתו שונה מדעת האחר.
  • ביסוס שגרות ניהול קבועות ושגרות עבודה. ישיבות שבועיות וחודשיות של כלל המעורבים הן בבחינת חובה, בססו באופן קבוע מפגשים משותפים כדי לפתור קונפליקטים, חששות, לשתף עדכונים ולקבל החלטות חשובות.
  • כך שמרו על תקשורת פתוחה וכנה בין בני המשפחה.
  • הכשרה והתאמה לתפקיד: במידה ובן המשפחה המיועד לתפקיד אינו מביא עימו את סט הכישורים הנדרש, מומלץ לבנות תוכנית הכשרה שתקנה לו את סט הכישורים
  • שחררו את מי שלא מתאים גם אם הוא בן משפחה!
  • אתם חייבים לגלות הבנה והכלה של ההבדלים בין הדורות: כל דור מגיע עם ערכים, ציפיות וניסיון חיים שונה. לדוגמה, דור ה-X נוטה להיות נאמן ועצמאי, בעוד דור ה-Y מעדיף משוב מסודר וחיזוקים חיוביים….
  • הכינו מראש את המעבר הבין-דורי העתידי הצפוי: הגדירו את מסגרת הזמן והעזרו בגורם חיצוני לליווי המעבר ויצירת האקלים וסביבת העבודה למעבר תפקיד המנכ”ל 3.
  • הגדירו הפרדה מוחלטת בין המשפחה לחברה, השתדלו במסגרת אינטראקציות ואירועי המשפחה לא לערב את מסגרת החברה
  • ברמה המקצועית אמצו את שיטות העבודה של החברות הגדולות:, תכנון אסטרטגי ובניית תהליכי ניהול וירושה מובנים.
  • העצימו את עצמכם בעובדים ומנהלים חיצוניים ותנו להם להיות חלק מהמערך, הם אינם איום. התייחסו אליהם ככוח עזר בדרך להצלחת ביצועי החברה.
  • העשירו את היכולות והידע שלכם בתחומי הניהול, מכירות, שירות ושיווק , התעמקו ובססו תהליכים התומכים במקצועיות השירות והמוצר שלכם.
 

ואל תשכחו החברה חשובה אבל המשפחה שלך חשובה יותר!

Game Changer – משנים תוצאות בחברות וארגונים בתוך חודשים בודדים www.marketings.co.il

סיפורי הצלחה וקייס סטדי: www.marketings.co.il/our-successes

בהצלחה!

