האתגרים בחברות משפחתיות

 
הקשב למאמר
Getting your Trinity Audio player ready...

בשנים האחרונות אנו עדים ללא מעט חברות משפחתיות התקועות שנים ושאינן משכילות לעשות את השינוי ולשפר את התפקוד העסיק ביצועי אודות למאפיינים קבועים המהווים סוג של מכשול.
המעורבות המשפחתי היא גבוהה ומורגשת כמעט בכל דבר. בני המשפחה מעורבים בניהול ובקבלת ההחלטות. מעורבות זו  בדר”כ עלולה לגרום לקונפליקטים פנימיים כאשר יש חילוקי דעות בין בני המשפחה ולעיתים יש לא מעט. למרות היותם בני משפחה האגו מככב. בולטים חילוקי דעות על אסטרטגיה עסקית או על חלוקת תפקידים המייצרים מתחים ופוגעים בתפקוד העסקי.

לצד המעורבות המשפחתית קיימת גם תרבות ארגונית ייחודית: תרבות זו מושפעת מערכי המשפחה. ערכים כמו נאמנות, אמון ומחויבות הם חלק בלתי נפרד מהתרבות הארגונית. עם זאת, תרבות זו יכולה גם להוביל לשמרנות ולחוסר גמישות, כאשר בני המשפחה נוטים לשמור על דרכי פעולה מסורתיות ולאמץ פחות שינויים וחדשנות.

המאפיין השלישי הוא המיקוד לטווח ארוך: חברות משפחתיות נוטות לחשוב לטווח ארוך, מתוך רצון לשמר את העסק לדורות הבאים. זה יכול להוביל להשקעות מושכלות ולניהול סיכונים מחושב. עם זאת, המיקוד לטווח ארוך יכול גם להוביל להימנעות מסיכונים ולחוסר גמישות בשוק משתנה, כאשר בני המשפחה מעדיפים לשמור על יציבות ולא לקחת סיכונים גדולים.

כך המאפיינים הללו בחברת המשפחתיות מייצרים להם אתגרים עסקיים לא פשוטים:

  1. מעורבות בני המשפחה בניהול יכולה להוביל לקונפליקטים אישיים שמשפיעים על העסק. כדי להתמודד עם קונפליקטים אלו, חשוב להגדיר תהליכי קבלת החלטות ברורים ולפתור קונפליקטים בצורה מקצועית ומכבדת.
  2. בנוסף  לעיתים, בני המשפחה ממלאים תפקידים שאינם מתאימים לכישוריהם, מה שמוביל לחוסר מקצועיות. לדוגמה, כדי להתמודד עם אתגר זה, חשוב להגדיר תפקידים ברורים ולוודא שבני המשפחה מתאימים לכישוריהם. ניתן לשקול מינוי מנהלים חיצוניים לתפקידים קריטיים.
  3. הרצון לשמר את העסק לדורות הבאים יכול להוביל לשמרנות יתר ולחוסר גמישות בשוק משתנה.. כדי להתמודד עם אתגר זה, חשוב לעודד חדשנות וגמישות בעסק, ולשקול אימוץ טכנולוגיות חדשות ושיטות עבודה מתקדמות.

המודל שלנו בחברות משפחתיות מיישם גישות פרקטיות ומוכחות :

הפרדת תפקידים: חשוב להגדיר תפקידים ברורים לכל בן משפחה ולוודא שהם מתאימים לכישוריהם. ניתן לשקול מינוי מנהלים חיצוניים לתפקידים קריטיים, כדי להבטיח מקצועיות וניהול יעיל. הפרדת תפקידים ברורה יכולה למנוע קונפליקטים ולשפר את התפקוד העסקי.

תקשורת פתוחה: יש לעודד תקשורת פתוחה ומקדמת בין בני המשפחה, ולפתור קונפליקטים בצורה מקצועית ומכבדת. תקשורת פתוחה יכולה למנוע מתחים ולשפר את שיתוף הפעולה בין בני המשפחה. רצוי לקיים פגישות תקופתיות לדיון בנושאים חשובים ולפתרון קונפליקטים.

הכשרה ופיתוח מקצועי: יש להשקיע בהכשרה ופיתוח מקצועי לבני המשפחה, כדי לוודא שהם מתאימים לתפקידיהם. הכשרה ופיתוח מקצועי משפרים את הכישורים והידע ותורמים לתפקודו העסקי. ניתן לקיים סדנאות והכשרות מקצועיות, ולשלוח את בני המשפחה לקורסים והשתלמויות.

מעבר לכך יש לייצר פתרונות תוך רתימת המשאב האנושי –
יש לרתום את כל העובדים, לא רק בני המשפחה, לתהליך השיפור ולמעורבות גבוהה. זה כולל שיתוף במטרות ובחזון החברה, והענקת תחושת שייכות. מעורבות עובדים משפרת את המוטיבציה והמחויבות של העובדים.
כדי לעודד מוטיבציה ומחויבות  יש לשקול להעניק תמריצים והכרה לעובדים על הישגיהם, היכולים לכלול בונוסים, פרסים והכרה פומבית בהישגים.

