Marketing Solutions - ליווי עסקי לשיפור ביצועים

תכנית שיווק – כיצד לבנות תכנית לשנת 21?

marketing-4
 

תכנית שיווק נושמת ומתעדכנת

אחרי משכורות עובדים, שיווק הוא בדרך כלל ההוצאה הגדולה ביותר עבור מרבית הארגונים.

כבעלי חברה או מנהלי שיווק, האם אתם לא רוצים לוודא שהשקלים השיווקיים היקרים מפז שלכם מנוצלים בצורה הכי פרודוקטיבית שיש? ברור שכן.

שיווק אפקטיבי אינו יכול להסתמך כאסטרטגיה על 'אלתורים', 'תחושות בטן' או התקדמות תוך כדי 'ניסוי וטעיה'. יש צורך למפות את טקטיקות השיווק, היעדים והאסטרטגיות שלכם ולמקד אותם, על מנת להניע צמיחה משמעותית ועקבית. לפיכך, על מנת למקסם את ההחזר על ההשקעה המופק משקלי השיווק רבי הערך, כל חברה צריכה תכנית שיווק שנתית מוגדרת היטב.

מה כוללת תכנית שיווק?

תכנית שיווק היא מפת דרכים בה משתמשים ארגונים לתכנון, ביצוע ומעקב אחר אסטרטגיית השיווק שלהם לאורך פרק זמן נתון, לשנה, לרבעון או לחודש הקרובים. תוכניות שיווק יכולות לכלול אסטרטגיות שיווק נפרדות עבור צוותי השיווק השונים ברחבי החברה, אך כולן פועלות למען אותן מטרות עסקיות, הכוללות:

  • סקירה של יעדי השיווק והפרסום של החברה שלכם
  • תיאור עמדת השיווק הנוכחית של החברה שלכם
  • ציר זמן המתאר מתי משימות במסגרת האסטרטגיה שלכם יושלמו
  • מדדי ביצוע מרכזיים (KPI) שתעקבו אחריהם
  • תיאור של שוק היעד של החברה שלכם ושל צרכי הלקוח

מצאנו בחברות וארגונים כי חברות שהשכילו לבדוק ולהתאים את תכנית השיווק אחת לרבעון לעדכן אותה, השיגו תוצאות משמעותית טובות יותר בהמשך השנה, הנ"ל מומלץ בפרט בשנה הקרובה.

מיקוד תכנית שיווק לעסק

תלוי בגודל, מבנה, מטרת ואופי החברה או הארגון שלכם, ייתכן שתרצו למנף מגוון תכניות שיווק עם דגשים שונים. הנה רק כמה אפשרויות:

  • תכניות שיווק רבעוניות או שנתיות: תכניות אלה מדגישות את האסטרטגיות או הקמפיינים שתנקטו בפרק זמן מסוים.
  • תכנית שיווק בתשלום: תכנית זו עשויה להדגיש אסטרטגיות בתשלום, כגון פרסום מקומי, PPC או מבצעים בתשלום למדיה חברתית.
  • תכנית שיווק במדיה חברתית: תכנית זו עשויה להדגיש את הערוצים, הטקטיקות והקמפיינים שאתם מתכוונים לבצע במיוחד ברשתות החברתיות.
  • תכנית שיווק תוכן: תכנית זו עשויה להדגיש אסטרטגיות, טקטיקות וקמפיינים שונים שבהם תשתמש בתוכן לקידום החברה או המוצר שלכם.
  • תכנית שיווק להשקת מוצרים חדשה: תכנית זו תהיה מפת דרכים לאסטרטגיות והטקטיקות שתיישמו לקידום מוצר חדש

כל השלבים בבניית תכנית שיווק

  • הגדירו מראש את המטרות השיווקיות
  • זהו את התחרות, האיומים, ההזדמנויות והיתרונות שלכם
  • זהו ואפיינו את קהל היעד שלכם, את אישיות הקונה
  • קבעו את KPI לכל מטרה / משימה
  • תארו את יוזמות התוכן והאסטרטגיות שלך
  • הגדירו וכמתו את תקציב השיווק שלכם
  • אפיינו את הגורמים הנוטלים חלק בתכנית שלכם ואת האחריות שלהם
  • הגדירו נקודות וצמתי בקרה

1. ציינו את המטרות השיווקיות

הצעד הראשון שלכם בכתיבת תוכנית שיווקית הוא לציין את המטרה שלכם.
למרות שמטרה זו ספציפית למחלקת השיווק שלך, היא אמורה לשרת את הצהרת המטרה העיקרית של החברה. היה ספציפי, אך לא ספציפי מדי. נותר לכם מספיק מקום בתוכנית שיווקית זו כדי לפרט כיצד לרכוש לקוחות חדשים ולבצע את המטרה הזו.

