מה עושים כשעובד הופך למנהל?

 
הקשב למאמר
Getting your Trinity Audio player ready...

 

ניהול כתפקיד ראשון: איך להפוך מנהל חדש לסיפור הצלחה ולא לכישלון יקר?

העובד המוערך, שהתבלט לאורך השנים בזכות ביצועים גבוהים, קיבל קידום והופך להיות מנהל בפעם הראשונה.

נשמע מבטיח, נכון? בפועל, מדובר באתגר לא פשוט וזו לעיתים קרובות נקודת סיכון גבוהה מאוד בארגונים. נתונים מצביעים שיותר מ-60% מהמנהלים בתפקידם הניהולי הראשון חווים כישלון חלקי או מלא בשנתם הראשונה.

למה זה כל כך חשוב?

כשמנהלים נכנסים לתפקידם באופן הנכון והאיכותי – כל הארגון נהנה: תפוקות עולות, אווירת העבודה משתפרת  והצוותים מתפתחים. מנהלים טובים הם מגנט לשימור והצלחת עובדים.

המעבר מעובד מצטיין למנהל מוביל דורש סט אחר של מיומנויות, גישה אחרת כלים שלא היו דרושים קודם. אם לא תתמכו נכון – אתם עלולים לאבד גם עובד מצוין וגם מנהל פוטנציאלי.

האתגרים העיקריים שמנהלים חדשים מתמודדים איתם:

  1. שינוי זהות מקצועית –  מעבודה אישית לבניית עבודת צוות. מעבר מביצוע אישי לאחריות על צוות ותוצאות באמצעות כפופים.
  2. קושי בהאצלת סמכויות – נטייה לבצע באופן עצמאי במקום להנחות ולהעצים אחרים.
  3. חוסר ניסיון בקבלת החלטות, בעיקר אסטרטגיות.
  4. התמודדות עם קונפליקטים  מול עובדים שחלקם היו ועדיין חברים קרובים.
  5. ניהול מעלה –  לדעת לנהל את הקשר עם ההנהלה הבכירה יותר.
  6. איזון בין דרישות–  התמודדות עם לחצים מלמעלה ומלמטה.


חשוב לוודא שלמועמד שלכם יש את הכישורים הבינאישיים הפוטנציאליים להפוך למנהל מוביל – יכולת לחבר ולרתום אנשים, לעבוד ללא אגו, להפגין שליטה עצמית ולהוות דוגמא אישית. בלי כל אלו, הוא לא יוכל להצליח.

ניהול הוא מקצוע בפני עצמו. מי שלא יקבל הכשרה, תמיכה ותכנית ברורה לכניסה חלקה לתפקיד – יתקשה להצליח. השקעה בבנייה נכונה חוסכת לא מעט טעויות יקרות, עזיבות מיותרות ופגיעה בתדמית הניהולית.

אז איך מבטיחים כניסה נכונה לתפקיד? בנו תכנית.

שלב מקדים – החלטתם לקדם עובד לתפקיד ניהולי? בנו את התהליך נכון – העניקו לו אחריות וסמכות עוד בתפקידו כעובד, בחנו את יכולותיו להוביל סגמנט, להיות רפרנט או להוביל פרויקט בצוות, ודאו שיש לו את הפוטנציאל האמיתי להובלה.

תקופת ההסתגלות הראשונית – הגדירו 3 חודשים ראשונים כתקופת הסתגלות קריטית. החלטות נכונות בתקופה זו יבנו ביטחון, כלים ותשתית להצלחה מתמשכת. טעויות ישאירו צלקות קשות לתיקון.

הגדירו את התפקיד באופן מדויק וברור ללא מקום לפרשנות ובצעו תאום ציפיות מלא, הגדירו שגרות ניהול ברורות, אחריות ומחויבות, ציפיות מקצועיות וערכיות ברורות לשני הצדדים.

הכשרה והדרכה ממוקדת היא הבסיס – המלצה היא לשלב  סדנה ייעודית לניהול ראשון.

הכשירו ניהול אנשים, לא רק משימות, העניקו כלים בסיסיים: ניהול פגישות, מתן משוב, הצבת מטרות, פתרון קונפליקטים, ניהול זמן ומשימות, מיקוד ביעדים ובמדדים.

