איך לנהל גביה עסקית חכמה שמחזקת את התזרים

 
הקשב למאמר
Getting your Trinity Audio player ready...

40% מהחברות בשוק הישראלי מדווחות על חובות אבודים של יותר מ-5% ממחזור השנתי. זה אומר שחברה עם מחזור של 50 מיליון שקל מפסידה 2.5 מיליון שקל בשנה!- רק בגלל גביה לא יעילה.
ברוב הארגונים, הגבייה נופלת בין הכיסאות. אנשי המכירות “לא רוצים לקלקל את הקשר עם הלקוח”, הבק-אופיס מתעסק בזה רק כשיש זמן, והמנכ”ל מגלה את הבעיה רק כשכבר מדובר על סכומים גבוהים. התוצאה? אף אחד לא באמת על זה.

אתם יכולים להיות עם המוצר והשירות הטובים ביותר בשוק ועם מערך אנשי מכירות ושירות ברמה הגבוהה ביותר אבל אם לא גביתם בזמן ובאופן נכון הכול יורד לטמיון.

לתוך כך צריך להבין שלא מעט לקוחות נמנעים מתשלום בזמן, ולמה זה?

  • חוסר בהירות במחויבות – כשתהליך הגביה אינו שיטתי, הלקוח מרשה לעצמו לזפזפ, ולהנות מימי אשראי .
  • פיקוח רופף מדי – גביה שמתנהלת פעם בחודש? מובילה לצבירת חובות
  • אינטראקציה לקויה עם הלקוח בדמות של יחס קשיח מדי גורם ללקוח לדחות תשלום
  • חוסר במנגנוני מעקב ובקרה – ללא דוחות? ללא פיקוח? ללא גביה אפקטיבית…

    אז איך בונים מערך גביה אפקטיבי ואיכותי?

1. הגדרת מדיוניות תשלום ברורה במסגרת התקשרות מוקדמת

הגבייה מתחילה עוד לפני תהליך המכירה. הגדירו תנאי תשלום ברורים בהסכם, קבעו מנגנון פיצויים על איחור (אחוז קבוע שיחושב אוטומטית) ובמקרים מתאימים דרשו ערבויות/שטרי חוב.
במקביל נהלו את האובליגו שלכם (סך כל ההתחייבויות הכספיות שלכם לספקים/לקוחות שלכם) באופן שוטף וזאת כדי למקד ולמקסם את ניהול הסיכונים, מעקב תזרים המזומנים והתכנון העסקי. בדקו את רמת הסיכון של הלקוחות ובמקרים מסוימים אף רכשו ביטוח אשראי.

2. יצרו מערכת נגישה ותמריצים

הנגישו את תהליך התשלום, ספקו מגוון אפשרויות לביצוע התשלום החל מהעברות בנקאיות, המחאות, תשלומים במזומן.
העניקו הנחה של אחוזים בודדים לתשלום מוקדם, ריבית מתונה על איחורים, העניקו יתרונות בעסקאות עתידיות למשלמים עקביים ופרסו את התשלומים בעסקאות גדולות.
העבירו חשבוניות מיידית עם השלמת הפרויקט או בראשית החודש, לא בסיומו, העבירו את ההתראה לתשלום תמיד 3-5 ימי עבודה לפני התאריך הקובע.

3. חלוקת אחריות ברורה

הגדירו את האחריות המלאה על אנשי המכירות – הם מכירים את הלקוח אישית, יש להם מערכת יחסים, ויודעים מתי “לדחוף” ומתי לרכך.  הם מזהים תירוצים לעומת בעיות אמיתיות – ולכן יודעים לפעול מדויק ומהר. כשהם מתוגמלים בבונוס על גביה בפועל (עמלת המכירה שלהם), זה מקדם מוטיבציה גבוהה לפעול, יש להם יכולת השפעה על הלקוח.
השתמשו במנהל הגבייה/בקאופיס בשלב מתקדם, בדר”כ החל מהחודש השני והגדירו להם דיווח ודוחות, הפקת מסמכים, תזכורות והודעות. הגידרו להם טיפול במעקב שיטתי בהליכים משפטיים ובניהול הקשר עם הלקוח בנושא התשלום.