דוגמה, אם המטרה של החברה שלך היא "להפוך את השוואת והזמנת ביטוחים לחוויה מעשירה, מעצימה (מבחינת שליטה בדברים) קלה לביצוע וחוסכת כסף, משימת השיווק שלכם עשויה להיות "למשוך קהל של שוקלי, מאוכזבי ומתלבטי ביטוחים, לחנך אותם לדקויות ואף למהמורות בענף הביטוח ולהמיר אותם למשתמשים בפלטפורמת ההזמנות שלנו."

2. זהו את התחרות שלכם

חלק מהשיווק הוא לדעת מול מי אתם מתחרים. חקרו את שחקני המפתח בענף שלכם ושקלו לבנות פרופיל לכל אחד מהם בסעיף זה.

זכרו שלא כל מתחרה יציב את אותם אתגרים לחברה שלכם. לדוגמא, בעוד שמתחרה אחד עשוי להיות מדורג גבוה במנועי חיפוש עבור מילות מפתח שעבורן תרצו שהאתר שלכם ידורג, למתחרה אחר יכולה להיות טביעת רגל כבדה ברשת חברתית בה אתם מתכננים להקים חשבון. הפוקוס ומטרת העל של זיהוי התחרות הם בידול

בידול

אבחון והדגשה של המוצרים, השירותים והצעת המכירה הייחודית שלכם מסייעת להבדיל ולייחד אתכם מהמתחרים.

התמקדו בייחודיות של המוצר או השירות שלכם וכיצד הלקוח ירוויח ממה שאתם מציעים. השתמשו בשאלות אלה כדי לכתוב פיסקה המסכמת היבטים אלה לתוכנית השיווק שלכם:

מה התכונות של המוצר או השירות שלכם?

תארו את התכונות הפיזיות של המוצר או השירות שלכם וכל תכונות רלוונטיות אחרות כגון: מה שהוא עושה או במה זה שונה מהיצע המתחרים כמו למשל נגישות (שהיא בעצמה נחלקת לקלות השגה ולקלות תפעול).

איך המוצר או השירות שלכם יועילו ללקוח, מה הן התועלות שלו?

זכרו שהיתרונות יכולים להיות פרקטיים, מוחשיים ואף עם תועלות היקפיות: למשל, אם אתם מוכרים מוצר ניקיון, הלקוחות שלכם ירוויחו בכך שיהיה להם בית נקי יותר, אך הם עשויים ליהנות גם מכך שהם נהנים מבריאות טובה יותר. סיעור מוחות עם הצוות שלכם יעלה כמה שיותר יתרונות מלכתחילה, ואז בחרו להדגיש בתוכנית השיווק שלכם את היתרונות שהלקוחות הממוקדים שלכם הכי 'יתפסו' והכי יעריכו.

מהם התכונה, הערך המוסף, המייחדים את המוצר או השירות שלכם מכל השאר בתחום? במילים אחרות, מה ה- USP שלכם, המסר שאתם רוצים שהלקוחות שלכם יקבלו לגבי המוצר או השירות שלכם? זה יהיה הלב של תכנית השיווק שלכם.

דוגמאות להצעות מכירה ייחודיות

הצעות מכירה ייחודיות צריכות להיות קצרות (לא יותר ממשפט) ותמציתיות. להלן מספר דוגמאות נהדרות:

דומינו'ס פיצה: "אנו מספקים פיצה חמה וטרייה תוך 30 דקות או פחות, או שהיא בחינם."

תאגיד פדקס: "כשזה לגמרי, בהחלט, וחד-משמעית צריך להיות שם בן לילה."

M&Ms: "שוקולד החלב נמס בפה שלך, לא ביד שלך."

מועדון גילוח-בדולר: "כל מה שאתה צריך בחדר האמבטיה – מסכיני גילוח ועד מוצרי טיפוח – מגיע אוטומטית עד הדלת שלך. יותר פשוט מזה, אין."