ליווי אישי – הצמידו חונך או מנטור מנוסה מתוך החברה או מחוצה לה שילווה בשוטף. הוא יחסוך לכם הרבה מאוד זמן ומשאבים. תוך דגש על :

  • עיצוב תפיסה ניהולית בהתאם לדנ”א האישי והארגוני – שלבו ניהול ממוקד יעדים, ניהול ממוקד עובדים
  • עידוד חשיבה ניהולית רחבה– לא רק לנהל את השוטף השואב אלא לחשוב קדימה, פיתוח יכולת לשפר תהליכים, להניע יוזמות, להוביל לתוצאות טובות יותר

 

מיקוד ופיתוח הקשר ואינטראקציה למול מנהל ישיר – עבודה מולו תכלול גם פגישות עבודה שבועיות למול לניטור אתגרים, קשיים והצלחות, פידבק שבועי בונה – מה הולך טוב ומה אפשר לשפר.

בתום שלושת החודשים הראשונים, העבודה רק מתחילה. אתם חייבים להמשיך לבנות ולפתח את יכולות וכישורי הניהול תוך דגש על המשך הכשרות מתקדמות: פיתוח ממנהל בסיסי למנהיג, הערכת ביצועים חכמה ותכנון התפתחות קריירה: מסלול צמיחה מותאם אישית בתוך הארגון.

 

החשיבות של תהליך כניסה והכשרה איכותית בתפקיד ניהולי ראשון היא גבוהה מאוד:

  • חיסכון בכסף – כישלון מנהל עולה לארגון פי 3 מהעלות השנתית שלו
  • שמירה על עובדים –  צוותים עם מנהלים טובים שומרים על יציבות גבוהה יותר ב-50%
  • האצה עסקית –  מנהלים חזקים מייצרים תוצאות מהירות, משפיעים על התרבות הארגונית ותומכים בצמיחה

 

ניהול ראשון הוא לא עניין של מזל ולא ניתן “להסתדר לבד”. זו קפיצת מדרגה המצריכה תכנון, ליווי וכלים מקצועיים. כדי להפוך עובד מצוין למנהל מצוין – אתם חייבים להשקיע בו מהיום הראשון, מתוך הבנה שמדובר בהשקעה המחזירה את עצמה פי כמה וכמה לאורך זמן.

זכרו: מנהלים לא נולדים – הם נוצרים. והאחריות על זה היא גם עליהם וגם עליכם.

מנהלים חדשים זקוקים למסלול ברור, לליווי ולעבודה מדויקת – כדי לפרוח, להעצים את הצוותים שלהם ולהפוך לנכסים אמיתיים לארגון. בנו עבורם את התשתית – ותרוויחו מנהיגים אמיתיים.

 

בהצלחה!

 

