שיטות ניהול ותחומי האחריות של המנהל
רגע לפני סיום השנה הנוכחית ותחילתה של שנה עסקית חדשה זה הזמן לפאוזה קצרה ולבדוק האם אתם מרוצים מהשדרה הניהולית שלכם? האם ציבור המנהלים שלכם בארגון ממקסם את היכולות והפוטנציאל שלו?
בשנים האחרונות מחקרים לא מעטים בארגונים וחברות מצביעים על הקשר הישיר בין ניהול בינוני לבין – ירידה ניכרת בתפוקות בעיקר של מערכי מכירות ושיווק.
הניסיון הרב שלנו עם חברות וארגונים בעשור האחרון מחזק את הקשר ומחדד עוד יותר את הצורך בפיתוח עקבי של מנהלים בכל הדרגים.
מנהל איכותי מסוגל להניע, לרתום, לתכנן נכון, לעבוד בהספקים גבוהים ולייצר תפוקות וביצועים גבוהים לאורך זמן. התרומה שלו לארגון עשויה לגדול בעשרות אחוזים ויותר.
האחריות שלכם (מעבר לתפקיד) היא לגרום למנהלים הכפופים לכם להיות טובים יותר, ממוקדים בדרך, ביעדים ובמטרות של השנה הקרובה.
זו הזדמנות להפסיק להתפשר ולהיות מקובעים ולמדוד את המנהלים רק על היעדים הכמותיים שלהם. דרשו מהם יותר, מדדו והעריכו אותם גם על מטרות ויעדים איכותיים – איך וכמה הם מקדמים את החזון הארגוני, שימור עובדים, מוטיבציה ועוד.
שאלו את עצמכם וגם אותם – האם הם באמת ממשים את תפקידים הניהולי בצורה הטובה ביותר.
לצורך כך, ריכזנו ומיפנו את תחומי האחריות והתפקיד של המנהל – ניהול כמקצוע, ניהול כפופים, ניהול עצמי, מודלי עבודה וניהול, מיומנויות ניהול, שיטות ניהול ועוד.
- ניהול כמקצוע
- תפקידי המנהל – עקרונות בחשיבה ניהול ותפיסת תפקיד
- סגנונות ניהול
- תחומי אחריותו של המנהל
- הרגלים מעכבים בניהול -> הרגלים מקדמים
- תקשורת בינאישית למנהלים – טיפוסים, סגנונות תקשורת והתאמה לצד השני
- העברת מסרים אפקטיבית
- המנהל כמאמן
- מנהיג מול מנהל
- ניהול עובדים כפיפים
- שימור, הנעה ויצירת מוטיבציה
- (שיחות) משוב והערכת עובדים
- חניכה ואימון ככלים ניהוליים – OJT
- דיאלוג וקשר שוטף
- רתימת העובד
- ניהול מנהלים
רתימה והנעת השדרה ניהולית
- ניהול עצמי
- מיפוי המיומנויות המנהל – פער בין רצוי למצוי
- מודעות עצמית ואינטליגנציה רגשית בניהול
- אפקטיביות ניהולית – ניהול זמן ו(תיעדוף) משימות
- תכנון והצבת יעדים ומטרות
- מודלי עבודה וניהול והשימוש בהם בתכנון ובפועל
- מודל יתם
- מודל אמונה
- מודל אשמה
- מודל (מנכ”ל מלווה)
- מודל APUSE
- מודל הרסמת
- מודל גיע
- AIDA
- SMART
- פאראטו
- SWOT – ארגוני, צוותי, אישי
- עלות – תועלת , סיכוי- סיכון
- מיומנויות ניהול מרכזיות
- ניהול ישיבות ודיונים, ניהול פגישות, תדריכים
- קבלת החלטות בארגון (ובתנאי אי ודאות)
- הצגה אפקטיבית של נושא
- ניהול חדשנות וחשיבה יצירתית
- איך לצלוח שיחות קשות
- ניתוח נתונים
- מאקרו – מיקרו
- שאילת שאלות
- העברת מסרים ושפה ניהולית
- האצלת סמכויות
- ניתוח תמונת שוק, ניתוח נתונים (עובדות ולא תחושות)
- מיומנויות רכות
- שיטות ניהול עובדים בעידן החדש
- ניהול ממוקד עובדים
- ניהול ממוקד יעדים
- תכניות עבודה
- מדידה ובקרה
- תחקירים – למידת הצלחות /כישלונות, למידת עמיתים, סיעור מוחות, שולחן עגול
- תכנון קצר טווח וארוך טווח
- דיווחים, דוחות ניהוליים
- אסטרטגיה למול טקטיקה בעולמות הניהול
- יישום והטמעת שגרות ונהלי עבודה
- שימוש בכלים לניהול מרחוק – תקשורת בסביבת עבודה מרחוק
- עבודה וניהול בממשקים ובצוותים סינרגיים
- ניהול בעידן הידע – שימוש בכלים אינטרנטיים, למידה וניהול נוכחות ברשת
- ניהול בעידן החדש – כלים לניהול בתנאי אי וודאות
- מחוברות ושימור -מחוברות ארגונית וחשיבותה לחוסן של העובד והארגון
- פתרון ניהול קונפליקטים ודילמות ניהוליות
ועוד:
- קידום שיתופי פעולה
- ממשקים ופוליטיקה ארגונית
העובדים, בכל חברה, ארגון ובית עסק, מהווים את הנכס המשמעותי והחשוב ביותר, ולכן, ניהול עובדים נחשב לאחד מהתחומים המרכזיים עליהם מושם דגש בכל מסגרת ייעוץ מקצועית למנהלי החברה ( קראו כאן על ייעוץ למנהלים ), הארגון או בית העסק. יחד עם זאת, חשוב לציין שמשימת ניהול העובדים היא משימה מורכבת ומעורבים בה לא מעט אמוציות ורגשות לצד הצורך בביסוס יחסי עבודה ויצירת קשרים בינאישיים. המודעות ההולכת וגוברת בשנים האחרונות לחשיבותו של תחום ניהול העובד/ת, מציבה את התחום בראש סדר העדיפויות של כל בעל חברה, ארגון או עסק המעוניין למנף את יכולותיו בתחום זה.