3. זהו ואפיינו את אישיות הקונה שלכם

אישיות קונה היא תיאור של הלקוחות אותם אתם רוצים למשוך: קונים (עבור מוצר) ומשתמשים (עבור שירות). זה יכול לכלול גיל, מין, מיקום, גודל המשפחה, תואר, תפקיד ונתונים בסיסיים מסוג זה, אבל גם תחומי התעניינות, סוגי וטווחי הוצאת כסף חודשית, זמן החלטה ממוצע לרכישה (ספונטניות מול תכנון לטווח הרחוק) ועוד, נתונים שתוכנות ביג דאטה היום יוכלו לאסוף ולנתח.

אישיות הקונים אמורה לשקף ישירות את לקוחות החברה שלכם ואת הלקוחות הפוטנציאליים שלכם. לכן, קריטי שמנהלי החברה יסכימו כולם לגבי אישיות הקונה שלה.

4. קבעו את ה-KPI למשימה זו

כל תכנית שיווק טובה מתארת כיצד המחלקה תעקוב
אחר התקדמות משימתה, לשם כך, יהיה עליך לקבוע את מדדי הביצועים המרכזיים שלך, או
בקיצור
KPI .
 
KPIs הם מדדים נפרדים המודדים את האלמנטים השונים בקמפיין שיווקי. יחידות אלה עוזרות לך לקבוע יעדים לטווח קצר במסגרת המשימה שלך ולהעביר את ההתקדמות שלך למנהיגי החברה.

בואו ניקח את משימת השיווק לדוגמא שלנו מהשלב שלעיל. אם חלק מהמשימה שלנו היא "למשוך קהל שוקלי, מאוכזבי ומתלבטי ביטוחים", אנו עשויים לעקוב אחר ביקורים באתרים באמצעות תצוגות עמוד אורגניות. במקרה זה, "תצוגות עמוד אורגניות" הן KPI אחד, ואנחנו יכולים לראות את מספר הצפיות

בדפים גדל עם הזמן.

KPI אלו יחזרו שוב לדיון בשלב 6 להלן.

5. תארו את יוזמות ואסטרטגיות התוכן שלכם

כאן תכללו את עיקרי אסטרטגיית השיווק והתוכן שלכם. מכיוון שקיימת היום רשימת מכובדת של סוגי תוכן וערוצים, חשוב שתבחרו בחוכמה ותסבירו כיצד תשתמשו בתוכן ובערוצים שלכם בחלק זה של תוכנית השיווק שלכם ועד כמה זה מפלח את קהל היעד של לקוחות שלכם.

אסטרטגיה שיווקית צריכה לקבוע:

אילו סוגי תוכן תיצרו. אלה יכולים לכלול פוסטים בבלוג, סרטוני YouTube, אינפוגרפיקה, פודקאסטים, ספרים אלקטרוניים ועוד.

כמה ממנו תיצרו. ניתן לתאר את נפח התוכן במרווחים יומיים, שבועיים, חודשיים ואפילו רבעוניים. הכל תלוי בתהליך העבודה שלכם וביעדים לטווח הקצר שהגדרתם לתוכן שלכם.

היעדים שבהם תשתמשו כדי לעקוב אחר כל סוג KPI יכולים לכלול תנועה אורגנית, תעבורת מדיה חברתית, תעבורת דוא"ל ותעבורת הפניות. היעדים שלכם צריכים לכלול גם אל אילו דפים אתם מעוניינים לנתב את התנועה, כגון דפי מוצרים, דפי בלוג או דפי נחיתה.

הערוצים הפופולריים שבהם תפיצו תוכן זה והעומדים לרשותכם כוללים את  פייסבוק, טוויטר, לינקדאין, יוטיוב, פינטרסט ואינסטגרם.

6. הגדירו נקודות וצמתי בקרה

כל דבר חייבים לבקר, בייחוד תכנית שיווקית. הבקרה היא על ציר הזמן באמצעות מדדים כמותיים ואיכותיים. הבקרה היא לסדר ורציפות התהליך השיווקי, לבקרת תקציב ובעיקר לביצוע למול תכנון. באמצעות מדיי הבקרה ניתן לבצע התאמות תוך כדי תנועה. 

7. הגדירו וכמתו את תקציב השיווק שלכם

תכנון תקציב השיווק יטופל במאמר מקיף ופרטני נפרד.

