תגידו להם מה הם עושים לא נכון (וגם מה כן)

 
הקשב למאמר
Getting your Trinity Audio player ready...

לא הרבה יודעים זאת, אבל קבלת משוב בצורה בריאה היא אחד מהמאפיינים של growth mindset- דפוס חשיבה מתפתח, אחד המאפיינים החשובים ביותר לעובדים טובים (ובני אדם באופן כללי…) במאה ה-21, לפי המודל של פרופ׳ קרול דואק. סגנון החשיבה המתפתח ועקרון ה Life Long Learning (למידה לאורך החיים) מאמינים בהתפתחות וצמיחה מתמדת מתוך אתגרי היומיום- וזה בדיוק סוג העובדים שאנחנו רוצים בארגון, כי כידוע- אין אדם מושלם, אז בהחלט עדיף אדם שמשתפר כל יום, ולו במעט.

אז למה להשקיע במישוב איכותי?
הרבה מנהלים מתייאשים באמצע הדרך, בערך תוך 6-8 חודשים מגיוס העובד החדש. אחרי תהליך החפיפה אנו מצפים לראות השתלבות מהירה, ואם אפשר- שהעובד החדש יהיה טוב מכל קודמיו לתפקיד, ויקפיץ את החברה שלנו עשרות מונים קדימה. הם מתייאשים מכך שהעובד לא ״מבין לבד״, וחושבים שאולי כדאי לגייס אדם אחר לתפקיד. עם זאת, תהליך גיוס לחברה דורש זמן ומשאבים רבים, ודרישות השכר של עובדים איכותיים, שהם גם ככה נדירים ועוד יותר נדיר שהם חסרי משרה, יהיו גבוהות.
לעומתם, העובדים שכבר מועסקים אצלכם בארגון הם זמינים, מכירים את העבודה, ועם השקעה מועטה והרבה יותר ממוקדת, תוכלו להפוך אותם למעולים. בעזרת מישוב נכון, העובד יכול לצמוח יחד איתכם, ולהזניק גם את החברה קדימה- כמו שאתם מקווים.

חשוב שנבחין בין משוב מקצועי למשוב אישי-(יש יתרונות משלו שנוכל לנצל). משוב אישי יגע בצורת התנהלותו של העובד בסביבת העבודה ועם קולגות, ולא בביצועיו או הישגיו המדידים. כך שחשוב מאוד, אפילו יותר מאשר במשוב מקצועי, להיות רגישים ולא לטעות במילים. במקום לומר “אתה לא מסתדר כמעט עם אף אחד פה”, תאמרו “שמתי לב שקשה לך להסתדר עם XYZ. אני חושב שכדאי לך להשקיע שם מאמץ כי יש לכם הרבה ללמוד ולתרום אחד לשני כקולגות,” או “הייתי שמח אם היית צנוע יותר בהישגים שלך על מנת לא לעורר קנאה” אם הוא משוויץ בהישגים יתר על המידה. היתרון במשוב כזה הוא יצירת סביבת עבודה נעימה יותר לכולם תוך כדי יצירת קשר אישי יותר- מה שעוזר לכם בשימור העובדים והגברה של התפוקה.

