תכנית עבודה שנתית בתקופה של אי ודאות

annual-planning-2
 

בחודשים האחרונים נכתב לא מעט על משבר הקורונה והשפעתו על הזירה העסקית. ברור לכולם שהנגיף שינה את חוקי המשחק בלא מעט מובנים ולמציאות המחייבת הסתגלות לשינויים, גמישות ופתיחות. גם כך בכל הקשור לתכניות העסקיות ובמקרה שלנו לתכנית העבודה השנתית.

בשגרה, מרבית החברות והארגונים נערכים וסוגרים את תכניות העבודה השנתיות ברבעון הרביעי האחרון של השנה. גם השנה מרביתם עשו זאת, יחד עם זאת, ניתן למצוא לא מעט ארגונים שבחרו ללכת, בחסות משבר הקורונה, בדרך קצת אחרת ולתכנן את תכנית העבודה השנתית בשלב זה לרבעון הראשון בלבד של השנה. שתי הדרכים אופציונליות.

המציאות הנוכחית המורכבת ומצב חוסר הוודאות מציב בפני ארגונים ומנהלים שלל אתגרים בתכנון וסגירת תכנית עבודה שנתית ותכניות פעולה נגזרות.

במאמר זה ננסה לשפוך קצת אור ולמקד את הנקודות החשובות שיש לקחת בחשבון בתכנון תכנית עבודה שנתית דווקא בשנה עסקית שונה משנים קודמות.

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ?
הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו

אז איך מתכננים תכנית עבודה שנתית במציאות הנוכחית?

ראשית, עצרו לרגע וחישבו – האם תכנית העבודה שלכם תואמת את המצב העכשווי, לוקחת בחשבון את אתגרי הקורונה שעדיין מלווים וכנראה ילוו אותנו בחודשים הקרובים?

נתחו את המציאות הנוכחית אצלכם בארגון, שאלו שאלות חשובות ואמיתיות. האם בעקבות משבר הקורונה עברתם להתנהלות אחרת? מצומצמת? האם ויתרתם או קידמתם תהליכים מסוימים? מה קרה עם כוח האדם שלכם? אופן ביצוע העבודה בשוטף? מה עם הלקוחות שלכם – האם אופי הצריכה השתנה בצורה משמעותית, האם אופיו של הלקוח השתנה תוך כדי תנועה? שאלו את כל השאלות הרלוונטיות. 

במקביל, הפיקו לקחים ממה שקרה עד כה, יש להפנים את מה שחווינו ולמדנו בשנה החולפת, לבחון היטב את מה שקרה מתחילת פרוץ מהמגיפה אי שם בתחילת הרבעון השני של שנת 2020 ועד היום  – תוכניות עבודה, משאבים, תוצאות, מה עבד יותר טוב? מה התקדם? איזה פתרונות קידמו אותנו? מה חסר? איפה עיכבנו את עצמנו?…. לא מעט ארגונים ביצעו שינויים גדולים בצורת ההתנהלות בחודשים האחרונים.

ולמרות חוסר הוודאות הקיימת יש להסתכל קדימה, לתכנן ולהגדיר את היעדים האסטרטגים לשנה הקרובה ולבדוק היטב בכל הקשור ליעדים האם נוצרו הזדמנויות חדשות שנרצה לממש? האם יעדים השתנו בהתאם לתקופה, בהתאם לשינויים בשוק, בשיטות העבודה, בהתאם למשאבים הקיימים?

דווקא במציאות הקורונה העכשווית, תוכניות העבודה חייבות להיות ממוקדות תוך הסתכלות והתמקדות ארוכת טווח לצד מהלכים טקטיים עכשוויים – יש להגדיר בתכניות העבודה הן יעדים אסטרטגים והן יעדים טקטיים.

אסור לכם ליפול בפח – אל תבנו תכנית עבודה שרק מגיבה לשינויי המשבר אלא תכנית יוזמת, האתגר הגדול הוא לא רק להשלים עם מציאות הקורונה – אלא גם למנף אותה.

דווקא כעת, חשוב מאוד לרתום את הכפופים, המנהלים והצוותים, ולשלבם ביעדי הארגון, כך תייצרו מחויבות ושותפות של כולם בתקופה הנוכחית.

בנו השנה את התכנית בצורה קצת אחרת, זה אפשרי, הנסיבות ורוח התקופה מאפשרים לכם.

זה בסדר לעת עתה לתכנן לטווח קצר בלבד, לוותר על תכניות ארוכות טווח, פרויקטים גדולים עד שהתמונה תתבהר, לעבור לפתרונות קצרים ונקודתיים – זה בסדר בעיקר לרבעון הראשון,
תוך יצירת מסגרת כוללת לתכנית השנתית אשר חייבת להיות ממוקדת, חדה וברורה.