8. אפיינו את הגורמים הנוטלים חלק בתוכנית שלכם ואת האחריות שלהם

עם תוכנית השיווק שלכם שעומדת עתה שלמה ומקיפה, הגיע הזמן לחלק משימות ולהסביר מי עושה מה. אינכם צריכים להעמיק יותר מדי בפרויקטים היומיומיים של העובדים, אך צריך לדעת אילו צוותים ומנהיגי צוות אחראים על סוגי תוכן ספציפיים, ערוצים, KPI ועוד. כולל ספקים ופרילנסרים.

ועדיין, תכנונים, מפורטים ומדויקים ככל שיהיו, צריכים לציית למציאות תקציבית, ולמציאות השוק הדינמית. במאמר הבא שלנו נעסוק בשני תחומים קריטיים כשבאים לבנות תכנית שיווק שנתית לשנת 2021: הגדרת מטרות תכנון התקציב, ודגשים לגבי השיווק הדיגיטלי.

כותב המאמר: מיטל הדר

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ?
הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו
אסטרטגיית לקוחות קיימים

אסטרטגיית לקוחות קיימים

אחד הנכסים העסקיים החשובים ביותר הוא הלקוחות הקיימים שלכם. לקוחות קיימים מהווים גורם משמעותי בצמיחה…

מזל טוב ליום הולדתך!

מנהל/ת יקר/ה! זו ההזדמנות שלנו לאחל לך יום הולדת שמח, מאחלים לך שפע של בריאות…

מתנות לכבוד השנה החדשה -2023

מנהל יקר! זו ההזדמנות להודות לך על היותך חלק מקהילת הניוזלטר שלנו – פותחים, קוראים,…
חלק 2: ארגז כלים למנהל - שגרות ניהול

חלק 2: ארגז כלים למנהל - שגרות ניהול

בחלקן הראשון, סקרנו בהרחבה את הדגשים הכי חשובים לניהול מיטבי על כל היבטיו.למי שפספס להלן…
חלק 1: ארגז כלים למנהל - שגרות ניהול

חלק 1: ארגז כלים למנהל - שגרות ניהול

בחלק הראשון של כתבה זו נסקור את הדגשים הכי חשובים לניהול מיטבי על כל היבטיו.מומלץ…
תכנית עבודה - חלק 2

תכנית עבודה - חלק 2

בחלק הראשון סקרנו את העקרונות לבניית תכנית ,הדגשים הראשוניים החשובים וכמובן את הנושאים "האיזוטרים" שחייבים…
תכנית עבודה - חלק 1

תכנית עבודה - חלק 1

אז מהם הדגשים החשובים ביותר בבנייה ודיוק תכנית העבודה שלכם לשנה הקרובה  על מנת להגיע…
תרשימי זרימה עבור תהליכים עסקיים

תרשימי זרימה עבור תהליכים עסקיים

אחד הנושאים החשובים בהצלחה עסקית הוא דיוק התהליכים המקצועיים, ללא מעט מנהלים יש קושי להגדיר…
שיפור ביצועי מכירות B2B

שיפור ביצועי מכירות B2B

מה חשוב ללקוח B2B בתהליך המכירה ? בסקר בלתי תלוי שערכנו בשנת 2022 בקרב 160…
איך להגדיל מכירות בעסק

איך להגדיל מכירות בעסק

גיבשנו עבורכם את המתכון להצלחה גם ללא תקציב שיווק אם היינו אומרים לכם "מחר בבוקר…
המתכון להצלחה בעסקים קטנים

המתכון להצלחה בעסקים קטנים

גיבשנו עבורכם את הדגשים הכי חשובים להצלחה עסקית בקרב עסקים קטנים אם גם אתם מנהלים…
איך להגדיל את המכירות בעסק?

איך להגדיל את המכירות בעסק?

בלא מעט חברות וארגונים המבקשים להביא לפיתוח עסקי, לשפר ביצועים ולהגדיל את כמות ההכנסות ומספר…
תהליכים פנים ארגונים מקדמים

תהליכים פנים ארגונים מקדמים

אחת השאלות המעניינות בקרב לא מעט מהלקוחות שלנו היא – עד כמה התהליכים הפנים ארגונים…
כמה כסף הWhatsApp שלכם עשוי להוסיף לכם בשורת ההכנסות?

כמה כסף הWhatsApp שלכם עשוי להוסיף לכם בשורת ההכנסות?