אתגרים במישוב ואיך להתמודד איתם

  1. ליצור הקשבה ולא התגוננות. כדי לא ליצור אנטגוניזם אצל העובד, ויותר מכך, ליצור הירתמות ורצון לשפר את הביצועים שלו, נדרש מהמנהל להפגין יחסי אנוש ולהשתמש בטכניקות מישוב ותקשורת. אחת הדרכים שמומחים לשפת גוף מציעים נוגעת לסידור הישיבה בעת המשוב. מחקרים מצאו שאם נשב ליד העובד בעת מישוב ולא מולו בצורה שיש בניכם שולחן, יש יותר סיכויים שהוא יעזוב את הפגישה בהרגשה שאנחנו לצידו, ולא נגדו. המסקנה מהמחקר היא שישיבה פנים אל פנים מעוררת רגש של עימות, ומציבה את הבעיה כמכשול, בעוד שישיבה צד לצד מרגיעה ומעוררת הבנה שהבעיה היא מולנו ואנחנו מתמודדים איתה יחד.
  2. הגדרת הבעיה וניסוח נכון- למשל, אם העובדת שלכם מאחרת לדדליינים ופוגעת באיכות העבודה מול לקוחות החברה, ולמרות שיחות שקיימתם בעבר- אין שיפור משמעותי, איך אפשר לתת משוב בונה? במקום לומר “את עדיין לא עומדת בדדליינים למרות שדיברתי איתך על זה שוב ושוב” נוכל לומר “אני רואה שאת עדיין מתקשה לעמוד בדדליינים, אני רוצה לשאול למה, ובמה אני יכול להקל עליך כדי שנשתפר בזה”.
  3. חוסר תיאום בין מנהלים- בארגונים רבים יש חפיפה בין אזורי סמכות ואחריות של מנהלים שונים, ולא תמיד ברור מאיזה כיוון נכון לתת את הביקורת כך שתתקבל. כדאי להתייעץ בין המנהלים בצוות ולחשוב יחד מה הבעיה האמיתית ואיך ניתן לעזור לעובד להתפתח כדי להגביר את יעילות המשוב, במקום להתעסק בתסמינים ותוצאות הלוואי של הבעיה.
  4. יצירת איזון בשיחה- לפעמים קשה לדעת איך לגשת לשיחה כזו משום שתרבות של מישוב וביקורת פתוחה אינה נוכחת בחיינו ביומיום. יצירת איזונים בשיח כזה הוא מיומנות, ויש שיאמרו אף אומנות. ניתן להשתמש בשיטת הסנדוויץ׳- להתחיל ולסיים בדברים חיוביים, ולהזכיר באמצע את הנקודות לשיפור.
  5. ״משוב זה תמיד שלילי״- יש לפעול כנגד האמונה הזו בכמה דרכים. קודם כל בדוגמא אישית- קבלו ביקורת ואל תחששו להראות איך למדתם מטעויות (כמו הקונספט הנהדר של ״fuckup night״, בו אנשים מצליחים מספרים על הכשלונות בדרך שלהם). נרמלו את הביקורת, אל תעשו מזה עניין גדול ושמרו על אווירה חיובית לכל אורך התהליך. בנוסף, תנו משוב גם על אלמנטים חיוביים ולא רק כשמשהו רע קורה, והזמנו גם את העובדים המצטיינים ביותר למשוב כדי שייראו שזה לא רק לעובדים החלשים, וכדי לפתח את המצטיינים אפילו יותר.
  6. אסטרטגיית מישוב- לעיתים יש נטייה להתפזר ולומר את הדברים שקל להגיד. קחו לכם את הזמן לפני כל משוב וחשבו על אותם עובד או עובדת כאנשים (איזה אנשים בחייכם הם מזכירים לכם? מה הייתם ממליצים לו/ לה לעשות אם היו חברים או בני משפחה שלכם?). שקללו את הצרכים שלהם עם הצרכים העכשוויים וארוכי הטווח של הארגון, ולבסוף חשבו באיזו צורה יהיה הכי נכון לומר את המשוב הזה לאותם אנשים.


מעבר לכך, הצורה הכי רחבה שבה תוכלו ליישם אסטרטגיית מישוב הטמעת תרבות של משוב בריא בחברה ולמגר תרבות של ציניות והאשמה. תוכלו ללמד את העובדים כיצד לתת משוב נעים אחד לשני ואף לאחראים עליהם. אם תצליחו לעשות זאת, תבנו תקשורת פתוחה וכנה, תחזקו קשרי עובד-מעסיק, תתמכו בצמיחה האישית של העובדים ותעודדו פיתוח מנהיגות.

בהצלחה!

בהצלחה!