כך, במסגרת התכנית השנתית, מוטב לפרק פרויקטים גדולים ליחידות קטנות, מומלץ כחלק מגילויי הגמישות, לאמץ רעיונות ובתהליכי עבודה חדשים שהיו עד כה מחוץ לדנ"א הארגוני. יש לקחת בחשבון שהוודאות בניהול המצב עלתה, ארגונים ומנהלים צברו ידע וניסיון רב בניהול המצב, פתרונות ארגוניים גדולים הוטמעו – שילוב עבודה מהבית, קפסולות של עבודה בארגון, שגרות ניהול חדשות ועוד. את חלקם יש לשקול  להכניס לתכנית העבודה החדשה.

אתגר הקורונה חידד לנו כמנהלים את חשיבות הדינמיות והגמישות בתוך המסגרת הכוללת של תכנית העבודה. ההבנה שישנם נסיבות ואירועים המשתנים תוך כדי תנועה ובהתאם לכך יש צורך לבצע התאמות.

דגשים נוספים בתכנון ובניית תוכניות עבודה ל-2021

גמישות זה שם המשחק ולפיכך אנו ממליצים לייצר 3 תרחישים ארוכי טווח שנתיים והערכו אליהם בהתאם מראש – ריאלי, אופטימי ופסימי, רוצו על התרחיש הריאלי, אבל היו מוכנים גם לשני התרחישים אחרים וביכולות לשלוף אותם בכל שלב ולבצע התאמות תוך כדי תנועה על ציר הזמן.

הגדירו מטרות ותוצאות רצויות ברורות לסוף 2021  ויחד עם זאת קחו בחשבון שהתכנית דינמית ונושמת. זריזות, גמישות והתאמה תוך כדי שינויים ליחדות זמן של חודשים ורבעונים הם גורמי  מפתח להצלחה.

בסמיכות לסיום הרבעון הראשון יש לעדכן בהתאמה את מסגרת התכנית הכוללת השנתית ובמקביל גם ברמה רבעונית עד סוף השנה. אם הנסיבות לא יאפשרו זאת עדיין אז יש להתנהל בדיוק אותו הדבר כמו בתחילת השנה – פירוט התכנית לרבעון השני של השנה.

כך נוצרת למעשה מציאות של שני חציונים (שגם היא יכולה להשתנות…) בה צורת ואופן העבודה בכל אחד מהם שונה לגמרי ממה שהכרנו עד כה. מרבית הסיכויים שהחציון הראשון יהיה עדיין תחת מידה של חוסר ודאות ויש להיעזר בחשיבה ממוקדת אילוצים, בעוד שבחציון השני ייהנה ממיקוד אינטנסיביות פנים ארגוני וחוץ ארגוני.

יש לתת חשיבות גבוהה לתכנון נכון בין הרבעונים ובעיקר בין החציונים -להכין את התהליכים התומכים, תשתית, תפעול ובעיקר את המשאב האנושי. כניסה לחציון שני ללא סגירת פערי הידע שנתגלו במהלך תקופת הקורונה והחציון הראשון היא בבחינת תקלה רצינית.

עובדי הארגון חייבים להבין שהחציון השני יהיה אחר ושונה ממה שהכרנו עד כה, מי שלא יהיה מוכן לכך יכשל. נקודה.

כך – בלא מעט חברות וארגונים החציון השני והרבעון האחרון של השנה הם בבחינת GAME CHANGER , אחרי שדברים יחלו אט אט לחזור למסלולם. חייבם לקחת את זה בחשבון בתוכניות העבודה.

עצרו ושלבו מנגנוני הערכה ובקרה מעת לעת – הגדירו מראש תדירות בה תיעשה עצירה כדי לכייל את המטרות, היעדים ותוכניות העבודה – על בסיס הנסיבות, מצב השוק והארגון. בשנה הזו המשפט "כל תוכנית היא בסיס לשינויים" מקבל משנה תוקף. חשוב לנהל את השינויים הללו.

עצרו והגדירו מחדש 2- 3 תחומים שלא היו בליבת התכנית בשנים קודמות דגש עם על נושאים ותחומים שלא היו בSCOPE  שלכם אלמלא עברה פה הקורונה… לדוגמא תכנית לשימור העובדים שלכם, חיזוק והשבחת הדרג הניהולי אצלכם ( בדגש דרג הביניים) , חיזוק הרמה המקצועית ועוד. תנו להם את ההתייחסות המכובדת בתכנית העבודה.

