הנעת עובדים בארגון
אחד האתגרים המרכזים של מנהלים בניהול השוטף הוא היכולת להניע את הכפופים להם לאורך זמן.
ישנם 3 כללי יסוד חשובים בהנעת עובדים:
- התייחסו לעובדים שלכם תמיד כמו שאתם מתייחסים ללקוחות שלכם ואפילו יותר!
- שימו את עצמכם לעיתים קרובות במקום של העובד, הסתכלו דרך העיניים שלו (זכרו שגם אתם היית פעם עובדים מהשורה)
- מילת הקסם בהנעה היא מוטיבציה
מהי מוטיבציה?
ההגדרה – מכלול התהליכים אשר מעוררים, מכוונים ומשמרים את ההתנהגות האנושית לעבר מטרה מסוימת, אותו כוח מביא עמו את הכוונה לבצע פעולה ואת ההתמדה בביצועה.
ולפיכך מוטיבציה היא הנעה פנימית הדוחפת וגורמת לנו לרצות להתמודד עם מטלות ואתגרים, לעמוד ביעדים ולהצליח לבצע את מה שתכננו.
ליצירת מוטיבציה תפקיד מכריע באיכות ובפרודוקציה של העובדים.
בעוד שעובדים בעלי מוטיבציה גבוהה מפגינים – שביעות רצון גבוהה מתפקידם, ממנהלים ומהארגון, דריכות מתמדת, מחויבות אישית/צוותית/ארגונית גבוהה יותר, “ראש גדול”, יצירתיות ופתיחות להצעות חדשות, יוזמה, גאוות יחידה, שיתוף פעולה מלא, קידום תהליכים רצון להתפתח וללמוד, קצב עבודה מהיר, והכי חשוב : ביצועים גבוהים יותר (בעיקר לאורך זמן).
כך שלעובדים בעלי מוטיבציה נמוכה- בעיות בתקשורת, קצב עבודה איטי, הימנעות מקבלת החלטות בכדי להימנע ממטלות נוספות, חוסר שיתוף פעולה עם אחרים, ראש קטן, חוסר אכפתיות, התנגדויות לשינויים בתוך הארגון, השפעה רעה על עובדים חדשים, הוצאת שם רע לארגון בחוץ, התעסקות בזוטות ובעיקר ביצועים ירודים.
לפיכך השתדלו לייצר גורמים מספקים –כגון תנאי עבודה נאותים, סביבה פיזית, שכר, וגורמים מניעים – כגון הערכה והגשמה עצמית: הישגיות, הכרה, אחריות, עניין בתפקיד ואפשרויות קידום.
אז מהן אותן פעולות/משימות עיקריות שאנו ממליצים לאמץ ולייצר באמצעותם מוטיבציה גבוהה לאורך זמן בקרב העובדים שלכם?
- נהלו אותם ממקום נקי, נסו לנטרל אגו, שיפוטיות ככל שניתן
- יצרו עימם כימיה, נסו להתחבר אליהם כמה שניתן
- למדו להכיר אותם כעל שאפשר ברמה האישית וברמה המקצועית
- פנו אליהם בצורה ובטון דיבור מכבד
- התייחסו אליהם, גלו עניין, תנו להם לדבר והקשיבו, העניקו להם את החשיבות ויחס שווה
- נהגו כלפיהם בפתיחות ובשקיפות
- השקיעו בהם, לוו אותם מקצועית
- העריכו, פרגנו והודו להם
- העצימו הזדמנויות בפניהם
- היו קשובים לצרכים המשתנים שלהם
- העניקו להם שקט תעשייתי, בטחון וגיבוי מקצועי
- דאגו להם לתנאים פיזיים משופרים
- תגמלו אותם מעבר לקבוע
- העניקו להם אפשרויות ללמידה ולהתפתחות אישית ומקצועית (גם קידום)
- העניקו להם עצמאות וחופש פעולה
- שתפו אותם בהחלטות חשובות
- שתפו אותם בדיונים פתוחים
- הוו עבורם דוגמא אישית
- גרמו להם להיות חלק אינטגרלי מהצוות
- האצילו ותנו להם סמכויות
- אפשרו להם להשתתף בישיבות עם בכירים, לקוחות אסטרטגים וכדומה
- ייצרו עבורם אתגרים מתמשכים
- אפשרו להם להציג בפורמים רחבים ומול בכירים/לקוחות חשובים
- אפשרו ותנו להם להוביל תהליכי עבודה מעבר להגדרות התפקיד
- העניקו להם ניהול תחום מומחיות או אחריות
- אל תשכחו את המעגל הקרוב – אירועים משפחתיים (ימי הולדת, ימי נישואים),רתימת בנות/בני זוג
- נהלו תהליך משוב מקדם ובונה – פורמלי וא פורמלי
- גלו סבלנות וסובלנות
- ייצרו עבורם רצף של הצלחות קטנות
- תאמו ציפיות באופן קבוע ומתמשך
מהי הנעת עובדים וכיצד תוכלו ליישם אותה בפועל?