כותב המאמר: מיטל הדר

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ?
הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו
המדריך המלא לדוחות דשבורד ואפיון מערכת CRM לשיפור ביצועים ותוצאות עסקיות
המדריך המלא לדוחות דשבורד ואפיון מערכת CRM לשיפור ביצועים ותוצאות עסקיות
בעידן הנוכחי, המאופיין בשינויים תכופים ובאי ודאות, חברות וארגונים עסקיים מחפשים דרכים יעילות להתאים את…
שיפור ביצועים באמצעות מודל אג'יליות
שיפור ביצועים באמצעות מודל אג'יליות
בעידן הנוכחי, המאופיין בשינויים תכופים ובאי ודאות, חברות וארגונים עסקיים מחפשים דרכים יעילות להתאים את…
המנכ"לים מתעוררים: כך תחשפו את האתגרים האמיתיים המעכבים את החברה שלכם!
המנכ"לים מתעוררים: כך תחשפו את האתגרים האמיתיים המעכבים את החברה שלכם!
הכירו את הפערים הסמויים ודרך הפעולה שתשנה את פני הארגון שלכם. האם אתם בטוחים שהאתגרים…
מנכ״לים מודים ״אנחנו מודאגים מאוד"
בחודשים האחרונים רוב השוק העסקי בישראל עובר טלטלה עסקית ומוראלית לא פשוטה. מרבית החברות והארגונים…
מגמות עולמיות בתחום השיווק
מגמות עולמיות בתחום השיווק
שיווק החדש -כל המגמות, הטרנדים, הכלים, הדרכים והחשיבה האחרת שמחייבת שינוי גישה בכללי המשחק, ישנם…
אנשי המכירות הנסתרים - מתחת לרדאר שלכם
אנשי המכירות הנסתרים - מתחת לרדאר שלכם
בסביבה העסקית המאתגרת של ימינו, אנו נדרשים לחשיבה יצירתית ופתרונות מקוריים לאתגרים הקיימים. אחת מהן…
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון?
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון?
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון? כזה שמייצר לכם בהירות ומהווה מקפצה…
מסע לקוח, כך תעשו זאת חכם.
מסע לקוח, כך תעשו זאת חכם.
מסע לקוח מתחילים בהבנת הצרכים הייחודיים של לקוחות בשוק מתמיד משתנה, דרך הפיתוח של אסטרטגיות…
איך להחזיר את הניצוץ לעובדים ותיקים?
איך להחזיר את הניצוץ לעובדים ותיקים?
מה באמת חשוב לעובדים ותיקים? עם העלייה בתוחלת החיים וכושר העבודה, והאתגרים הבוערים בשימור עובדים-…
הביצועים בארגון תקועים - טיפים לזיהוי 'מוקשים'
הביצועים בארגון תקועים - טיפים לזיהוי 'מוקשים'
מה הסיבה האמיתית שלא מעט חברות וארגונים תקועים במקום? אינם מצליחים לגדול? אינם מצליחים לעמוד…
מה אנשי מכירות רוצים? מודלים תגמול אנשי מכירות
מה אנשי מכירות רוצים? מודלים תגמול אנשי מכירות
איך מתגמלים אנשי מכירות? איך מוודאים שהם נשארים מרוצים, פורחים ונאמנים לארגון? אחרי עבודה עם…
מועדון לקוחות- זה עדיין רלוונטי בכלל?
מועדון לקוחות- זה עדיין רלוונטי בכלל?
מועדון לקוחות מאפשר לנו ליישם עקרון חשוב מאוד בפרסום: פרסונליזציה- התאמת המסר באופן אישי ללקוח.…
תגידו להם מה הם עושים לא נכון (וגם מה כן)
תגידו להם מה הם עושים לא נכון (וגם מה כן)
אז למה להשקיע במישוב איכותי? שוב שנבחין בין משוב מקצועי למשוב אישי-(יש יתרונות משלו שנוכל…
פולואפ: חברו הטוב ביותר של אנשי המכירות 
פולואפ: חברו הטוב ביותר של אנשי המכירות 
אז מה זה פולואפ ולמה צריך אותו?לפולואפ בעל אסטרטגיה מובנית יש השפעה משמעותית וישירה על…
מיינדסט מכירות הוא הבסיס של תשתית המכירות שלכם צ׳יט-שיט לכל מי שמנהל.ת אנשי מכירות 
מיינדסט מכירות הוא הבסיס של תשתית המכירות שלכם צ׳יט-שיט לכל מי שמנהל.ת אנשי מכירות 
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... בשנה האחרונה אנחנו שומעים בלי סוף שחברות…
מה שלום המוח שלכם בחברה?
מה שלום המוח שלכם בחברה?
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... מערכות CRM הן הבסיס של החברה –…
מהם הדברים החשובים ביותר בתכנית המכירות שלכם
מהם הדברים החשובים ביותר בתכנית המכירות שלכם
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... זה די מדהים, בשנים האחרונות אנחנו נתקלים…
כשלונות החברות הגדולות במסע לקוח ואוטומציה
כשלונות החברות הגדולות במסע לקוח ואוטומציה
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... אם פעם תהליך מכירה היה התקשרות קצרה…
ממשאב אנושי להון אנושי
ממשאב אנושי להון אנושי
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... “אני מעריך שהתרומה של המשאב האנושי אצלנו…
ניהול הידע הפנים ארגוני
ניהול הידע הפנים ארגוני
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... את הסיפור הזה כולם שמעו – חברה…
להתחיל את השנה אחרת
להתחיל את השנה אחרת
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... ברוכים הבאים לשנת 2024! וזה בדיוק הזמן…
סיכום שנה עסקית
סיכום שנה עסקית
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... הנה אנחנו מוציאים את עצמנו בסוף השנה…
אסטרטגית לקוחות קיימים
אסטרטגית לקוחות קיימים
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... אחד הנכסים העסקיים החשובים ביותר הוא הלקוחות…
מזל טוב ליום הולדתך!
מזל טוב ליום הולדתך!
מנהל/ת יקר/ה! זו ההזדמנות שלנו לאחל לך יום הולדת שמח, מאחלים לך שפע של בריאות…
מתנות לכבוד השנה החדשה  -2023
מתנות לכבוד השנה החדשה -2023
מנהל יקר! זו ההזדמנות להודות לך על היותך חלק מקהילת הניוזלטר שלנו – פותחים, קוראים,…
חלק 2: ארגז כלים למנהל - שגרות ניהול
חלק 2: ארגז כלים למנהל - שגרות ניהול
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... בחלקן הראשון, סקרנו בהרחבה את הדגשים הכי…
חלק 1: ארגז כלים למנהל - שגרות ניהול
חלק 1: ארגז כלים למנהל - שגרות ניהול
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... בחלק הראשון של כתבה זו נסקור את…
תכנית עבודה - חלק 2
תכנית עבודה - חלק 2
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... בחלק הראשון סקרנו את העקרונות לבניית תכנית…
תכנית עבודה - חלק 1
תכנית עבודה - חלק 1
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... אז מהם הדגשים החשובים ביותר בבנייה ודיוק…
תרשימי זרימה עבור תהליכים עסקיים
תרשימי זרימה עבור תהליכים עסקיים
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... אחד הנושאים החשובים בהצלחה עסקית הוא דיוק…
מאמרים קשורים

זקוקים לעזרה בשיפור הביצועים בארגונכם?

השאירו פרטים או
התקשרו 072-3972174

דילוג לתוכן