מודלים וכלים מובילים בעולמות הניהול

כלים ניהוליים
 

עולם הניהול הוא דינמי ומשתנה, לא מעט החלטות מתקבלות בפרק זמן קצר בסביבת רבת משתנים ונסיבות. לא כל המנהלים עוצרים ומקבלים החלטות מושכלות, לעיתים קרובות האמוציה גוברת על הרציונל.

זו אחת הסיבות שמצאנו לנכון לרכז עבורכם 3 מודלים מוכרים, כלי ניהול נפוצים העוזרים לכל מנהל בכל דרג. כלים שכיחים שעדיין אי אפשר לוותר עליהם:

מודל SMART

המודל עוזר לנו בהצבת יעדים, מטרות ומימושים, הוא מהווה אבן דרך ללא מעט מנהלים בכל הדרגים המאמצים אותו תוך כדי תנועה.

הצבת יעדים/מטרות באופן אפקטיבי מתבצעת על יד 5 פרמטרים:

SPECIPIC ספציפי – המטרה חייבת להיות ברורה, בלי הכללות, המגדירה בצורה מדויקת את התוצאה שאליה רוצים להגיע, הכוח של מטרות הוא בבהירות שלהן.

MEASURABLR  מדיד –יעד שניתן למדוד אותו ולכמת אותו: מספר, כמות, אחוזים, תאריכים וזמנים. וגם בחושים שלנו: מה נראה, נשמע ונרגיש כשנשיג את המטרה.

ACHIEVABLE בר השגה –מטרות הגיוניות שניתן להשיג אותן, משהו ריאלי שאנו יכולים להאמין בו ולהתייחס אליו ברצינות. בהחלט מותר להציב מטרות מאתגרות, במיוחד לטווח הארוך, בתחום הסביר ובתחום שנמצא תחת אחריותנו, ובגישה למשאבים הדרושים כדי להשיג את המטרה.

RELEVANT רלוונטי – היעד צריך להיות רלוונטי ובר ביצוע למטרה הכללית אותה יש להשיג.

TIME תחום בזמן – בכדי שנהיה מחויבים לעמוד ביעד יש לתחום אותו בזמן מדויק, אנו חייבים את הדד-ליין ראשית בשביל המדידה, שנוכל לעקוב אחר קצב ההתקדמות. בנוסף, תחימת הזמן מונעת דחיינות ומניעה אותנו לפעול מהר יותר.

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ?
הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו

מודל SWOT

SWOT: Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats, אחד המודלים הרווחים והשכיחים ביותר לתכנון וניהול אסטרטגי ולבחינת יכולת הארגון ומחלקותיו בסביבה שבה הוא פועל.

השיטה מנתחת את הסביבה הפנימית והחיצונית של הארגון ו/או מחלקות, ועל בסיס הניתוחים מעריכה את הסיכויים להצלחה.

בשנים האחרונות ישנה מגמה הגוברת בשימוש במודל בתוך מחלקות ביצועיות כגון מחלקות מכירות ושרות ואף בניתוח פרופיל המשאב האנושי.

המודל מחייב את העוסקים בלהתייחס לאבני היסוד של כל אסטרטגיה: הסביבה הפנימית בארגון (חולשות/חוזקות) והסביבה החיצונית (איומים/סיכונים).
הוא גם מחייב אותנו להיות ביקורתיים ולאבחן את האתגרים הקיימים במצב הנוכחי (חולשות/איומים) ולממש את הנכסים (חוזקות/הזדמנויות).

שלבי עבודה לביצוע הSWOT
מפו את העוצמות (Strengths) של הארגון – תארו את הגורמים האפשריים להצלחתו של הארגון, ה"נכסים", הגורמים הקיימים בתוך הארגון המקדמים אותו בדרך להצלחתו ואשר נותנים לו יתרון תחרותי על מתחריו לדוגמה: כוח אדם מיומן, מוטיבציה להצלחה, יחסי עבודה בתוך הצוות, שדרה ניהולית מובילה, חוזקות כוללות משאבים ייחודיים, ידע ייחודי, יכולות ומשאב אנושי של הארגון

מפו את החולשות (Weaknesses)- אותם גורמים אשר מהווים חסמים פוטנציאליים להצלחה בתוך הארגון וגורמים המביאים לנחיתות הארגון ביחס לסביבה החיצונית ומונעים ממנו ליצור יתרון תחרות. לדוגמה: חוסר במשאבים, חוסר בניסיון קודם, היעדר מקורות ידע, היעדר מוטיבציה, העדר נהלי עבודה, אסטרטגיה מיושנת, שדרה ניהולית מקובעת.