כותב המאמר: מיטל הדר

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ?
הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו
AI בתהליכים עסקיים: כך מתחילים נכון ובשלבים
AI בתהליכים עסקיים: כך מתחילים נכון ובשלבים
AI הוא כבר לא טרנד—הוא סטנדרט תחרותי. במאמר תגלו איך לשלב AI בתוך תהליכי ליבה…
שירות פנים ארגוני
שירות פנים ארגוני
שירות פנים-ארגוני הוא הדרך שבה מחלקות ועובדים מאפשרים לעבודה להתקדם מהר, ברור ובלי מלחמות. המאמר…
העצמת עובדים
העצמת עובדים
בארגונים רבים “השליטה חוזרת למעלה”: העובד מציף בעיה, המנהל פותר, והאחריות נתקעת אצל המנהל. המאמר…
גם מנכ"לים ומנהלים חייבים לנהל את הזמן ואת המשימות שלהם....
גם מנכ"לים ומנהלים חייבים לנהל את הזמן ואת המשימות שלהם....
אם היומן שלך מלא אבל הדברים החשובים לא זזים—זו לא בעיית “ניהול זמן”, זו בעיית…
למה השיווק שלכם לא עובד ואיך לתקן אותו
למה השיווק שלכם לא עובד ואיך לתקן אותו
למה השיווק שלכם לא עובד ואיך לתקן אותו? האם אתם נופלים למלכודות של חוסר סבלנות…
תכנית עבודה שנתית שמתחילה באנשים: המשאב האנושי כמנוע ביצועים
תכנית עבודה שנתית שמתחילה באנשים: המשאב האנושי כמנוע ביצועים
תכנית עבודה שנתית שמתחילה באנשים: המשאב האנושי כמנוע ביצועים. כשלא לוקחים בחשבון את המשאב האנושי,…
תכנית עבודה שנתית ל-2026: 40 טיפים של מנכ"לים להצלחה עסקית
תכנית עבודה שנתית ל-2026: 40 טיפים של מנכ"לים להצלחה עסקית
תכנית עבודה שנתית ל-2026: 40 טיפים של מנכ"לים להצלחה עסקית. האם אתם מוכנים לסיים את…
הבחנה נכונה בתפקידים: המפתח ליעילות ולתרבות ארגונית חזקה
הבחנה נכונה בתפקידים: המפתח ליעילות ולתרבות ארגונית חזקה
ארגונים רבים מכתירים מנהלים מוקדם מדי - ואז משלמים ביוקר בהחלטות שנתקעות, היררכיה לא ברורה…
סיום השנה ב  60 יום לביצועי שיא
סיום השנה ב  60 יום לביצועי שיא
אם הייתם יכולים להוסיף עוד 15% למחזור השנתי בתוך חודשיים-הייתם עושים את זה. המאמר מציע…
איך לזהות ולטפל באבטלה סמויה בארגון כדי לשפר ביצועים
איך לזהות ולטפל באבטלה סמויה בארגון כדי לשפר ביצועים
אבטלה סמויה פוגעת ישירות ברווחיות, במורל ובתרבות הארגונית-כי משלמים שכר מלא על תרומה חלקית, והמצטיינים…
ניהול משאבי אנוש - שיפור ביצועים סמוי בארגון
ניהול משאבי אנוש - שיפור ביצועים סמוי בארגון
כשאין ניהול משאבי אנוש מקצועי, הארגון משלם על זה ביוקר: תחלופה גבוהה, ירידה במורל, קונפליקטים…
תהליך קליטה והכשרת אנשי מכירות בארגון עסקי
תהליך קליטה והכשרת אנשי מכירות בארגון עסקי
ברוב הארגונים “זורקים למים” אנשי מכירות חדשים ואז מתפלאים למה התוצאות מתעכבות. במאמר תקבלו מסגרת…
גיוס מיטבי של איש מכירות: שלבים לבחירה נכונה
גיוס מיטבי של איש מכירות: שלבים לבחירה נכונה
רוב הארגונים נופלים בגיוס איש מכירות כי מדלגים על בסיס: הגדרת סוג המכירה, מודל העבודה,…
שירות יזום – הדרך לשימור לקוחות, יצירת נאמנות ובידול בשוק
שירות יזום – הדרך לשימור לקוחות, יצירת נאמנות ובידול בשוק
שירות יזום הוא המהלך שמייצר ללקוח תחושת “הם איתי” עוד לפני שנוצרה בעיה—ולכן הוא מעלה…
 5 טעויות ניהול נפוצות של מנכ"לים – ואיך להימנע מהן כדי לשפר ביצועים
 5 טעויות ניהול נפוצות של מנכ"לים – ואיך להימנע מהן כדי לשפר ביצועים
מנכ״לים רבים נופלים על אותם מוקשים: אין תכנית עבודה שנתית, מתעלמים מהמשאב האנושי בזמן אמת,…
דאטה כמנוע צמיחה עסקית
דאטה כמנוע צמיחה עסקית