4.מערכת מעקב ובקרה יומית

נהלו דוח גיול במערכת ה-CRM עם שם לקוח, סכום החובה, תאריך יעד לתשלום, מספר ימי איחור וסטטוס הטיפול. ודאו עדכון לפחות פעמיים בשבוע וברמה יומית בשבוע אחרון לכל חודש. מנהל הגביה או מנהל המכירות חייבים להיות מעודכנים באופן שוטף על חובות פתוחים ואופן הפעולות הננקטות בגינם.

5. הגדירו דרגות הסלמה מתוכננות

השלב הראשוני הוא עד שבוע ימים ממועד התשלום – החייב מקבל טלפון ידידותי מאיש המכירו עם תזכורת לביצוע התשלום.
שלב שני הוא עד שבועיים הו מתקיימת פגישה פרונטלית של איש המכירות + מייל רשמי מבק-אופי.
השלב השלישי הוא בין שבועיים לחודש ובשלב זה יש התערבות של גורם ניהולי למול הלקוח החייב.

השלב הרביעי הוא מעל לחודש ובו התראה רשמית בכתב עם אזהרה על השלכות, השלב החמישי והאחרון הוא מעל לחודש וחצי – הליך משפטי או שימוש בחברת גבייה חיצונית

6. השתמשו במערכת התראות 

השתמשו במערכת CRM המאפשרת לשלוח תזכורות אוטומטיות, התראות לצוות ומעקב אחר חיובים פתוחים.

חברו כל שלב להתראה על פי לוחות זמנים מוגדרים מראש. הגדירו התראות באמצעי תקשורת – שיחה טלפונית ישירה, מייל, הודעת ווטס אפ. זה חוסך זמן, מפחית עומס ומשפר ביצועים.

7. הציגו נתונים מלאים ללקוח

ודאו, ואמתו שכל הנתונים בחשבונית מוצגים בפירוט (תתפלאו לדעת שלא מעט מהעיכובים בתשלום נובעים מכך) – רישום מדויק של השירותים/המוצרים שהועברו, תאריכי מסירה ומספרי הזמנה רלוונטיים, תנאי הסילוק והמועד הסופי (מודגש בבירור!), כל נתוני ההתקשרות לגביה והנחיות תשלום מפורטות.

8. תיעוד

 בסיום כל אינטראקציה ושיחת גביה, סכמו בכתב את ההחלטות ושלחו במייל – זה מחזק את ההתחייבות לתשלום של הצד השני. אל תשכחו לתעד הכל בכרטיס הלקוח במערכת ה CRM שלכם.

9. טיפול מקצועי בהתנגדויות

כשלקוח מעכב תשלום בטענה ל”תקלה” או “בעיה”, רשמו את התלונה בדיוק, הגדירו לוח זמנים מפורש לטיפול, פתרו את הבעיה ביעילות, והפרידו בין הבעיה לבין החיוב (גבו את הסכום שלא במחלוקת).

10. אימון גביה

אנחנו כן מציעים לייצר ריענון מעת לעת של העוסקים בגביה הכולל סימולציות תקופתיות של תרגול התנגדויות, שימוש בשפה מקדמת מסר, תמיכה רגשית – איך לגבות בלי להרוס את קשר עסקי.

11. מעבר לטיפול משפטי

ניסיתם הכול, ולא הצלחתם, העבירו לגורם משפטי אבל עדכנו את הלקוח, יהיו כאלו שיעדיפו בשלב הזה להימנע מחיכוכים משפטיים ולשלם את החוב.
זכרו מה שלא נמדד לא מנוהל ולכן חשוב מאוד להגדיר מדדי הצלחה ו-KPI מומלצים:

  • אחוז גבייה מתוך חוב פתוח (פר איש מכירות)
  • זמן ממוצע לסגירת גבייה
  • כמות פעולות גבייה יזומות
  • קיצור תקופות אשראי
  • שיעור לקוחות בהסדר תשלומים לעומת ניתוק קשר

    אז מה עושים מחר בבוקר?