מפו את ההזדמנויות (Opportunities)- אותם גורמים ומצבים הנמצאים מחוץ לארגון אשר עשויים להוות הזדמנות, לייצר להן יתרון תחרותי ולסייע להצלחתו. לדוגמה: התרחבות שוק מטרה, דרישה גוברת למענה שהארגון מספק, שוק מתעורר עם דרישות חדשות.

מפו את האיומים (Threats) – הגורמים ומצבים מחוץ לארגון המהווים איומים אשר עלולים למנוע מהארגון לעמוד ביעדיו ומזיקים ליכולתו של הארגון להתחרות. למשל, לקוח ראשי העומד בפני קשיים, החלטות רגולטוריות, מתחרים חדשים שנכנסים לענף, צמצום קהל היעד הרלוונטי.
השימוש במודל ובעיקר הניתוח שלו חייב להיות מקצועי, יסודי וכמובן אובייקטיבי.

 

מודל (חוק) פארטו

פארטו, הידוע גם בשם כלל, חוק  80-20, גורס כי בתופעות רבות 80% מהפעילות מקורם ב-20% מהגורמים הפעילים. הכלל מאפשר הבחנה בין הגורמים העיקריים (המהווים 20% מכלל הגורמים) לגורמים הטפלים (יתר 80% מהגורמים). החוק אומר בקצרה שברוב המקרים (יש שיגידו 80% מהמקרים) 80% מהתוצאות מופקות מ20% מהפעולות ואילו 20% התוצאות הנותרות מופקות ע"י 80% מהפעולות.
חשוב להדגיש שחוק פארטו איננו מדויק, זהו כלל אצבע בלבד המצביע על תופעה של הצטברות גורמים. לעיתים הפרופורציה של הגורמים שונה (70-30, 90-10 וכדומה), אך העיקרון נשמר.
עִיקרון זה בא לידי ביטוי בדוגמאות מתחומים מגוונים:
  • בעסק ממוצע, כ-20% מהלקוחות, מייצרים כ-80% מההכנסות.
  • 80% מהבעיות נמצאות ב-20% מהגורמים.
  • 80% מזמן השירות ללקוחות נצרכים על ידי 20% מהלקוחות.
  • 20% מהמוצרים אותם אתה מייצר מכניסים 80% רווח לעסק.
  • 20% מהעסקאות / הזמנות מהוות 80% רווח או מחזור פעילות.
  • 80% מערך המלאי מתקבל מ 20% מהפריטים שבמלאי.
דוגמה ליישום: כאשר אנו עוסקים בשימור לקוחות, נקדיש מאמץ גדול במיוחד לשימור הלקוחות שנמצאים בקבוצת 20% הלקוחות הגדולים. הצלחה במאמץ זה פירושה שימור של 80% מההכנסות (20% מהמאמץ מביא 80% תוצאות).

חוק ה80-20 הנו כל כך עוצמתי משום שנוכל להשיג ולהגשים הרבה יותר, אם נתמקד ב20% הפעולות ה"אפקטיביות" יותר. אם נעבוד כך נוכל להגיע לתוצאות רבות ועוצמתיות בזמן ומאמץ נמוכים יחסית, מה שגם יאפשר לנו לעשות דברים רבים יותר.

חשיבה במונחי 20 -80 מביאה לעסוק או לטפל בתחומי ליבה ניהוליים ולא בטפל!
אל תתביישו לעצור מעת לעת ולהשתמש באחד או יותר מהמודלים, הם יעזרו לכם למקד את הדברים ולקבל החלטות מושכלות יותר.

בהצלחה!