מיקוד תחומי ומחשבתי  – תפיסה של חשיבה, של תכנון ושל ביצוע "קטן ומהר", עבודה בפעימות קצרות עם הצגת תוצר ביניים. החלוקה לשלבי ביניים תאפשר גמישות, ניהול מבוקר בקרה ולמעשה תיצור איים של ודאות בתוך מציאות של חוסר ודאות. 

בצעו התאמות – תוכנית היא בסיס לשינויים, וסביר שהשינויים בסביבה ידרשו מאיתנו להתאים את העשייה שלנו, את התקציב ואת המשאבים. תגובה מהירה לשינויים תאפשר לכם להוביל את הארגון בהצלחה גם בימים של חוסר ודאות.

קיימו שגרות בקרה תכופות על מנת לוודא שהפעולות הנעשות אכן מובילות לכיוון הרצוי ושלא נכנסו שינויים נוספים הדורשים התייחסות. ממשו את תוכניות העבודה באופן קצר טווח – קבעו פרקי זמן מוגדרים כגון שבוע, שבועיים, חודש ופתחו את תוכנית העבודה והגדירו מה צריך לקרות עד תום פרק הזמן שהגדרתם כדי לממש את הטקטיקות. בחנו את ההתקדמות ביחס ליעדים שהגדרתם בפרקי זמן קצרים. שגרות הבקרה יאפשרו לזהות פערים מהתכנון, ומקומות בהם נדרשת מעורבות. כל אלו יאפשרו לכם ולמנהלים שלכם בארגון להגיב בזמן קצר יותר ולהקצות משאבים בהתאם לשינויים חוץ או פנים ארגוניים.

וכמובן לא לזנוח את מה שכולנו מכירים:

שלבו את היעדים שלכם עם המדדים הכמותיים – KPI (Key Performance Indicators) והגדירו טקטיקה ברורה ומשויכת למימוש אותם יעדים. כך, תוכלו לבקר גם את התהליכים והתוצאות. הטקטיקות יהוו את הבסיס שלכם לבנית תכנית עבודה מפורטת.

וזכרו – אף פעם לא מאוחר מדי, גם עכשיו עדיין לא מאוחר לבצע שינויים והתאמות.

בהצלחה!