מיטל הדר ממרקטינג סולושנס משתפת אותך בנתונים חשובים וטיפים אסטרטגיים לשימוש בWhatsApp כמקור ליצירת גידול…
דגשים לבחירת מנהל פרויקט לטובת מערכת CRM

דגשים לבחירת מנהל פרויקט לטובת מערכת CRM

איך לבחור פרויקטור מתוך הארגון שלכם להובלת פרויקט מערכת CRM? אנו נתקלים באתגר, שבו מנכ״לים…
האם מערכת תפתור לכם את הבעיה

האם מערכת תפתור לכם את הבעיה

כמו בכל חברה עסקית דינמית , התהליכים אצלכם בארגון משתנים ומתעדכנים כל הזמן בין אם…
שינוי קיצוני במכירות

שינוי קיצוני במכירות

אחת התופעות היותר מפחידות מנהלי מכירות ושאנו נתקלים בה מעת לעת במערכי מכירות בארגונים וחברות…
איך להעצים ולהגדיל מכירות בבלאק פריידי

איך להעצים ולהגדיל מכירות בבלאק פריידי

הזדמנויות יש לקחת ולנצל עד תום, בייחוד בתקופה הנוכחית, חודש נובמבר ובו מבצעי BLACK FRIDAY.…
כיצד להגדיל יחס המרה מלידים באיכות נמוכה?

כיצד להגדיל יחס המרה מלידים באיכות נמוכה?

לא נמאס לכם לבזבז סכומים ותקציבים עצומים על ערוצי שיווק שבקושי ממירים לכם? אחד האתגרים…
וובינר הסינרגיה בין השיווק למכירות

וובינר הסינרגיה בין השיווק למכירות

לקבלת המצגת – לחץ כאן! לקבלת המצגת – לחץ כאן! כותב המאמר : אסף הדר
חווית שירות - מערכת היחסים בין העסק ללקוח

חווית שירות - מערכת היחסים בין העסק ללקוח

"לקוח מרוצה מספר לחבר אחד או שניים, לקוח מאוכזב מספר לכל מי שהוא מכיר". מי…
כיצד לבחור במערכת CRM מדויקת לצרכי הארגון שלך?

כיצד לבחור במערכת CRM מדויקת לצרכי הארגון שלך?

מערכת CRM מהווה כלי הכרחי לכל ארגון. קיימות מערכות רבות עם פתרונות תוכנה מוצלחים יותר…
קשר עם הלקוחות שלנו  - תקשורת רב ערוצית : מולטי צ'אנל -  Multi-Channel ו - הומני צ'אנל - Omni-Channel

קשר עם הלקוחות שלנו - תקשורת רב ערוצית : מולטי צ'אנל - Multi-Channel ו - הומני צ'אנל - Omni-Channel

תקשורת רב ערוצית: מולטי צ'אנל והומני צ'אנל  הלקוח המודרני מאופיין ביכולת ובצורך לקבל החלטות ומענה…
ניהול קשרי לקוחות באמצעות מערכת CRM

ניהול קשרי לקוחות באמצעות מערכת CRM

גם אתם הייתם רוצים מערכת CRM מקיפה אחת כזו ,שתתן מענה מלא לניהול קשרי לקוחות…
כיצד לבנות מסע לקוח

כיצד לבנות מסע לקוח

מסע לקוח הינו בין התהליכים השיווקים החשובים ביותר בכל חברה ו/או ארגון. למעשה, זהו תרשים…
מתי אתם לא צריכים למכור למרות יעדי מכירות?

מתי אתם לא צריכים למכור למרות יעדי מכירות?

כמה פעמים שמעתם את הקלישאה/סיסמא – "לא למכור לפעמים זו המכירה הטובה ביותר שיכולה להיות"?…
ניהול עובדים

ניהול עובדים

שיטות ניהול עובדים רגע לפני סיום השנה הנוכחית ותחילתה של שנה עסקית חדשה זה הזמן…
הנעת עובדים

הנעת עובדים

הנעת עובדים בארגון אחד האתגרים המרכזים של מנהלים בניהול השוטף הוא היכולת להניע את הכפופים…
לידים איכותיים - הדרך לגיוס והשגת לידים רלוונטיים

לידים איכותיים - הדרך לגיוס והשגת לידים רלוונטיים

יצירת לידים איכותיים כל חברה או ארגון באשר הוא משווע ללידים איכותיים. כיצד אנחנו יכולים…
שיווק תוכן

שיווק תוכן

תוכן שיווקי לעסק סקירה של הדברים הכי חשובים לנושא של תוכן בשנים האחרונות כולם הבינו…
דילוג לתוכן