שימור לקוחות עסקיים ופרטיים
במציאות התחרותית של היום חברות וארגונים משקיעים לא מעט משאבים בגיוס לקוחות חדשים ולעיתים שוכחים את הנכס היקר להם מכל – את הלקוחות הקיימים.
זה לא סוד שמרבית הארגונים והחברות מצטיינים פחות בתחזוק ושימור הקשר עם הלקוחות הקיימים. בואו נודה, זה גם לא נמצא באג’נדה שלהם.
לשים פוקוס על שימור ולא רק על לקוחות חדשים
הדרישות והיעדים מכוונים לשם: למספר לקוחות חדשים, להיקף עסקאות. תיק לקוחות קיים נלקח כדבר כמובן מאליו, פחות מרגש את איש המכירות.
עצם העובדה שאיש המכירות מצליח לשמר לקוח לתקופה ארוכה יותר הוא עניין מרגש פחות מסגירת עסקה עם לקוח חדש. בפועל השימור הוא הרבה יותר זול ופחות מורכב ממה שמניחים.
אם הצלחתם לשמר את הלקוח לתקופה ארוכה נוספת מדובר על הכנסה נוספת שהיא הרבה יותר “זולה” מאשר הכנסה מלקוח חדש.
החשיבות של שימור לקוחות
- שמירה על הערך הקיים ומניעת נטישה של לקוחות
- הפניית לקוחות חדשים באמצעות לקוחות מרוצים, השגרירים שלכם, שימליצו “מפה לאוזן”.ערוץ שיווק לכל דבר רק ללא עלות
ההתייחסות לשימור לקוחות בארגונים וחברות חייבת להיות כמטרה אסטרטגית ולתת לזה ביטוי ומקום.
משמעות דבר – בנייה והתוויה של אסטרטגיה סדורה ארוכת טווח של שימור לקוחות, או במילים הרבה יותר פשוטות: מקום בתכנית העבודה השנתית של הארגון.
במקביל, ארגונים אלו חייבים להתחיל לסגל ולהשריש את השפה ולשלוט במדדים הרלוונטיים כגון אחוז נטישת לקוחות ומדד CLV -מדד הערך הכללי של הלקוח לאורך כל “חיי הלקוח”.ברעיון אסטרטגית שימור לקוחות אנו למעשה בונים מערכת יחסים עם הלקוח, מכירים אותו, קשובים וזמינים לו בכל עת.
אז איך עושים שימור לקוחות בצורה יעילה וטובה?
- שתפו את הלקוחות בכל מוצר/שירות חדש שיש לכם להציע ותנו להם קדימות ראשונית ובעלות מופחתת כלקוחות קיימים.
- שתפו את הלקוחות בערכים מוספים הקשורים לעולם הרכישה שלהם – בעיקר ידע ותוכן, באופן קבוע
- פתחו ערוצי תקשורת מרובים, יעילים וגמישים עם הלקוח – מתן אפשרות ללקוח לפנות באופן קבוע בכל עת ולקבל תשובה באמצעות : אתר הבית, צ’אט, מוקד שירות טלפוני, הודעת SMS, ווטסאפ, מייל, פייסבוק, מסנג’ר.
- הגדירו SLA חזרה ללקוח בכל אחד מהערוצים הללו
- הגדירו ובצעו מראש התקשרות יזומה והימנעו מלצפות לתלונות או ביקורות. בצעו סקרי שביעות רצון טלפונים ואינטרנטיים. למדו מה מפריע ומה חסר ללקוחות שלכם כל הזמן
- הקימו מחלקת קשרי לקוחות /שימור לקוחות- בעיקר בחברות וארגונים מספיק גדולים, זה מתבקש.
- תוודאו שמחלקת השירות שלכם נותנת מענה מהיר ואיכותי ביותר. זה חשוב מאוד!
- מועדון לקוחות – התייחסו ללקוחות הקיימים כחלק ממועדון לקוחות בלתי רשמי או הקימו מועדון לקוחות. מטרות מועדון הלקוחות הן מעבר למתן הטבות. מועדון לקוחות מאפשר לאגור מידע ממוקד כגון פרסומים על מבצעים, הנחות, מוצרים חדשים לשיווק, הפקות ועוד.
- חווית לקוח – עם סיום הרכישה תייצרו מסע לקוח באמצעות אוטומציות מובנות
- רתמו את אנשי ומנהלי המכירות- מקדו אותם ניהולית, שתפו אותם בתכניות העבודה ובשגרות העבודה השוטפים ובמקביל בקרו אותם, הגדירו להם יעדים כמותיים ואיכותיים ברמה שנתית ורבעונית, תגמלו אותם על אחוזי שימור גבוהים ונטישה נמוכים.