אם אתם רוצים לצמוח מהר יותר-אתם חייבים לעבור מניהול אינטואיטיבי לניהול מבוסס נתונים. במאמר תקבלו…
ניהול אפקטיבי מתחיל כאן: שיעור מפתיע מכפתור במעלית
ניהול אפקטיבי מתחיל כאן: שיעור מפתיע מכפתור במעלית
ניהול אפקטיבי -אנחנו לוחצים שוב ושוב על כפתור שכבר דולק - לא כי אנחנו לא…
מה מתפספס אצלכם באוטמציה?
מה מתפספס אצלכם באוטמציה?
השקעתם באוטומציה כדי לחסוך זמן ולשפר ביצועים-אבל עדיין קורים “נפילות” שמבזבזות כסף, זמן ומוניטין. המאמר…
ניהול אפקטיבי בזמן מלחמה: בזמן שכולם מגיבים – אתם צריכים להנהיג
ניהול אפקטיבי בזמן מלחמה: בזמן שכולם מגיבים – אתם צריכים להנהיג
המציאות בישראל מחייבת כל מנכ״ל/ית ומנהל/ת בכיר/ה להיערך לתרחיש של “ניהול תחת אש”: עובדים נעדרים,…
כך B2B מייצר צמיחה עסקית
כך B2B מייצר צמיחה עסקית
המאמר מסביר למה ולמי נכון לפתח פעילות B2B בנוסף ל-B2C: כשהמוצר כבר מבוסס, יש תשתיות…
איך לעשות את המעבר שיקפיץ את הביצועים של מחלקת המכירות
איך לעשות את המעבר שיקפיץ את הביצועים של מחלקת המכירות
המעבר שיקפיץ את ביצועי מחלקת המכירות הוא מעבר ממנהל “תפעול מכירות” למנהל מכירות שמוביל אנשים,…
איך לנהל גביה עסקית חכמה שמחזקת את התזרים
איך לנהל גביה עסקית חכמה שמחזקת את התזרים
ברוב הארגונים הגבייה נופלת בין הכיסאות: המכירות לא רוצות “לקלקל” יחסים, הבק-אופיס מטפל כשיש זמן,…
זה גוזל לכם 35% מההכנסות
זה גוזל לכם 35% מההכנסות
מחקר על שיחות מכירה מגלה שכמעט **4 מתוך 10 לידים “לא רלוונטיים” שהוגדרו על ידי…
איך סביבת עבודה אפקטיבית מייצרת צמיחה עסקית ושיפור ביצועים?
איך סביבת עבודה אפקטיבית מייצרת צמיחה עסקית ושיפור ביצועים?
רובם של המנהלים הבכירים במשק מתמקדים במדדים המסורתיים (מכירות, הכנסות, רווחים) ומזניחים גורם אחד שעשוי…
איך לבחור את האתגר הנכון כדי לשפר ביצועים עסקיים?
איך לבחור את האתגר הנכון כדי לשפר ביצועים עסקיים?
המאמר הזה הוא קצת שונה, אנחנו רוצים להציג את אחד הכלים היותר טובים ויעילים עבורכם…
מה עושים כשעובד הופך למנהל?
מה עושים כשעובד הופך למנהל?
העובד המוערך, שהתבלט לאורך השנים בזכות ביצועים גבוהים, קיבל קידום והופך להיות מנהל בפעם הראשונה.…
המדריך המלא למדדי מכירות: איך למדוד, לנתח ולשפר את תהליכי המכירה בארגון
המדריך המלא למדדי מכירות: איך למדוד, לנתח ולשפר את תהליכי המכירה בארגון
בעידן שבו נתונים ומדידה הם כלים אסטרטגיים להובלת תהליכים, מדדי מכירות מהווים את הלב הפועם…
רוצים להגדיל הכנסות? בקרת מכירות היא הסוד להצלחה עסקית בשוק תחרותי
רוצים להגדיל הכנסות? בקרת מכירות היא הסוד להצלחה עסקית בשוק תחרותי
לא מעט חברות וארגונים משקיעים מאמצים ומשאבים רבים כדי לעמוד ביעדי המכירות שלהם. הם מייצרים…
סדר פסח עסקי: הזדמנות לארגון מחדש, התחדשות וצמיחה
סדר פסח עסקי: הזדמנות לארגון מחדש, התחדשות וצמיחה
מתי בפעם האחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי בארגון שלכם? כזה שמייצר בהירות ומהווה מקפצה קדימה?…
כיצד לשפר את יעילות השירות בארגון – ניתוח, אתגרים ופתרונות
כיצד לשפר את יעילות השירות בארגון – ניתוח, אתגרים ופתרונות
שירות הלקוחות הוא עמוד התווך של כל ארגון המציע מוצרים ושירותים טכניים. כאשר תהליכים אינם…
מאמרים קשורים

זקוקים לעזרה בשיפור הביצועים בארגונכם?

השאירו פרטים או
התקשרו 072-3972174

עצור!
רוצה לייצר Game Changer אמיתי כאן ועכשיו?
שיחה אחת איתנו יכולה לשנות לכם את כל המשחק 💡
דילוג לתוכן