שוק העבודה המודרני מציב בפני ציבור העובדים מגוון רחב של אפשרויות תעסוקתיות, שכל אחת מהן יכולה להתאים לכישוריו ויכולותיו המקצועיים של כל עובד/ת, אך באותה נשימה, אותו שוק עבודה נחשב לתובעני יותר מבעבר ועשוי להוביל למצבי שחיקה המובילים בין היתר לנטישת עובדים. לצד כל אלו, ניצב האתגר התעסוקתי המרכזי ביותר בשוק העבודה המודרני והוא תחום הנעת עובדים והגברת המוטיבציה בקרב העובדים.
תחום הנעת העובדים החל להתפתח בקרב תאגידים וארגונים גדולים בעולם המערבי כבר באמצע המאה הקודמת וצבר תאוצה לאורך כל המחצית השנייה של המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21. כים, תחום הנעת העובדים מהווה תחום מרכזי (ומאתגר) בקרב חברות, עסקים וארגונים קטנים כגדולים והוא מבוסס על גישות ותיאוריות שונות שנועדו להגביר את המוטיבציה בקרב העובדים. בין יתר הגישות באמצעותן תוכלו ליישם את תחום הנעת עובדים בפועל תוכלו למצוא:
- האצלת סמכויות – גישה זו מבוססת על מתן חופש תעסוקתי לעובדים בכל הנוגע לקבלת החלטות ויישום מלא של משימות תעסוקתיות להן הם נדרשים. באופן זה ניתן לשפר באופן מתמיד את הדימוי העצמי של העובד וייעל את עבודתו.
- הצבת יעדים ברי השגה ותגמול כספי – באמצעות גישה זו העובד/ת שואף להגיע ליעדים התעסוקתיים המוגדרים לו ופועל בכל דרך על מנת לקדם וייעל את תהליכי עבודתו.
- כל עובד הוא שותף לדרך – גישה זו מבוססת על שקיפות מלאה, קשר בינאישי והערכה, ובאמצעותה ניתן להגביר באופן מתמיד את המוטיביציה בקרב העובדים ולגרום להם להרגיש בעלי ערך לחברה, לארגון או לבית העסק.
וזאת לצד גישות נוספות באמצעותן ניתן ליצור מוטיבציה פנימית גבוהה בכל כלל העובדים.
לסיכומו של דבר
הנעת עובדים ויצירת מוטיבציה פנימית בקרב כל אחד ואחת מהם, מהווה אתגר תעסוקתי עבור כל מנהל הנדרש לניהול מספר כזה או אחר של עובדים. התגמול הכספי מהווה אומנם חלק מרכזי לצורך כך אך הוא אינו חזות הכול כאשר מדובר על מוטיבציה פנימית בקרב העובדים לאורך זמן. רכישת כלים ניהוליים בתחום הנעת עובדים יאפשר לכל מנהל/ת להוביל את צוות העובדים להצלחה ולגרום לכל אחד ואחת מהם להרגיש חלק ממשהו גדול יותר. אנחנו בחברת גיים צ’יינג’ר סולושונס מקבוצת marketing solutions, מתמחים בין היתר בתהליכי ליווי של מנהלים והעברת סדנאות וקורסים שונים בנושא הנעת עובדים והגברת המוטיבציה הפנימית של העובד/ת. כמו כן, אנו מלווים תהליכי ליווי עסקי במסגרתו מושם דגש על תחום ניהול עובדים בכלל ורכישת מיומנויות לצורך הנעתם והגברת המוטיבציה הפנימית שלהם. אם גם אתם מעוניינים להגביר את המוטיבציה בקרב עובדי הארגון, החברה או בית העסק, אנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר כאן עוד היום ולהיחשף לכל האפשרויות העומדות לרשותכם אצלנו בנושא ניהול והנעת עובדים.
זכרו תמיד, “אנשים לא עוזבים מקום עבודה, הם עוזבים את המנהל”.
אז אתם רוצים לשפר את הביצועים שלכם בארגון, אל תשכחו קודם לייצר מוטיבציה לעובדים שלכם!
בהצלחה!
למאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך לחץ כאן!
כותב המאמר: מיטל הדר
מה אומרים עלינו...
שלמה בן גל
מנכ"ל המרכז האקדמי לוינסקי וינגייט
אופירה
סמנכ"לית שיווק
צביקה דגן
מנהל מכללות , אגד
נאווה מלכה
מנכ"לית חברת אפיקים תכנון פיננסי ופנסיוני.
ליבי נניקשווילי
סמנכ"לית מכירות ג'ובמאסטר
יואב סוכרי
מנכ"ל ובעלים, זמן אמיתי
כפיר סהר
סמנכ"ל אקרשטיין
מיכל שנל
מנכ"לית אפוסטרפיה
יגאל בראון
מנכ"ל -הבצפר
אסי צור
מנכ"ל דיגיטל פרופרטי
מומלץ לקרוא מאגר ידע
מאמרים וחומרים נוספים שעשוים לעניין אותך