  • זהו את כל החובות הקיימים – עשו רשימה מפורטת, והגדירו לאנשי המכירות תעדוף לטיפול בחובות הכבדים יותר
  • הגדירו תהליך ברור לטיפול בחשבוניות חדשות
  • שנו את הסכמי המכירה כך שיכללו תנאי תשלום נוקשים יותר
  • הציעו הנחה לתשלום במזומן או העברה בנקאית

 

זכרו: הגבייה היא חלק מרכזי בניהול. המונח “הזמנות” נחמד, אבל המונח “כסף בבנק” נחמד יותר. הפעילו את העקרונות האלה החל ממחר בבוקר והפכו את הגבייה למנגנון שיטתי ויעיל.
בתהליך אפקטיבי אתם עשויים להפחית מעל ל 50% בחובות אבודים  תוך 6 חודשים, קיצור זמן הגבייה הממוצע ב-50% וכמובן שיפור של עשרות אחוזים בתזרים המזומנים שלכם.

שנו את הגישה, וישמו את השיטה שתעזור לכם.

בהצלחה!

 

כותב המאמר: מיטל הדר

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ?
הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו
זה גוזל לכם 35% מההכנסות
זה גוזל לכם 35% מההכנסות
אתם זורקים כסף לפח. כל יום. בזמן שאתם קוראים את המשפט הזה, איש מכירות כלשהו…
איך סביבת עבודה אפקטיבית מייצרת צמיחה עסקית ושיפור ביצועים?
איך סביבת עבודה אפקטיבית מייצרת צמיחה עסקית ושיפור ביצועים?
רובם של המנהלים הבכירים במשק מתמקדים במדדים המסורתיים (מכירות, הכנסות, רווחים) ומזניחים גורם אחד שעשוי…
איך לבחור את האתגר הנכון כדי לשפר ביצועים עסקיים?
איך לבחור את האתגר הנכון כדי לשפר ביצועים עסקיים?
המאמר הזה הוא קצת שונה, אנחנו רוצים להציג את אחד הכלים היותר טובים ויעילים עבורכם…
מה עושים כשעובד הופך למנהל?
מה עושים כשעובד הופך למנהל?
העובד המוערך, שהתבלט לאורך השנים בזכות ביצועים גבוהים, קיבל קידום והופך להיות מנהל בפעם הראשונה.…
המדריך המלא למדדי מכירות: איך למדוד, לנתח ולשפר את תהליכי המכירה בארגון
המדריך המלא למדדי מכירות: איך למדוד, לנתח ולשפר את תהליכי המכירה בארגון
בעידן שבו נתונים ומדידה הם כלים אסטרטגיים להובלת תהליכים, מדדי מכירות מהווים את הלב הפועם…
רוצים להגדיל הכנסות? בקרת מכירות היא הסוד להצלחה עסקית בשוק תחרותי
רוצים להגדיל הכנסות? בקרת מכירות היא הסוד להצלחה עסקית בשוק תחרותי
לא מעט חברות וארגונים משקיעים מאמצים ומשאבים רבים כדי לעמוד ביעדי המכירות שלהם. הם מייצרים…
סדר פסח עסקי: הזדמנות לארגון מחדש, התחדשות וצמיחה
סדר פסח עסקי: הזדמנות לארגון מחדש, התחדשות וצמיחה
מתי בפעם האחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי בארגון שלכם? כזה שמייצר בהירות ומהווה מקפצה קדימה?…
כיצד לשפר את יעילות השירות בארגון – ניתוח, אתגרים ופתרונות
כיצד לשפר את יעילות השירות בארגון – ניתוח, אתגרים ופתרונות
