איך להחזיר את הניצוץ לעובדים ותיקים?

 
הקשב למאמר
Getting your Trinity Audio player ready...

יוסי, בן 58, עובד כבר 20 שנה באחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בארץ בתחום החומרה. הוא היה שם כשהמשרדים היו רק עשירית ממה שהם היום, הוא היה שם כשהמנכ״ל העכשווי רק התקבל לעבודה, הוא היה שם כשהיו סכסוכים בהנהלה וגם ברכישות וההתמזגויות הגדולות. כשיש עובדים חדשים- מציגים להם אותו כשריד מימי ההקמה, וכשיש בעיה שמצריכה ידע רחב, או שלא יודעים איך נכון לפתור משהו- יודעים לפנות אליו. יוסי הוא בעל ערך רב לארגון והוא יודע את זה, אבל כמו כל אדם שעובד כבר 20 שנים באותה עבודה- הוא מתחיל להשחק ולאבד את המוטיבציה- וכפועל יוצא, את האפקטיביות שלו. עובדה זו משפיעה לרעה לא רק עליו, אלא גם על העובדים מסביבו ואפילו על מנהליו. 

מה באמת חשוב לעובדים ותיקים? 

עם העלייה בתוחלת החיים וכושר העבודה, והאתגרים הבוערים בשימור עובדים- החלטנו להקדיש את המאמר הקרוב למספר כיווני מחשבה בקשר לשימור עובדים ותיקים. 

נהוג לחשוב שהדבר הכי חשוב לעובדים ותיקים הוא השכר, אבל לפי מחקרים, זה לא בהכרח נכון. 2 מחקרים של פירמת הייעוץ McKinsey שבחנו מעל 30,000 עובדים במדינות ותרבויות שונות מראה שגם בגילאים מבוגרים יותר- האלמנטים המכריעים הם משמעות, תחושת שייכות ואיכות ההנהלה. משתנה נוסף שחזר בכל הסקרים הוא אופק התקדמות ופיתוח אישי, כאשר אנשים הביעו העדפה למקום שהם יכולים להתפתח ולגדול בו, גם אם השכר פחות מתגמל. 

אז איך אפשר לעורר מוטיבציה בקרב עובדים ותיקים? 

נחלק את התשובה ל-4 קטגוריות: רתימה, פיתוח, תגמול ותמיכה. 

  1. רתימה: בקטגוריה זו נכנסים כל האלמנטים שגורמים לעובד- לא משנה הגיל- להרגיש מעורב יותר בנעשה בחברה, ולהרגיש שזה רלוונטי אליו, ומתוקף כך הוא יירצה לתרום להצלחת החברה. 

    מעורבות בקבלת החלטות
    – מצאו הזדמנויות לערב עובדים ותיקים בתהליך קבלת ההחלטות ולתת להם השפעה על תהליכים שקורים בחברה.

    ״התמונה הגדולה״ אם אתם לא עושים זאת עדיין, מומלץ מאוד להראות לעובדים בכל הדרגים לאן החברה הולכת, מה היעדים, מה הקונטקסט, ואיך מה שהם עובדים עליו מתכנס לכדי הצלחה אחת גדולה- גם אם הם מרגישים רק ׳בורג קטן במערכת׳ לפעמים. 

     