בנוסף יש לעודד חדשנות וגמישות בעסק, ולשקול אימוץ טכנולוגיות חדשות ושיטות עבודה מתקדמות. חדשנות וגמישות יתאימו את הארגון לשינויים בשוק. יש לעודד את העובדים להציע רעיונות חדשים ולשפר תהליכים קיימים.

 שיפור ביצועים בחברות משפחתיות דורש הבנה מעמיקה של המאפיינים הייחודיים שלהן, והיכולת להתמודד עם האתגרים הייחודיים שהן מציבות. באמצעות הפרדת תפקידים, תקשורת פתוחה, הכשרה ופיתוח מקצועי ומעורבות כל העובדים, ניתן לשפר את ביצועי החברה ולהבטיח את הצלחתה לטווח הארוך.

בהצלחה!

כותב המאמר: מיטל הדר

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ?
הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו
איך יוצרים חוויית שירות יוצאת דופן? הסיפור של Royal Caribbean
איך יוצרים חוויית שירות יוצאת דופן? הסיפור של Royal Caribbean
מי מאיתנו לא מכיר את חברת Royal Caribbean? החברה הקנדית, הנחשבת לאחת מחברות הקרוזים המובילות…
חיזוק הקשר ממשק מנהל – עובד. התוצאה: שיפור תפוקות המשאב האנושי בעזרות אחוזים
חיזוק הקשר ממשק מנהל – עובד. התוצאה: שיפור תפוקות המשאב האנושי בעזרות אחוזים
אחד הנכסים החשובים ביותר בארגון הוא המשאב האנושי, העובדים הכפופים לכם, בניהול המודרני והעכשווי יש…
מודל OKR  (Objectives and Key Results)
מודל OKR (Objectives and Key Results)
אחד האתגרים הנפוצים בקרב חברות וארגונים עסקיים הוא ניהול המטרות והתוצאות באופן ברור ורציף לאורך…
BOOST ברבעון האחרון -זמן פוטנציאלי לכל חברה
BOOST ברבעון האחרון -זמן פוטנציאלי לכל חברה
אנחנו ערב הכניסה לרבעון הרביעי האחרון של השנה המהווה ללא מעט חברות וארגונים את ההזדמנות…
סדנאות למנהלים? תבדקו היטב לפני שאתם מחליטים
סדנאות למנהלים? תבדקו היטב לפני שאתם מחליטים
סדנאות הן כלי נוסף ומשלים בתהליך, אבל אינן תחליף לתהליך מקצועי ואמיתי, בייחוד בכל הקשור…
מצוינות עסקית מהי?
מצוינות עסקית מהי?
כל ארגון וחברה שואפים להגיע כמה שיותר גבוה, לשפר ולמקסם את הביצועים העסקיים לאורך זמן.…
ניהול ספקים מקצועי ותוצאותיו העסקיות
ניהול ספקים מקצועי ותוצאותיו העסקיות
ניהול ספקים: מאמר זה סוקר את הדגשים והשלבים החשובים בניהול ספקים תהליך זיהוי ובחירת הספקים…
המדריך המלא לדוחות דשבורד ואפיון מערכת CRM לשיפור ביצועים ותוצאות עסקיות
המדריך המלא לדוחות דשבורד ואפיון מערכת CRM לשיפור ביצועים ותוצאות עסקיות
בעידן הנוכחי, המאופיין בשינויים תכופים ובאי ודאות, חברות וארגונים עסקיים מחפשים דרכים יעילות להתאים את…
שיפור ביצועים באמצעות מודל אג'יליות
שיפור ביצועים באמצעות מודל אג'יליות
בעידן הנוכחי, המאופיין בשינויים תכופים ובאי ודאות, חברות וארגונים עסקיים מחפשים דרכים יעילות להתאים את…
המנכ"לים מתעוררים: כך תחשפו את האתגרים האמיתיים המעכבים את החברה שלכם!
המנכ"לים מתעוררים: כך תחשפו את האתגרים האמיתיים המעכבים את החברה שלכם!
הכירו את הפערים הסמויים ודרך הפעולה שתשנה את פני הארגון שלכם. האם אתם בטוחים שהאתגרים…
מחברה משפחתית למכונה משומנת
מחברה משפחתית למכונה משומנת
חלק בלתי נפרד מהנוף העסקי המקומי הוא סגמנט החברות המשפחתיות הקטנות. אותן חברות בהן הגרעין…
מנכ״לים מודים ״אנחנו מודאגים מאוד"
בחודשים האחרונים רוב השוק העסקי בישראל עובר טלטלה עסקית ומוראלית לא פשוטה. מרבית החברות והארגונים…
מגמות עולמיות בתחום השיווק
מגמות עולמיות בתחום השיווק
שיווק החדש -כל המגמות, הטרנדים, הכלים, הדרכים והחשיבה האחרת שמחייבת שינוי גישה בכללי המשחק, ישנם…
