הקשב למאמר
Getting your Trinity Audio player ready...
|
המציאות הישראלית מחייבת כל מנכ”ל/ית ומנהל/ת בכיר/ה להכיר ולהטמיע תרחיש של ניהול ארגון תחת אש הבא לידי ביטוי ב: גיוסי מילואים, עובדים נעדרים, אי ודאות עסקית, לחצים רגשיים, לקוחות המקפיאים פעילות. כל אלו יוצרים סביבה עסקית שונה בה כל החלטה היא מבחן של עוצמה, רגישות וחזון.
השאלה איננה “אם תהיה מלחמה”, אלא “האם הארגון שלי מוכן לה?” ומה עושים ברגע האמת?
ננסה יחדיו לייצר עבורכם מסגרת של מוכנות ופתרונות.
עקרונות הליבה לניהול בעת מלחמה
1. שדרו אחריות, לא חרדה – העובדים, הלקוחות והספקים מחפשים עוגן. מנהלים בכירים, מנהיגים, מכירים במציאות המורכבת וחייבים להקרין רוגע, עקביות ומסגרת ברורה. גם כשהתשובות חסרות עצם הנוכחות המנהיגותית מפחיתה לחצים.
2. הפרידו בין רגש לניהול – מצבי קיצון יוצרים תגובות אימפולסיביות של ביטול, דחייה, עצירה. דווקא אז נדרש לעצור, לנשום, לגבש תגובה מבוססת שיקול דעת רציונלי, נתונים וניסיון.
3. הקימו חמ”ל ניהולי – יישמו תא שליטה של צוות ניהולי מצומצם, מתואם, המקבל עדכונים שוטפים, בודק תרחישים ומקבל החלטות בזמן אמת.
4. תכנון גמיש ולא קבוע – שגרה ניהולית במציאות משתנה מחייבת עבודה לפי מתודולוגייה אג’ילית : תכנון שבועי, בקרה יומית, גמישות מחשבתית ומוכנות לשינוי תכוף.
5. גמישות תפעולית ואנושית – יש לאפשר רגישות אמיתית להון האנושי אך מבלי לשתק את הפעילות. בצעו התאמות בשעות עבודה, במודל הפעילות או בציפיות וזאת הכל במטרה לשמירה על רציפות.
כלים פרקטיים להובלה אפקטיבית
6. תכנון רציפות עסקית – הכינו מבעוד מעוד תוכנית הכוללת תרחישי קצה, פעילויות קריטיות, פתרונות לעבודה מרחוק ותחזוקה של ערוצי תקשורת חלופיים.
7. ניהול כוח אדם בעת חירום – פתחו ערוצי תקשורת אישיים עם עובדים, הציעו תמיכה רגשית, ועדכנו את רמת הציפיות.
8. תקשורת אפקטיבית – במצבי אי ודאות יש צורך לעדכונים תכופים, שקיפות, רגישות והקשבה. השתמשו בכלים דיגיטליים לניהול תקשורת רב-ערוצית, פנימית וחיצונית כאחד.
9. קבלת החלטות מהירה – צמצמו שלבי אישור, האצילו סמכויות, הפעילו שיקול דעת פנימי. יחד עם זאת הפעילו במקביל מנגנון בקרת שליטה.
10. ניהול תזרים חכם – בחנו אילו משאבים חיוניים, קצצו בהוצאות שאינן הכרחיות והיערכו לתרחישים פיננסיים מורכבים. בדקו מקורות תמיכה חיצוניים כמו מענקי חירום וביטוחים.
11. שמירה על רוח ומוטיבציה – במצבים מורכבים כל מילה טובה נחשבת. הודו לצוותים, הכירו בהצלחות, הדגישו את תחושת המשמעות. תחושת שליחות מחזיקה ארגון חיוני גם בתנאים הקשים ביותר.
12. למידה והתאמה – בצעו סקירות שוטפות. עדכנו תכניות. למדו מטעויות ומהצלחות ועשו זאת תוך כדי תנועה.
ניהול בזמן מלחמה איננו רק אתגר – אלא מבחן מנהיגות מהמעלה הראשונה. אתם כמנהלים מהווים דמות, עוגן, מודל . מצב דורש שילוב יוצא דופן בין אומץ, גמישות, ראייה אנושית ואחריות ניהולית. ארגון שיעבור את המשבר תוך תפקוד מקסימלי יצלח וייצא ממנו מחוזק.
בהצלחה!