  2. פיתוח:
    • יצירת יעדי פיתוח מקצועי כיום, עובדים שואפים לקיים קריירה מתפתחת ומגוונת לאורך החיים. בניגוד לתפיסה הקיימת שפיתוח מקצועי יכול להתקיים רק במעבר בין עבודות שונות, תפקידכם הוא להראות לעובדים שהם יכולים להתפתח במידה זהה- ואפילו יותר- בחברה שלכם. מילת המפתח היא להעמיק, וכל עובדת תוכל להבין שהאימפקט שהיא יכולה לעשות במקום שהיא כבר מכירה- גדול פי כמה מהאימפקט שיהיה לה במקום חדש, ׳נוצץ׳ ככל שיהיה.
      כדי לעמוד בסעיף הזה, תנו לכל עובד/ת בנפרד ״זמן איכות״ איתכם/ עם דמות מקצועית בנושא/ עם דמות מוערכת בארגון. שאלו אותם על השאיפות והחלומות שלהם, מה מלהיב אותם, מה ההישגים שהם מתגאים בהם- ונסו ליצור להם תמונת עתיד חיובית, שקושרת את הפיתוח האישי שלהם בפיתוח החברה. תנו להם לראות שאתם מחוייבים להתפתחות שלהם, כמו שהם מחוייבים אליכם. 
    • קורסים והשתלמויות מצאו את העובדים שאכן רוצים לגדול ולהתפתח ותנו להם תקציב ייעודי להשתלמויות לבחירתם/ ארגנו עבורם השתלמות מתאימה.  
    • פידבק אישי – למרות שלל התכנים והפתרונות הקיימים ברשת, אנשים כמהים ליחס אישי ואנושי. נצלו הזדמנויות למשוב איכותי ובונה, שממחיש לעובד/ת איך הם מתקדמים אל מול המטרות שהציבו לעצמם. 
    • הכשרת עובדים ומנטורינג– אחד הדברים שבהם עובדים ותיקים יכולים להיות יותר טובים מכולם, ויכול להועיל להם ולכם במידה לא מעטה, הוא הכשרת עובדים חדשים ופיתוח עובדים קיימים. המנגנון הזה יאפשר להם להרגיש חלק מהארגון, להעריך את הידע הנצבר שלהם ולהרגיש משמעותיים עבור אנשים ספציפיים. 
  3. תגמול:
    אין מה לפרט יותר מדי- כולנו רוצים תגמול על הערך שאנחנו מביאים לעולם. הסוד כאן הוא בעיקר בהתאמת התגמול למוטיבציות והשאיפות של כל עובד, ובפתיחות והאמון שלכם שהתגמול אכן יוביל לאימפקט המבוקש. 
    • תגמול כספי 
    • זמן חופשי– לסיים מוקדם יותר, להתחיל מאוחר יותר, עוד יום-יומיים של חופשה- לפעמים זה כל מה שצריך בשביל לבטא הערכה ולהחזיר לעובד/ת את תחושת האיזון והשליטה. 
    • הטבות (שווה כסף) 
    • הערכה חברתית, הוקרה שבחו אותם מול כולם, אל תקטינו 
  4. תמיכה: 
    • תמיכה פסיכולוגית במקום העבודה
    • הפנייה לבעל/ת-תפקיד הממונה על רווחת העובדים 
    • מתן אוזן קשבת, גם בדרגים הגבוהים 
    • תמיכה חברתית מצאו דרך להכליל אותם במעגלים שונים וודאו שהם אכן מרגישים חלק. 
    • תמיכה (העשרה/ הדרכה) טכנולוגית מחקרים מצאו ש-67% מבני הגיל השלישי גולשים באינטרנט על בסיס יומי, כך שהכישורים הבסיסיים לרוב מצויים שם, אך אם יש קושי טכנולוגי- תציעו דרך לגשר עליו. 
    • סקר / שיחת משוב– שאלו מה שלומם והקשיבו באמת, ותוכלו לגלות מה באמת מפריע ומה יכול לגרום לשיפור אצל עובדים ותיקים ללא מוטיבציה. 


כחברה המתמחה בשיפור ביצועים, סייענו במשך השנית למאות חברות לבנות תהליכי תגמול ופיתוח מקצועי עבור עובדים ותיקים. אם אתם לא בטוחים באיזו דרך לנקוט, נוכל לקיים ייעוץ ארגוני ובו נבין יחד מה הנתיב היעיל ביותר עבורכם, לפני שאתם מקבלים החלטות אסטרטגיות שיעלו לארגון כסף רב. 

בהצלחה!