כותב המאמר: מיטל הדר

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ?
הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו
איך לבחור את האתגר הנכון כדי לשפר ביצועים עסקיים?
איך לבחור את האתגר הנכון כדי לשפר ביצועים עסקיים?
המאמר הזה הוא קצת שונה, אנחנו רוצים להציג את אחד הכלים היותר טובים ויעילים עבורכם…
המדריך המלא למדדי מכירות: איך למדוד, לנתח ולשפר את תהליכי המכירה בארגון
המדריך המלא למדדי מכירות: איך למדוד, לנתח ולשפר את תהליכי המכירה בארגון
בעידן שבו נתונים ומדידה הם כלים אסטרטגיים להובלת תהליכים, מדדי מכירות מהווים את הלב הפועם…
רוצים להגדיל הכנסות? בקרת מכירות היא הסוד להצלחה עסקית בשוק תחרותי
רוצים להגדיל הכנסות? בקרת מכירות היא הסוד להצלחה עסקית בשוק תחרותי
לא מעט חברות וארגונים משקיעים מאמצים ומשאבים רבים כדי לעמוד ביעדי המכירות שלהם. הם מייצרים…
סדר פסח עסקי: הזדמנות לארגון מחדש, התחדשות וצמיחה
סדר פסח עסקי: הזדמנות לארגון מחדש, התחדשות וצמיחה
מתי בפעם האחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי בארגון שלכם? כזה שמייצר בהירות ומהווה מקפצה קדימה?…
כיצד לשפר את יעילות השירות בארגון – ניתוח, אתגרים ופתרונות
כיצד לשפר את יעילות השירות בארגון – ניתוח, אתגרים ופתרונות
שירות הלקוחות הוא עמוד התווך של כל ארגון המציע מוצרים ושירותים טכניים. כאשר תהליכים אינם…
חיזוק וביסוס הקשר עם הלקוחות שלכם
חיזוק וביסוס הקשר עם הלקוחות שלכם
במציאות הדינמית והתחרותית כיום, יצירת מערכות יחסים חזקות עם לקוחות אינה רק יתרון - היא…
5 פרמטרים קריטיים להצלחה עסקית ב-2025 שכל מנכ"ל חייב להכיר
5 פרמטרים קריטיים להצלחה עסקית ב-2025 שכל מנכ"ל חייב להכיר
אתם מכירים את המשחק: ניהול יעיל, מדדים ברורים, מכירות שדופקות שעון, שיווק שמביא לידים ,…
ההבדלים בין אסטרטגיית שיווק לאסטרטגיית מכירות: כיצד שיתוף פעולה יכול לקדם את הארגון שלכם
ההבדלים בין אסטרטגיית שיווק לאסטרטגיית מכירות: כיצד שיתוף פעולה יכול לקדם את הארגון שלכם
רבים מהמנהלים, גם הבכירים שבהם, מתקשים להבחין בין אסטרטגיית שיווק לאסטרטגיית מכירות. התוצאה? ארגונים מצפים…
כיצד להבטיח תקינה מלאה במוקדי שירות ומכירות
כיצד להבטיח תקינה מלאה במוקדי שירות ומכירות
מוקדי שירות ומוקדי מכירות הם הלב הפועם של כל ארגון, בין אם מדובר במענה ללקוחות…
הפניות לקוחות כבסיס לצמיחה שיווקית ומכירתית
הפניות לקוחות כבסיס לצמיחה שיווקית ומכירתית
85% מתוך 65 לקוחות שליוונו בשנים האחרונות ציינו כי מנגנון הפניית לידים והזדמנויות באמצעות לקוחות…
איך למנוע נטישת לקוחות ולשמר לקוחות ותיקים לרווח מתמשך
איך למנוע נטישת לקוחות ולשמר לקוחות ותיקים לרווח מתמשך
את זה כולם יודעים: רכישת לקוחות חדשים עולה פי חמישה עד שבעה יותר מאשר שימור…
נטישת לקוחות: איך לזהות סימני נטישה ולשמר לקוחות ותיקים?
נטישת לקוחות: איך לזהות סימני נטישה ולשמר לקוחות ותיקים?
לקוחות קיימים ותיקים הם אחד הנכסים החשובים ביותר של כל ארגון, מחקרים לא מעטים בשנים…
תקשורת פנים ארגונית אפקטיבית: איך לשפר שיתוף פעולה בארגון?
תקשורת פנים ארגונית אפקטיבית: איך לשפר שיתוף פעולה בארגון?
תקשורת פנים ארגונית לקויה היא אתגר "שקט" די שכיח בקרב חברות וארגונים המהווה לעיתים קרובות…
תקשורת פנים ארגונית אפקטיבית: המפתח לשיפור ביצועים עסקיים
תקשורת פנים ארגונית אפקטיבית: המפתח לשיפור ביצועים עסקיים
תקשורת פנים ארגונית אפקטיבית היא הרבה יותר מאשר רק העברת מידע בין עובדים – היא…
שירות לקוחות אסטרטגי: איך להפוך אותו למנוע צמיחה עסקי
שירות לקוחות אסטרטגי: איך להפוך אותו למנוע צמיחה עסקי