אנשי המכירות הנסתרים - מתחת לרדאר שלכם
אנשי המכירות הנסתרים - מתחת לרדאר שלכם
בסביבה העסקית המאתגרת של ימינו, אנו נדרשים לחשיבה יצירתית ופתרונות מקוריים לאתגרים הקיימים. אחת מהן…
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון?
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון?
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון? כזה שמייצר לכם בהירות ומהווה מקפצה…
מסע לקוח, כך תעשו זאת חכם.
מסע לקוח, כך תעשו זאת חכם.
מסע לקוח מתחילים בהבנת הצרכים הייחודיים של לקוחות בשוק מתמיד משתנה, דרך הפיתוח של אסטרטגיות…
איך להחזיר את הניצוץ לעובדים ותיקים?
איך להחזיר את הניצוץ לעובדים ותיקים?
מה באמת חשוב לעובדים ותיקים? עם העלייה בתוחלת החיים וכושר העבודה, והאתגרים הבוערים בשימור עובדים-…
הביצועים בארגון תקועים - טיפים לזיהוי 'מוקשים'
הביצועים בארגון תקועים - טיפים לזיהוי 'מוקשים'
מה הסיבה האמיתית שלא מעט חברות וארגונים תקועים במקום? אינם מצליחים לגדול? אינם מצליחים לעמוד…
מה אנשי מכירות רוצים? מודלים תגמול אנשי מכירות
מה אנשי מכירות רוצים? מודלים תגמול אנשי מכירות
איך מתגמלים אנשי מכירות? איך מוודאים שהם נשארים מרוצים, פורחים ונאמנים לארגון? אחרי עבודה עם…
מועדון לקוחות- זה עדיין רלוונטי בכלל?
מועדון לקוחות- זה עדיין רלוונטי בכלל?
מועדון לקוחות מאפשר לנו ליישם עקרון חשוב מאוד בפרסום: פרסונליזציה- התאמת המסר באופן אישי ללקוח.…
תגידו להם מה הם עושים לא נכון (וגם מה כן)
תגידו להם מה הם עושים לא נכון (וגם מה כן)
אז למה להשקיע במישוב איכותי? שוב שנבחין בין משוב מקצועי למשוב אישי-(יש יתרונות משלו שנוכל…
פולואפ: חברו הטוב ביותר של אנשי המכירות 
פולואפ: חברו הטוב ביותר של אנשי המכירות 
אז מה זה פולואפ ולמה צריך אותו?לפולואפ בעל אסטרטגיה מובנית יש השפעה משמעותית וישירה על…
מיינדסט מכירות הוא הבסיס של תשתית המכירות שלכם צ׳יט-שיט לכל מי שמנהל.ת אנשי מכירות 
מיינדסט מכירות הוא הבסיס של תשתית המכירות שלכם צ׳יט-שיט לכל מי שמנהל.ת אנשי מכירות 
בשנה האחרונה אנחנו שומעים בלי סוף שחברות צריכות להתמקד ברווחיות ויעילות, בהתאם למשברים הכלכליים שפוקדים…
מה שלום המוח שלכם בחברה?
מה שלום המוח שלכם בחברה?
מערכות CRM הן הבסיס של החברה – ולרוב, הן לא זוכות לכבוד הראוי ולא מגיעות…
מהם הדברים החשובים ביותר בתכנית המכירות שלכם
מהם הדברים החשובים ביותר בתכנית המכירות שלכם
זה די מדהים, בשנים האחרונות אנחנו נתקלים ביותר ויותר חברות וארגונים שעובדים בשוטף מכוח האינרציה,…
כשלונות החברות הגדולות במסע לקוח ואוטומציה
כשלונות החברות הגדולות במסע לקוח ואוטומציה
אם פעם תהליך מכירה היה התקשרות קצרה בין לקוח למוכר, מעבר של סחורה או שירות…
ממשאב אנושי להון אנושי
ממשאב אנושי להון אנושי
“אני מעריך שהתרומה של המשאב האנושי אצלנו לגידול ב 2023 הייתה סבירה לא מעבר לזה….”…
ניהול הידע הפנים ארגוני
ניהול הידע הפנים ארגוני
את הסיפור הזה כולם שמעו – חברה עסקית שנשענה שנים על הידע הבלעדי של אחד…
להתחיל את השנה אחרת
להתחיל את השנה אחרת
ברוכים הבאים לשנת 2024! וזה בדיוק הזמן  לעצור ולשאול כמה שאלות, לחדד ולדייק נקודות חשובות…
סיכום שנה עסקית
סיכום שנה עסקית
הנה אנחנו מוציאים את עצמנו בסוף השנה האזרחית ותחילתה של שנה עסקית חדשה. זה בדיוק…
מאמרים קשורים

זקוקים לעזרה בשיפור הביצועים בארגונכם?

השאירו פרטים או
התקשרו 072-3972174

דילוג לתוכן