כותב המאמר: מיטל הדר

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ?
הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו
איך לייצר תקשורת פנים ארגונית מצוינת?- חלק ב
איך לייצר תקשורת פנים ארגונית מצוינת?- חלק ב
תקשורת פנים ארגונית לקויה היא אתגר "שקט" די שכיח בקרב חברות וארגונים המהווה לעיתים קרובות…
תקשורת פנים ארגונית: כלי אסטרטגי לשיפור ביצועים עסקיים- חלק א
תקשורת פנים ארגונית: כלי אסטרטגי לשיפור ביצועים עסקיים- חלק א
תקשורת פנים ארגונית אפקטיבית היא הרבה יותר מאשר רק העברת מידע בין עובדים – היא…
כיצד לייעד את שירות הלקוחות כמנוע צמיחה ארגוני?
כיצד לייעד את שירות הלקוחות כמנוע צמיחה ארגוני?
הנתונים מדברים בעד עצמם: רק עלייה של 10 % בלבד בשימור לקוחות יכולה להוביל לגידול…
תתכוננו לפתיחת השנה
תתכוננו לפתיחת השנה
"יש רק דרך אחת להצליח – להתחיל הכי מהר שלך ולאט לאט להגביר" החשיבות של…
הטעות שעולה לכם בהפסד אדיר!
הטעות שעולה לכם בהפסד אדיר!
מבדיקה מדגמית אצל מרבית לקוחותינו רק בשנה האחרונה מצאנו כי התיעוד מידע האסטרטגי והחשוב ביותר…
חיבור משרד הפרסום והדיגיטל שלכם לתוצאות: דגשים חשובים לתיאום ציפיות ואופטימיזציה
חיבור משרד הפרסום והדיגיטל שלכם לתוצאות: דגשים חשובים לתיאום ציפיות ואופטימיזציה
לאחר שסייענו ליותר מ-480 חברות בשיפור הביצועים, גילינו נתון משמעותי עבורכם: חיבור הפרסום למחלקות החברה…
ניהול קשרי לקוחות – אסטרטגית נגיעה בלקוח, 3 הגישות/ תחומים שכל ארגון חייב
ניהול קשרי לקוחות – אסטרטגית נגיעה בלקוח, 3 הגישות/ תחומים שכל ארגון חייב
התנהגות והתנהלות צרכנים ולקוחות השתנו באופן מהותי בשנים האחרונות ובהתאם לכך גם הציפיות. לקוחות מצפים…
טיפים להצלחה BLACK FRIDAY לחברות וארגונים
טיפים להצלחה BLACK FRIDAY לחברות וארגונים
BLACK FRIDAY , יום שישי בחודש נובמבר כבר הפך ממזמן לתקופת מכירות מיוחדת עבור חברות…
המדריך המקיף בשיווק-   כל מה שאתם צריכים לדעת:
המדריך המקיף בשיווק-   כל מה שאתם צריכים לדעת:
בעידן הדיגיטלי המתקדם, מנהלים בכירים בתחום השיווק מתמודדים עם עולם מתפתח המתאפיין בשינויים טכנולוגיים מהירים…
איך יוצרים חוויית שירות יוצאת דופן? הסיפור של Royal Caribbean
איך יוצרים חוויית שירות יוצאת דופן? הסיפור של Royal Caribbean
מי מאיתנו לא מכיר את חברת Royal Caribbean? החברה הקנדית, הנחשבת לאחת מחברות הקרוזים המובילות…
חיזוק הקשר ממשק מנהל – עובד. התוצאה: שיפור תפוקות המשאב האנושי בעזרות אחוזים
חיזוק הקשר ממשק מנהל – עובד. התוצאה: שיפור תפוקות המשאב האנושי בעזרות אחוזים
אחד הנכסים החשובים ביותר בארגון הוא המשאב האנושי, העובדים הכפופים לכם, בניהול המודרני והעכשווי יש…
מודל OKR  (Objectives and Key Results)
מודל OKR (Objectives and Key Results)
אחד האתגרים הנפוצים בקרב חברות וארגונים עסקיים הוא ניהול המטרות והתוצאות באופן ברור ורציף לאורך…
האתגרים בחברות משפחתיות
האתגרים בחברות משפחתיות
בשנים האחרונות אנו עדים ללא מעט חברות משפחתיות התקועות שנים ושאינן משכילות לעשות את השינוי…
BOOST ברבעון האחרון -זמן פוטנציאלי לכל חברה
BOOST ברבעון האחרון -זמן פוטנציאלי לכל חברה
אנחנו ערב הכניסה לרבעון הרביעי האחרון של השנה המהווה ללא מעט חברות וארגונים את ההזדמנות…
סדנאות למנהלים? תבדקו היטב לפני שאתם מחליטים