כותב המאמר: אסף הדר

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ?
הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו

מה אתם עושים עם הדאטה שלכם? השלבים ליצירת הכנסה מהדאטה שלכם

מה אתם עושים עם הדאטה שלכם? השלבים ליצירת הכנסה מהדאטה שלכם

בתקופה הנוכחית כל פעילות והוצאה שיווקית חייבת להיות כלכלית יותר מתמיד, כזו המחזירה פי כמה…
סקר לקוחות – כלי יעיל נוסף בשיפור ביצועים

סקר לקוחות – כלי יעיל נוסף בשיפור ביצועים

אחד מהכלים היעילים לשיפור ביצועים הוא ביצוע סקרי לקוחות, המהווה כלי ארגוני בהבנת צרכי הלקוח,…
לקוח סמוי

לקוח סמוי

עד כמה אנשי המכירות שלכם מקצועיים?עד כמה הנך מרוצה מאופן ניהול מערך המכירות?עד כמה יש…
המכירה החדשה

המכירה החדשה

כמעט חצי שנה אחרי התפרצות הקורונה, נשאבנו למציאות חדשה של תוצאות ומספרים שלא הכרנו בעבר.…
שיווק ומכירות ל- B2B - חלק 2

שיווק ומכירות ל- B2B - חלק 2

במאמר שיווק ומכירות B2B חלק מספר 2 נסקור כלים דיגיטלים חשובים נוספים לחברות B2B (חברות/עסקים/ארגונים),  לחשיפה גבוהה יותר ,…
שיווק ומכירות ל- B2B - חלק 1

שיווק ומכירות ל- B2B - חלק 1

אם הלקוחות שלכם הם חברות/ארגונים/עסקים, המאמר הזה הוא בדיוק עבורכם. Business to Business הוא התקשרות…
הרצאה על מיקסום לידים תוך מינוף משאבים פנימיים

הרצאה על מיקסום לידים תוך מינוף משאבים פנימיים

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ? הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו דואר אלקטרוני הסכמה…
מצגת ליישום וטיפול בלידים

מצגת ליישום וטיפול בלידים

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ? הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו דואר אלקטרוני הסכמה…
דיוורים ניוזלטר כל הטיפים החשובים

דיוורים ניוזלטר כל הטיפים החשובים

ניוזלטרים/דיוורים שיטת השיווק היחידה שלא עוצרת לרגעניוזלטר הוא ידיעון מקוון המשמש לפרסום תוכן מקצועי חומר…
פונקציה הכרחית במערך המכירות - מתאמ/ת המכירות

פונקציה הכרחית במערך המכירות - מתאמ/ת המכירות

הצלחתו של מערך מכירות תלוי הרבה מאוד בכוח האדם שלו. מרבית ממערכי המכירות הקיימים היום…
קוד המנגנון האדום שכל מנהל חייב להכיר

קוד המנגנון האדום שכל מנהל חייב להכיר

מנהל המכירות , נציגי ואנשי המכירות מכוונים מתוקף תפקידם בשוטף להגדלת נפח ושמירה על טיב…
מסע לקוח מיטבי חכם – חלקים א-ב

מסע לקוח מיטבי חכם – חלקים א-ב

בשנים האחרונות אנחנו שומעים ונתקלים לא מעט במושג ובביטוי "מסע לקוח",  בתכניות עבודה, ישיבות שיווק,…
מסע לקוח חלק 2

מסע לקוח חלק 2

במאמר הקודם שעסק בתהליך מסע לקוח התייחסנו והגדרנו את שתי האפשרויות הקיימות בין לקוח חדש…
מסע לקוח חלק 1

מסע לקוח חלק 1

בעולם השיווק הגיח לו בשנים האחרונות מושג חדש הנקרא "מסע לקוח". אסטרטגיות שיווק, בניית מודלים…
"למה דווקא עכשיו? עכשיו זה בכלל לא הזמן, אנחנו מקצצים ומתייעלים…"

"למה דווקא עכשיו? עכשיו זה בכלל לא הזמן, אנחנו מקצצים ומתייעלים…"

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ? הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו דואר אלקטרוני הסכמה…
מודלים וכלים מובילים בעולמות הניהול

מודלים וכלים מובילים בעולמות הניהול

עולם הניהול הוא דינמי ומשתנה, לא מעט החלטות מתקבלות בפרק זמן קצר בסביבת רבת משתנים…
קורונה  - ממשבר להזדמנות