שירות הלקוחות הוא עמוד התווך של כל ארגון המציע מוצרים ושירותים טכניים. כאשר תהליכים אינם…
חיזוק וביסוס הקשר עם הלקוחות שלכם
חיזוק וביסוס הקשר עם הלקוחות שלכם
במציאות הדינמית והתחרותית כיום, יצירת מערכות יחסים חזקות עם לקוחות אינה רק יתרון - היא…
5 פרמטרים קריטיים להצלחה עסקית ב-2025 שכל מנכ"ל חייב להכיר
5 פרמטרים קריטיים להצלחה עסקית ב-2025 שכל מנכ"ל חייב להכיר
אתם מכירים את המשחק: ניהול יעיל, מדדים ברורים, מכירות שדופקות שעון, שיווק שמביא לידים ,…
ההבדלים בין אסטרטגיית שיווק לאסטרטגיית מכירות: כיצד שיתוף פעולה יכול לקדם את הארגון שלכם
ההבדלים בין אסטרטגיית שיווק לאסטרטגיית מכירות: כיצד שיתוף פעולה יכול לקדם את הארגון שלכם
רבים מהמנהלים, גם הבכירים שבהם, מתקשים להבחין בין אסטרטגיית שיווק לאסטרטגיית מכירות. התוצאה? ארגונים מצפים…
כיצד להבטיח תקינה מלאה במוקדי שירות ומכירות
כיצד להבטיח תקינה מלאה במוקדי שירות ומכירות
מוקדי שירות ומוקדי מכירות הם הלב הפועם של כל ארגון, בין אם מדובר במענה ללקוחות…
הפניות לקוחות כבסיס לצמיחה שיווקית ומכירתית
הפניות לקוחות כבסיס לצמיחה שיווקית ומכירתית
85% מתוך 65 לקוחות שליוונו בשנים האחרונות ציינו כי מנגנון הפניית לידים והזדמנויות באמצעות לקוחות…
איך למנוע נטישת לקוחות ולשמר לקוחות ותיקים לרווח מתמשך
איך למנוע נטישת לקוחות ולשמר לקוחות ותיקים לרווח מתמשך
את זה כולם יודעים: רכישת לקוחות חדשים עולה פי חמישה עד שבעה יותר מאשר שימור…
נטישת לקוחות: איך לזהות סימני נטישה ולשמר לקוחות ותיקים?
נטישת לקוחות: איך לזהות סימני נטישה ולשמר לקוחות ותיקים?
לקוחות קיימים ותיקים הם אחד הנכסים החשובים ביותר של כל ארגון, מחקרים לא מעטים בשנים…
תקשורת פנים ארגונית אפקטיבית: איך לשפר שיתוף פעולה בארגון?
תקשורת פנים ארגונית אפקטיבית: איך לשפר שיתוף פעולה בארגון?
תקשורת פנים ארגונית לקויה היא אתגר "שקט" די שכיח בקרב חברות וארגונים המהווה לעיתים קרובות…
תקשורת פנים ארגונית אפקטיבית: המפתח לשיפור ביצועים עסקיים
תקשורת פנים ארגונית אפקטיבית: המפתח לשיפור ביצועים עסקיים
תקשורת פנים ארגונית אפקטיבית היא הרבה יותר מאשר רק העברת מידע בין עובדים – היא…
שירות לקוחות אסטרטגי: איך להפוך אותו למנוע צמיחה עסקי
שירות לקוחות אסטרטגי: איך להפוך אותו למנוע צמיחה עסקי
הנתונים מדברים בעד עצמם: רק עלייה של 10 % בלבד בשימור לקוחות יכולה להוביל לגידול…
תתכוננו לפתיחת השנה
תתכוננו לפתיחת השנה
"יש רק דרך אחת להצליח – להתחיל הכי מהר שלך ולאט לאט להגביר" החשיבות של…
הטעות שעולה לכם בהפסד אדיר!
הטעות שעולה לכם בהפסד אדיר!
מבדיקה מדגמית אצל מרבית לקוחותינו רק בשנה האחרונה מצאנו כי התיעוד מידע האסטרטגי והחשוב ביותר…