בהצלחה!
שאלות נפוצות:
שימור לקוחות הוא התהליך שבאמצעותו חברה שומרת על בסיס הלקוחות שלה לאורך זמן, תוך שימת דגש על החשיבות של בניית קשרים ארוכי טווח איתם. תפיסה זו חשובה, שכן משתלם יותר לשמר לקוחות קיימים מאשר להשיג חדשים. שיעורי שימור לקוחות גבוהים מעידים על לקוחות מרוצים ויכולים להגדיל משמעותית את רווחיות החברה עקב נטייתם של לקוחות נאמנים לבצע רכישות חוזרות ולהמליץ לאחרים על החברה (ובכך להוזיל את העלויות הכרוכות בשיווק וגיוס לקוחות).
כדי להביא לשיפור בתחום של שימור לקוחות, חשוב להתמקד בפיתוח קשרים חזקים עם הלקוחות באמצעות שירות לקוחות יוצא דופן, תוכניות נאמנות והתאמה אישית להעדפות של הלקוחות. יישום אסטרטגיה ששמה דגש על תקשורת קבועה והערכה לנאמנות הלקוחות יכולה לעשות הבדל משמעותי.
משוב של לקוחות חשוב מאוד בתהליך שימור לקוחות כי הוא מציע תובנות ישירות על חווית הלקוח עם המוצרים או השירותים שמספק הארגון. בעזרת חיפוש פעיל ומענה מחושב למשוב חיובי ושלילי, חברה יכולה לזהות נקודות לשיפור, להתאים את ההצעות שלה כדי לענות טוב יותר על צרכי הלקוחות ולפתור כל בעיה שעלולה להוביל לאי שביעות רצון.
המדדים המרכזיים למדידת שימור לקוחות כוללים את אחוז הלקוחות שחברה שומרת על פני תקופה מסוימת, ערך חיי לקוח, שיעור נטישה וקצב רכישה חוזרת. מדדים אלה מספקים תובנות חשובות לגבי האפקטיביות של אסטרטגיות שימור לקוחות של החברה ומדגישים תחומים שבהם ניתן לבצע שיפורים.
ההשפעה של חווית הלקוח על שימור לקוחות היא עמוקה, שכן חוויות חיוביות יכולות לשפר משמעותית את נאמנות הלקוחות, בעוד שחוויות שליליות יכולות להרחיק לקוחות. חווית לקוח חלקה וחיובית בכל נקודת מגע – ממגע ראשוני ועד למתן תמיכה לאחר הרכישה – בונה אמון ושביעות רצון, החשובים לשימור. חברות שמשקיעות בהבנה ובשיפור חווית הלקוח רואות לעיתים קרובות שיעורי שימור לקוחות מוגברים, מכיוון שסביר יותר שלקוחות יישארו נאמנים למותגים העונים באופן עקבי על הציפיות שלהם או עולים עליהם.
אתגרים נפוצים של שימור לקוחות כוללים התמצאות בשווקים תחרותיים, התאמה להעדפות הלקוח המשתנות ויצירת חוויות לקוח עקביות ואיכותיות בכל ערוצי התקשורת. כדי להתמודד עם אתגרים אלה, חשוב להישאר גמישים ולהיענות לצרכי הלקוחות, להשקיע בהכשרה לצוות ולבצע ניתוח נתונים כדי לקבל תובנות לגבי התנהגות והעדפות הלקוחות.
מה אומרים עלינו...
שלמה בן גל
מנכ"ל המרכז האקדמי לוינסקי וינגייט
אופירה
סמנכ"לית שיווק
צביקה דגן
מנהל מכללות , אגד
נאווה מלכה
מנכ"לית חברת אפיקים תכנון פיננסי ופנסיוני.
גיא גרניאק
מנכ"ל ניגא
ליבי נניקשווילי
סמנכ"לית מכירות ג'ובמאסטר
יואב סוכרי
מנכ"ל ובעלים, זמן אמיתי
עדי גל
סמנכ"לית שיווק שחל
רועי הכוכבי
סמנכ"ל דור אלון אנרגיה בישראל (1988) בע"מ
כפיר סהר
סמנכ"ל אקרשטיין
מומלץ לקרוא מאגר ידע
מאמרים וחומרים נוספים שעשוים לעניין אותך