סדנאות למנהלים? תבדקו היטב לפני שאתם מחליטים
סדנאות הן כלי נוסף ומשלים בתהליך, אבל אינן תחליף לתהליך מקצועי ואמיתי, בייחוד בכל הקשור…
מצוינות עסקית מהי?
מצוינות עסקית מהי?
כל ארגון וחברה שואפים להגיע כמה שיותר גבוה, לשפר ולמקסם את הביצועים העסקיים לאורך זמן.…
ניהול ספקים מקצועי ותוצאותיו העסקיות
ניהול ספקים מקצועי ותוצאותיו העסקיות
ניהול ספקים: מאמר זה סוקר את הדגשים והשלבים החשובים בניהול ספקים תהליך זיהוי ובחירת הספקים…
המדריך המלא לדוחות דשבורד ואפיון מערכת CRM לשיפור ביצועים ותוצאות עסקיות
המדריך המלא לדוחות דשבורד ואפיון מערכת CRM לשיפור ביצועים ותוצאות עסקיות
בעידן הנוכחי, המאופיין בשינויים תכופים ובאי ודאות, חברות וארגונים עסקיים מחפשים דרכים יעילות להתאים את…
שיפור ביצועים באמצעות מודל אג'יליות
שיפור ביצועים באמצעות מודל אג'יליות
בעידן הנוכחי, המאופיין בשינויים תכופים ובאי ודאות, חברות וארגונים עסקיים מחפשים דרכים יעילות להתאים את…
המנכ"לים מתעוררים: כך תחשפו את האתגרים האמיתיים המעכבים את החברה שלכם!
המנכ"לים מתעוררים: כך תחשפו את האתגרים האמיתיים המעכבים את החברה שלכם!
הכירו את הפערים הסמויים ודרך הפעולה שתשנה את פני הארגון שלכם. האם אתם בטוחים שהאתגרים…
מחברה משפחתית למכונה משומנת
מחברה משפחתית למכונה משומנת
חלק בלתי נפרד מהנוף העסקי המקומי הוא סגמנט החברות המשפחתיות הקטנות. אותן חברות בהן הגרעין…
מנכ״לים מודים ״אנחנו מודאגים מאוד"
בחודשים האחרונים רוב השוק העסקי בישראל עובר טלטלה עסקית ומוראלית לא פשוטה. מרבית החברות והארגונים…
מגמות עולמיות בתחום השיווק
מגמות עולמיות בתחום השיווק
שיווק החדש -כל המגמות, הטרנדים, הכלים, הדרכים והחשיבה האחרת שמחייבת שינוי גישה בכללי המשחק, ישנם…
אנשי המכירות הנסתרים - מתחת לרדאר שלכם
אנשי המכירות הנסתרים - מתחת לרדאר שלכם
בסביבה העסקית המאתגרת של ימינו, אנו נדרשים לחשיבה יצירתית ופתרונות מקוריים לאתגרים הקיימים. אחת מהן…
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון?
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון?
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון? כזה שמייצר לכם בהירות ומהווה מקפצה…
מסע לקוח, כך תעשו זאת חכם.
מסע לקוח, כך תעשו זאת חכם.
מסע לקוח מתחילים בהבנת הצרכים הייחודיים של לקוחות בשוק מתמיד משתנה, דרך הפיתוח של אסטרטגיות…
הביצועים בארגון תקועים - טיפים לזיהוי 'מוקשים'
הביצועים בארגון תקועים - טיפים לזיהוי 'מוקשים'
מה הסיבה האמיתית שלא מעט חברות וארגונים תקועים במקום? אינם מצליחים לגדול? אינם מצליחים לעמוד…
מה אנשי מכירות רוצים? מודלים תגמול אנשי מכירות
מה אנשי מכירות רוצים? מודלים תגמול אנשי מכירות
איך מתגמלים אנשי מכירות? איך מוודאים שהם נשארים מרוצים, פורחים ונאמנים לארגון? אחרי עבודה עם…
מועדון לקוחות- זה עדיין רלוונטי בכלל?
מועדון לקוחות- זה עדיין רלוונטי בכלל?
מועדון לקוחות מאפשר לנו ליישם עקרון חשוב מאוד בפרסום: פרסונליזציה- התאמת המסר באופן אישי ללקוח.…
תגידו להם מה הם עושים לא נכון (וגם מה כן)
תגידו להם מה הם עושים לא נכון (וגם מה כן)
אז למה להשקיע במישוב איכותי? שוב שנבחין בין משוב מקצועי למשוב אישי-(יש יתרונות משלו שנוכל…
מאמרים קשורים

זקוקים לעזרה בשיפור הביצועים בארגונכם?

השאירו פרטים או
התקשרו 072-3972174

דילוג לתוכן