חיבור משרד הפרסום והדיגיטל שלכם לתוצאות: דגשים חשובים לתיאום ציפיות ואופטימיזציה
חיבור משרד הפרסום והדיגיטל שלכם לתוצאות: דגשים חשובים לתיאום ציפיות ואופטימיזציה
לאחר שסייענו ליותר מ-480 חברות בשיפור הביצועים, גילינו נתון משמעותי עבורכם: חיבור הפרסום למחלקות החברה…
ניהול קשרי לקוחות – אסטרטגית נגיעה בלקוח, 3 הגישות/ תחומים שכל ארגון חייב
ניהול קשרי לקוחות – אסטרטגית נגיעה בלקוח, 3 הגישות/ תחומים שכל ארגון חייב
התנהגות והתנהלות צרכנים ולקוחות השתנו באופן מהותי בשנים האחרונות ובהתאם לכך גם הציפיות. לקוחות מצפים…
טיפים להצלחה BLACK FRIDAY לחברות וארגונים
טיפים להצלחה BLACK FRIDAY לחברות וארגונים
BLACK FRIDAY , יום שישי בחודש נובמבר כבר הפך ממזמן לתקופת מכירות מיוחדת עבור חברות…
המדריך המקיף בשיווק-   כל מה שאתם צריכים לדעת:
המדריך המקיף בשיווק-   כל מה שאתם צריכים לדעת:
בעידן הדיגיטלי המתקדם, מנהלים בכירים בתחום השיווק מתמודדים עם עולם מתפתח המתאפיין בשינויים טכנולוגיים מהירים…
איך יוצרים חוויית שירות יוצאת דופן? הסיפור של Royal Caribbean
איך יוצרים חוויית שירות יוצאת דופן? הסיפור של Royal Caribbean
מי מאיתנו לא מכיר את חברת Royal Caribbean? החברה הקנדית, הנחשבת לאחת מחברות הקרוזים המובילות…
חיזוק הקשר ממשק מנהל – עובד. התוצאה: שיפור תפוקות המשאב האנושי בעזרות אחוזים
חיזוק הקשר ממשק מנהל – עובד. התוצאה: שיפור תפוקות המשאב האנושי בעזרות אחוזים
אחד הנכסים החשובים ביותר בארגון הוא המשאב האנושי, העובדים הכפופים לכם, בניהול המודרני והעכשווי יש…
מודל OKR  (Objectives and Key Results)
מודל OKR (Objectives and Key Results)
אחד האתגרים הנפוצים בקרב חברות וארגונים עסקיים הוא ניהול המטרות והתוצאות באופן ברור ורציף לאורך…
האתגרים בחברות משפחתיות
האתגרים בחברות משפחתיות
בשנים האחרונות אנו עדים ללא מעט חברות משפחתיות התקועות שנים ושאינן משכילות לעשות את השינוי…
BOOST ברבעון האחרון -זמן פוטנציאלי לכל חברה
BOOST ברבעון האחרון -זמן פוטנציאלי לכל חברה
אנחנו ערב הכניסה לרבעון הרביעי האחרון של השנה המהווה ללא מעט חברות וארגונים את ההזדמנות…
סדנאות למנהלים? תבדקו היטב לפני שאתם מחליטים
סדנאות למנהלים? תבדקו היטב לפני שאתם מחליטים
סדנאות הן כלי נוסף ומשלים בתהליך, אבל אינן תחליף לתהליך מקצועי ואמיתי, בייחוד בכל הקשור…
מאמרים קשורים

זקוקים לעזרה בשיפור הביצועים בארגונכם?

השאירו פרטים או
התקשרו 072-3972174

עצור!

רוצה לייצר Game Changer אמיתי כאן ועכשיו?

שיחה אחת איתנו יכולה לשנות לכם את כל המשחק 💡

דילוג לתוכן