דף הבית » סגנונות תקשורת -המדריך השלם לסגנונות תקשורת: שפרו את היכולת התקשורתית שלכם בעסקים
סגנונות תקשורת
סגנונות תקשורת: איך להפוך כל שיחה להצלחה
למה יש אנשים שמצליחים לשכנע כל אחד, בזמן שאחרים נתקלים כל הזמן בקירות? איך זה שמנהל אחד מצליח להוציא מהעובדים שלו את המיטב, ואחר רואה רק עיניים מתגלגלות ואנחות? התשובה פשוטה – הם יודעים לקרוא אנשים ולדבר איתם בשפה שלהם.
זה לא קסם ולא כשרון מולד. זה מדע. מדע של סגנונות תקשורת.
למה כולם מדברים על סגנונות תקשורת?
בעולם שבו WhatsApp הפך לכלי עבודה ו-Zoom משפט לחיים, תקשורת טובה היא לא יותר “נחמד שיש” – היא הבדל בין להצליח או להיכשל. החברות שמבינות את זה מעפות קדימה, ואלה שלא – נשארות מאחור.
הנתונים מדברים בעד עצמם. מחקרים בחברות Fortune 500 מראים שהבנת סגנונות תקשורת מעלה פרודוקטיביות ב-25% ומורידה קונפליקטים ב-80%. זה לא רק נתונים – זה כסף במזומן.
איך זה באמת עובד?
תארו לעצמכם שאתם נכנסים לחנות בגדים. המוכר הראשון זורק עליכם מידע על כל החולצה – איך היא נתפרה, מאיזה חומר, איזה מפעל ייצר אותה. אתם רוצים לברוח.
המוכר השני שואל אתכם למה אתם צריכים את החולצה, מקשיב לתשובה, ומציע בדיוק מה שמתאים. אתם קונים מיד.
זה בדיוק מה שקורה בכל שיחה עסקית. הסוד הוא לא מה אתם אומרים – הסוד הוא איך אתם אומרים את זה.
4 סגנונות תקשורת שחייבים להכיר
חוקרים מצאו שכל אדם שייך לאחד מארבעת הטיפוסים המרכזיים. וכשאתם יודעים איזה טיפוס יושב מולכם, אתם כבר יודעים איך לנהל את השיחה.
התומך – האיש שרוצה שכולם יהיו בסדר
הוא זה שתמיד יש לו זמן להקשיב. זה הבן אדם שזוכר איך קוראים לכלב שלכם ושואל איך הוא מרגיש אחרי החיסון. בישיבות הוא לא זה שצועק הכי חזק, אבל כשהוא כן אומר משהו – כולם מקשיבים.
איך מזהים אותו? שפת גוף רגועה, קושר עין טוב, מקשיב יותר ממה שהוא מדבר. כשהוא כן מדבר, זה איטי ושקול. תמיד שואל “מה אתם חושבים?” או “איך זה ישפיע על הצוות?”
איך מדברים איתו? אל תזרקו עליו מידע. תתחילו בשאלה איך הוא. תגידו לו איך השינוי שאתם מציעים יעזור לכולם. תנו לו זמן לחשוב. ואל תלחצו להחלטה מיידית – הוא צריך לעכל.
המקדם – הכוכב שאוהב להיות במרכז
זה הבן אדם שנכנס לחדר וכולם פתאום מחייכים. הוא מספר סיפורים כל הזמן, מעניין, אנרגטי. הרעיונות שלו תמיד “מהפכניים” ו”פורצי דרך”. והאמת? לפעמים הם באמת כאלה.
איך מזהים אותו? מדבר עם הידיים, קול שעולה וויורד, עיניים שמבריקות כשהוא מספר על הרעיון החדש שלו. אוהב לקפוץ מנושא לנושא. והוא תמיד מוקף באנשים.
איך מדברים איתו? תשכחו מהפרטים הקטנים. תדברו על החזון הגדול. תגידו לו איך הרעיון שלכם יעשה אותו כוכב. תיצרו אווירה מהנה. ותזכרו – הוא רוצה להרגיש מיוחד.
המניע – הבוס שרוצה תוצאות אתמול
זה הבן אדם שתמיד מסתכל על השעון. השיחות שלו מתחילות ב”בוא נלך ישר לעניין” ונגמרות ב”אז מה השורה התחתונה?” הוא לא רע, הוא פשוט לחוץ. והוא תמיד מחפש את הדרך הכי מהירה מנקודה א’ לנקודה ב’.
איך מזהים אותו? יושב זקוף, משפטים קצרים, שאלות ישירות. אם הוא אומר “מעניין” זה אומר שהוא כבר מחליט. אם הוא אומר “אנחנו נחזור אליך” זה אומר לא.