כותב המאמר: אסף הדר

כותב המאמר: מיטל הדר

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ?
הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו
מגמות עולמיות בתחום השיווק
מגמות עולמיות בתחום השיווק
שיווק החדש -כל המגמות, הטרנדים, הכלים, הדרכים והחשיבה האחרת שמחייבת שינוי גישה בכללי המשחק, ישנם…
אנשי המכירות הנסתרים - מתחת לרדאר שלכם
אנשי המכירות הנסתרים - מתחת לרדאר שלכם
בסביבה העסקית המאתגרת של ימינו, אנו נדרשים לחשיבה יצירתית ופתרונות מקוריים לאתגרים הקיימים. אחת מהן…
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון?
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון?
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון? כזה שמייצר לכם בהירות ומהווה מקפצה…
מסע לקוח, כך תעשו זאת חכם.
מסע לקוח, כך תעשו זאת חכם.
מסע לקוח מתחילים בהבנת הצרכים הייחודיים של לקוחות בשוק מתמיד משתנה, דרך הפיתוח של אסטרטגיות…
איך להחזיר את הניצוץ לעובדים ותיקים?
איך להחזיר את הניצוץ לעובדים ותיקים?
מה באמת חשוב לעובדים ותיקים? עם העלייה בתוחלת החיים וכושר העבודה, והאתגרים הבוערים בשימור עובדים-…
הביצועים בארגון תקועים - טיפים לזיהוי 'מוקשים'
הביצועים בארגון תקועים - טיפים לזיהוי 'מוקשים'
מה הסיבה האמיתית שלא מעט חברות וארגונים תקועים במקום? אינם מצליחים לגדול? אינם מצליחים לעמוד…
שיווק ב 2024- למה צריך לצפות?
שיווק ב 2024- למה צריך לצפות?
למי שעדיין לא הבין, 2024 הולכת להיות שנה יוצאת דופן בשיווק, ישנם שחקנים חדשים ומעניינים…
מה אנשי מכירות רוצים? מודלים תגמול אנשי מכירות
מה אנשי מכירות רוצים? מודלים תגמול אנשי מכירות
איך מתגמלים אנשי מכירות? איך מוודאים שהם נשארים מרוצים, פורחים ונאמנים לארגון? אחרי עבודה עם…
מועדון לקוחות- זה עדיין רלוונטי בכלל?
מועדון לקוחות- זה עדיין רלוונטי בכלל?
מועדון לקוחות מאפשר לנו ליישם עקרון חשוב מאוד בפרסום: פרסונליזציה- התאמת המסר באופן אישי ללקוח.…
תגידו להם מה הם עושים לא נכון (וגם מה כן)
תגידו להם מה הם עושים לא נכון (וגם מה כן)
אז למה להשקיע במישוב איכותי? שוב שנבחין בין משוב מקצועי למשוב אישי-(יש יתרונות משלו שנוכל…
פולואפ: חברו הטוב ביותר של אנשי המכירות 
פולואפ: חברו הטוב ביותר של אנשי המכירות 
אז מה זה פולואפ ולמה צריך אותו?לפולואפ בעל אסטרטגיה מובנית יש השפעה משמעותית וישירה על…
מיינדסט מכירות הוא הבסיס של תשתית המכירות שלכם צ׳יט-שיט לכל מי שמנהל.ת אנשי מכירות 
מיינדסט מכירות הוא הבסיס של תשתית המכירות שלכם צ׳יט-שיט לכל מי שמנהל.ת אנשי מכירות 
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... בשנה האחרונה אנחנו שומעים בלי סוף שחברות…
מה שלום המוח שלכם בחברה?
מה שלום המוח שלכם בחברה?
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... מערכות CRM הן הבסיס של החברה –…
מהם הדברים החשובים ביותר בתכנית המכירות שלכם
מהם הדברים החשובים ביותר בתכנית המכירות שלכם
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... זה די מדהים, בשנים האחרונות אנחנו נתקלים…
כשלונות החברות הגדולות במסע לקוח ואוטומציה
כשלונות החברות הגדולות במסע לקוח ואוטומציה
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... אם פעם תהליך מכירה היה התקשרות קצרה…
ממשאב אנושי להון אנושי
ממשאב אנושי להון אנושי
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... "אני מעריך שהתרומה של המשאב האנושי אצלנו…
ניהול הידע הפנים ארגוני
ניהול הידע הפנים ארגוני
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... את הסיפור הזה כולם שמעו – חברה…
להתחיל את השנה אחרת
להתחיל את השנה אחרת
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... ברוכים הבאים לשנת 2024! וזה בדיוק הזמן…
סיכום שנה עסקית
סיכום שנה עסקית
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... הנה אנחנו מוציאים את עצמנו בסוף השנה…
אסטרטגית לקוחת קיימים
אסטרטגית לקוחת קיימים
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... אחד הנכסים העסקיים החשובים ביותר הוא הלקוחות…
מזל טוב ליום הולדתך!
מזל טוב ליום הולדתך!
מנהל/ת יקר/ה! זו ההזדמנות שלנו לאחל לך יום הולדת שמח, מאחלים לך שפע של בריאות…
מתנות לכבוד השנה החדשה  -2023
מתנות לכבוד השנה החדשה -2023
מנהל יקר! זו ההזדמנות להודות לך על היותך חלק מקהילת הניוזלטר שלנו – פותחים, קוראים,…
חלק 2: ארגז כלים למנהל - שגרות ניהול
חלק 2: ארגז כלים למנהל - שגרות ניהול
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... בחלקן הראשון, סקרנו בהרחבה את הדגשים הכי…
חלק 1: ארגז כלים למנהל - שגרות ניהול
חלק 1: ארגז כלים למנהל - שגרות ניהול
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... בחלק הראשון של כתבה זו נסקור את…
תכנית עבודה - חלק 2
תכנית עבודה - חלק 2
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... בחלק הראשון סקרנו את העקרונות לבניית תכנית…
תכנית עבודה - חלק 1
תכנית עבודה - חלק 1
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... אז מהם הדגשים החשובים ביותר בבנייה ודיוק…
תרשימי זרימה עבור תהליכים עסקיים
תרשימי זרימה עבור תהליכים עסקיים
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... אחד הנושאים החשובים בהצלחה עסקית הוא דיוק…
שיפור ביצועי מכירות B2B
שיפור ביצועי מכירות B2B
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... מה חשוב ללקוח B2B בתהליך המכירה ?…
איך להגדיל מכירות בעסק
איך להגדיל מכירות בעסק
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... גיבשנו עבורכם את המתכון להצלחה גם ללא…
המתכון להצלחה בעסקים קטנים
המתכון להצלחה בעסקים קטנים
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... גיבשנו עבורכם את הדגשים הכי חשובים להצלחה…

זקוקים לעזרה בשיפור הביצועים בארגונכם?

השאירו פרטים או
התקשרו 072-3972174

דילוג לתוכן