קורונה - ממשבר להזדמנות

אתגר הקורונה יוצר מציאות חדשה, חוסר הוודאות מערער המשכיות עסקית ומעלה לא מעט שאלות בקרב…
מה באמת חשוב בשיחת מכירה? השיטה שלנו למכור פשוט וקל

מה באמת חשוב בשיחת מכירה? השיטה שלנו למכור פשוט וקל

מה לא נאמר או נכתב על שיחת מכירה? הספרות המקצועית מלאה במאמרים, חיבורים וספרים המלמדים…
כלי עזר – טבלת שליטת מיומנויות ויכולות מכירה

כלי עזר – טבלת שליטת מיומנויות ויכולות מכירה

אחד הנושאים המאתגרים במחלקת המכירות בכל חברה וארגון מעבר למדידה בפועל של ביצועים זה היכולת…
אוטומאציה שיווקית : הדרך ה(לא) קלה להגדיל את הכנסות החברה

אוטומאציה שיווקית : הדרך ה(לא) קלה להגדיל את הכנסות החברה

כולם מדברים היום על אוטומציות שיווקיות כאלה ואחרות, על כלים אוטומטיים העוזרים לחמם יותר את…
מדדי טלפוניה –מדדים חשובים עבורכם במכירות, בשירות, בשיווק ובמשאב האנושי

מדדי טלפוניה –מדדים חשובים עבורכם במכירות, בשירות, בשיווק ובמשאב האנושי

במרבית החברות והארגונים שבהם קיימת פעילות של מכירות טלפוניות, תאומי פגישות או שירות לקוחות החשיבות…
יום שישי במכירות ובשירות

יום שישי במכירות ובשירות

אם עד לפני כמה שנים יום שישי החופשי נתפס כטאבו ברוב המוחלט של מערכי המכירות…
בליץ סוף שנה -תחילת שנה

בליץ סוף שנה -תחילת שנה

תקופת סוף השנה היא תקופה מאתגרת, בייחוד בכל מה שקשור לתחום המכירות. כולם רוצים לשפר…
האם המערכת CRM שלכם נותנת מענה מקיף לצרכי הארגון?

האם המערכת CRM שלכם נותנת מענה מקיף לצרכי הארגון?

אחד הכלים החשובים ביותר להצלחת תהליכי מכירה, שיווק ושירותמתי בפעם האחרונה בדקתם עד כמה מערכת…
שפה מקדמת מסר

שפה מקדמת מסר

בשיפור ביצועים מתמקדים בעיקר בתהליכים ובמשאב האנושי ולעיתים קרובות זונחים את הדברים הבסיסיים שמשרתים ומקדמים…
מדדי KPI  -מדדי ביצוע במוקדי מכירות טלפונים

מדדי KPI -מדדי ביצוע במוקדי מכירות טלפונים

 אחד הפערים המרכזיים, שאנו נתקלים בו בחברות ובארגונים עסקיים, זה הפער בהבנה ובמדידת מדדי ביצוע,…
עלות הרכשת לקוח – אחד המדדים החשובים ביותר

עלות הרכשת לקוח – אחד המדדים החשובים ביותר

הצורך של כל חברה  לרכוש לידים בלבד היה אולי רלוונטי בתקופה של 2015. כיום – לאחר…
תוכנית עבודה שנתית

תוכנית עבודה שנתית

אחד הכלים החשובים בבניית אסטרטגיה עסקית בכל חברה הוא תכנית העבודה השנתית.תכנית העבודה מסייעת לממש…
איך למכור יותר ולהגדיל את ההכנסה

איך למכור יותר ולהגדיל את ההכנסה

הדלק של כל ארגון עסקי הוא המכירות, היכולת ובעיקר הצורך להגדיל הכנסות וכמות לקוחות הוא…
כיצד תשמרו על ביצועים גבוהים

כיצד תשמרו על ביצועים גבוהים

כל מנהל מוקד/ צוות באשר הוא שואף לשפר וללטש את היכולות של אנשיו, כל העת.…

זקוקים לעזרה בשיפור הביצועים בארגונכם?

השאירו פרטים או
התקשרו 09-8995650

לקבלת תוכן מקצועי:

* עם שליחת הטופס אני מאשר קבלת מסרים וחומרים מחברת מרקטינג סולושנס

בואו נדבר

דילוג לתוכן