טיפים חשובים למשימת ניהול עובדים
מטרת העל של כל מנהל הנדרש למשימת ניהול עובדים היא ליצור אחריות משותפת בקרב כלל העובדים עליהם הוא מופקד, בכל הנוגע להשגת תוצאות עסקיות מיטביות עבור הארגון, החברה או בית העסק. לצורך כך, קיימת חשיבות רבה ליצירת יחסי עבודה הוגנים ונאותים מול כל אחד ואחת מהעובדים, כאשר בין יתר הטיפים החשובים לצורך כך תוכלו למצוא:
- קבלת משוב – המשוב מהווה את האמצעי היעיל ביותר לצרכי בירור תחושותיו של העובד/ת בכל הנוגע לתפקוד המנהל הממונה עליו. עשו שימוש מושכל במשוב ואפשרו לציבור העובדים להגיש אותו באופן אנונימי על מנת להימנע מיצירת חיכוכים בינם לבין המנהל המופקד עליהם.
- נוכחות של השדרה הניהולית בשטח – ניהול נכון של העובדים מחייב את כל המנהלים הבכירים בחברה, בארגון או בית העסק, לגלות מעורבות יום יומית בכל המתרחש בחברה ובסביבת בית העסק או הארגון. הימצאות של מנהלים בכירים בשטח, מסייעת רבות ליצירת קשרי עבודה וקשרים בינאישיים בין העובדים לשדרה הניהולית.
- האצלת סמכויות – כל עובד/ת רוצה להרגיש בעל ערך עבור החברה, הארגון או בית העסק בו הוא מועסק, ולכן, האצלת סמכויות ומתן אחריות לצורך קבלת החלטות תעסוקתיות, יגבירו את המוטיבציה האישית של העובד/ת וירתמו אותו בצורה הטובה ביותר להשגת המטרות התעסוקתיות.
- הנהגת מדיניות של דלת פתוחה ושולחן עגול – מדיניות הדלת הפתוחה נועדה לאפשר לכל אחד ואחת מהעובדים להביע את דעתו בפני המנהל/ת ללא מורא וללא חשש למעמדו התעסוקתי, כאשר מדיניות השולחן העגול נועדה לצרכי קיומן של ישיבות צוות ומתן אפשרות לכל עובד/ת להביע את דעתו המקצועית בנוגע לנושא כזה או אחר במסגרת סיעור מוחות.
לסיכומו של דבר
ניהול עובדים נכון באופן רציף וקבוע, מסייע רבות להגברת המוטיבציה בקרב עובדי הארגון, החברה או בית העסק, וזאת בהתבסס על מחקרים שונים בשוק התעסוקה המודרני המעידים על קשר ישיר בין ניהול נכון להגברת התפוקה היומית של העובדים.
אצלנו בחברת גיים צ’יינג’ר סולושינס מקבוצת marketing solutions, תוכלו להסתייע במגוון רחב של קורסים והשתלמויות המיועדים לשדרת הניהול הנדרשת למשימת ניהול עובדים ברמה היום יומית. כמו כן, תוכלו להסתייע בשירותי הייעוץ הארגוני והייעוץ העסקי שלנו במסגרתם אנו מתמקדים בהטמעת שיטות ניהול מתקדמות לצרכי ניהול עובדים.
זכרו – אסור לכם להתפשר, תשאפו למקסם את איכות יכולות הניהול של המנהלים שלכם וגרמו להם לרצות גם!
בהצלחה!
כותב המאמר: מיטל הדר
מה אומרים עלינו...
שלמה בן גל
מנכ"ל המרכז האקדמי לוינסקי וינגייט
אופירה
סמנכ"לית שיווק
צביקה דגן
מנהל מכללות , אגד
נאווה מלכה
מנכ"לית חברת אפיקים תכנון פיננסי ופנסיוני.
ליבי נניקשווילי
סמנכ"לית מכירות ג'ובמאסטר
יואב סוכרי
מנכ"ל ובעלים, זמן אמיתי
כפיר סהר
סמנכ"ל אקרשטיין
מיכל שנל
מנכ"לית אפוסטרפיה
יגאל בראון
מנכ"ל -הבצפר
אסי צור
מנכ"ל דיגיטל פרופרטי
מומלץ לקרוא מאגר ידע
מאמרים וחומרים נוספים שעשוים לעניין אותך