הנתונים מדברים בעד עצמם: רק עלייה של 10 % בלבד בשימור לקוחות יכולה להוביל לגידול…
תתכוננו לפתיחת השנה
תתכוננו לפתיחת השנה
"יש רק דרך אחת להצליח – להתחיל הכי מהר שלך ולאט לאט להגביר" החשיבות של…
הטעות שעולה לכם בהפסד אדיר!
הטעות שעולה לכם בהפסד אדיר!
מבדיקה מדגמית אצל מרבית לקוחותינו רק בשנה האחרונה מצאנו כי התיעוד מידע האסטרטגי והחשוב ביותר…
חיבור משרד הפרסום והדיגיטל שלכם לתוצאות: דגשים חשובים לתיאום ציפיות ואופטימיזציה
חיבור משרד הפרסום והדיגיטל שלכם לתוצאות: דגשים חשובים לתיאום ציפיות ואופטימיזציה
לאחר שסייענו ליותר מ-480 חברות בשיפור הביצועים, גילינו נתון משמעותי עבורכם: חיבור הפרסום למחלקות החברה…
ניהול קשרי לקוחות – אסטרטגית נגיעה בלקוח, 3 הגישות/ תחומים שכל ארגון חייב
ניהול קשרי לקוחות – אסטרטגית נגיעה בלקוח, 3 הגישות/ תחומים שכל ארגון חייב
התנהגות והתנהלות צרכנים ולקוחות השתנו באופן מהותי בשנים האחרונות ובהתאם לכך גם הציפיות. לקוחות מצפים…
טיפים להצלחה BLACK FRIDAY לחברות וארגונים
טיפים להצלחה BLACK FRIDAY לחברות וארגונים
BLACK FRIDAY , יום שישי בחודש נובמבר כבר הפך ממזמן לתקופת מכירות מיוחדת עבור חברות…
המדריך המקיף בשיווק-   כל מה שאתם צריכים לדעת:
המדריך המקיף בשיווק-   כל מה שאתם צריכים לדעת:
בעידן הדיגיטלי המתקדם, מנהלים בכירים בתחום השיווק מתמודדים עם עולם מתפתח המתאפיין בשינויים טכנולוגיים מהירים…
איך יוצרים חוויית שירות יוצאת דופן? הסיפור של Royal Caribbean
איך יוצרים חוויית שירות יוצאת דופן? הסיפור של Royal Caribbean
מי מאיתנו לא מכיר את חברת Royal Caribbean? החברה הקנדית, הנחשבת לאחת מחברות הקרוזים המובילות…
חיזוק הקשר ממשק מנהל – עובד. התוצאה: שיפור תפוקות המשאב האנושי בעזרות אחוזים
חיזוק הקשר ממשק מנהל – עובד. התוצאה: שיפור תפוקות המשאב האנושי בעזרות אחוזים
אחד הנכסים החשובים ביותר בארגון הוא המשאב האנושי, העובדים הכפופים לכם, בניהול המודרני והעכשווי יש…
מודל OKR  (Objectives and Key Results)
מודל OKR (Objectives and Key Results)
אחד האתגרים הנפוצים בקרב חברות וארגונים עסקיים הוא ניהול המטרות והתוצאות באופן ברור ורציף לאורך…
האתגרים בחברות משפחתיות
האתגרים בחברות משפחתיות
בשנים האחרונות אנו עדים ללא מעט חברות משפחתיות התקועות שנים ושאינן משכילות לעשות את השינוי…
BOOST ברבעון האחרון -זמן פוטנציאלי לכל חברה
BOOST ברבעון האחרון -זמן פוטנציאלי לכל חברה
אנחנו ערב הכניסה לרבעון הרביעי האחרון של השנה המהווה ללא מעט חברות וארגונים את ההזדמנות…
סדנאות למנהלים? תבדקו היטב לפני שאתם מחליטים
סדנאות למנהלים? תבדקו היטב לפני שאתם מחליטים
סדנאות הן כלי נוסף ומשלים בתהליך, אבל אינן תחליף לתהליך מקצועי ואמיתי, בייחוד בכל הקשור…
מצוינות עסקית מהי?
מצוינות עסקית מהי?
כל ארגון וחברה שואפים להגיע כמה שיותר גבוה, לשפר ולמקסם את הביצועים העסקיים לאורך זמן.…
ניהול ספקים מקצועי ותוצאותיו העסקיות
ניהול ספקים מקצועי ותוצאותיו העסקיות
ניהול ספקים: מאמר זה סוקר את הדגשים והשלבים החשובים בניהול ספקים תהליך זיהוי ובחירת הספקים…
המדריך המלא לדוחות דשבורד ואפיון מערכת CRM לשיפור ביצועים ותוצאות עסקיות
המדריך המלא לדוחות דשבורד ואפיון מערכת CRM לשיפור ביצועים ותוצאות עסקיות
בעידן הנוכחי, המאופיין בשינויים תכופים ובאי ודאות, חברות וארגונים עסקיים מחפשים דרכים יעילות להתאים את…
מאמרים קשורים

זקוקים לעזרה בשיפור הביצועים בארגונכם?

השאירו פרטים או
התקשרו 072-3972174

עצור!

רוצה לייצר Game Changer אמיתי כאן ועכשיו?

שיחה אחת איתנו יכולה לשנות לכם את כל המשחק 💡

דילוג לתוכן