איך מדברים איתו? תגיעו מוכנים. תכינו 3 נקודות עיקריות ותדברו עליהן בתוך 5 דקות. תראו לו נתונים קונקרטיים. תגידו לו בדיוק כמה זמן זה ייקח וכמה זה יעלה. ואל תנסו עליו סמול טוק.
המנתח – המדען שרוצה לדעת הכל
זה הבן אדם שקורא את הפרטים הקטנים בחוזה ושואל שאלות שלא חשבתם עליהן. הוא לא מתרגש מהבטחות – הוא רוצה להבין איך זה עובד בפועל. ותמיד יש לו שאלה נוספת.
איך מזהים אותו? מדבר לאט, חושב לפני שעונה, שואל הרבה שאלות טכניות. יש לו מחשבון או פלפון שהוא בודק בו דברים. והוא לא מחליט בפגישה הראשונה. אף פעם.
איך מדברים איתו? תביאו נתונים. הרבה נתונים. ומקורות. ומחקרים. תענו על השאלות שלו ואל תיקחו את זה אישית שהוא לא נרגש מהרעיון שלכם. תנו לו זמן לחשוב ותחזרו אליו כעבור כמה ימים.
איך באמת מזהים סגנונות תקשורת בפגישות?
התיאוריה זה יפה, אבל איך זה עובד בפועל? אני אספר לכם סוד שלמדתי אחרי שנים בשטח.
תעקבו אחרי הפה. לא מה הם אומרים – איך הם אומרים את זה.
תומכים ישאלו “איך זה ישפיע על הצוות?” מקדמים יגידו “איזה רעיון מדהים!” מניעים ישאלו “כמה זמן זה ייקח?” ומנתחים יגידו “יש לי כמה שאלות…”
תעקבו אחרי העיניים. תומכים ייצרו קשר עין חם. מקדמים יביטו סביב החדר לראות אם כולם מתרגשים איתם. מניעים יסתכלו על השעון. מנתחים יביטו במסמכים.
ותעקבו אחרי הידיים. מקדמים מדברים עם הידיים. מניעים דופקים על השולחן כשהם רוצים לקדם דברים. תומכים נותנים מחיאות כפיים עדינות. מנתחים מחזיקים עט ורושמים.
תהליך ניתוח סגנונות תקשורת – המתכון המלא
רגע, אל תתחילו לנתח כל אחד כמו שאתם פסיכולוגים חובבים. יש לזה שיטה.
שלב א’: תצפו ותקשיבו בחמש הדקות הראשונות של כל פגישה, פשוט תקשיבו. תשאלו שאלה כללית כמו “איך הדברים?” ותשמעו לא רק מה הם אומרים אלא איך הם אומרים את זה.
שלב ב’: תזהו את הדפוס האם הם מיד קפצו לפרטים הטכניים? (מנתח) האם הם שאלו על הצוות? (תומך) האם הם רוצים לדעת מה התוצאה הסופית? (מניע) או שמא הם מתרגשים מהחזון? (מקדם)
שלב ג’: תתאימו את עצמכם עכשיו זה הקסם האמיתי. אתם משנים את הגישה שלכם. לא את האישיות – את הגישה.
התעלומה של הגמישות התקשורתית
פה אנשים נתקעים. הם חושבים שגמישות תקשורתית זה להיות מישהו אחר. לא נכון.
זה כמו לדבר אנגלית. אתם לא הופכים לאמריקאים כשאתם מדברים אנגלית. אתם פשוט משתמשים בכלי שמאפשר לכם לתקשר.
אם אתם בטבע שלכם מניעים (מהירים, ישירים), ומולכם יושב תומך שצריך זמן – תנשמו עמוק ותאטו קצת. זה לא אומר שאתם הופכים לאיטיים. זה אומר שאתם מתאימים את עצמכם כדי שהוא יוכל לקלוט אתכם.
וההפך – אם אתם תומכים ומולכם יושב מניע שלחוץ, תכינו מראש 3 נקודות עיקריות ותגיעו ישר לעניין. הוא יעריך את זה.
איך זה עובד במכירות?
בואו נדבר על הכסף. איך זה משפיע על השורה התחתונה?
לקוח תומך: אל תמכרו לו מוצר. מכרו לו ביטחון. הראו לו איך הפתרון שלכם עוזר לצוות שלו. ספרו לו על לקוחות אחרים שהצליחו. תנו לו זמן להתייעץ עם האנשים שלו. ואל תלחצו – הוא יחליט כשהוא מוכן.
לקוח מקדם: מכרו לו חלום. תגידו לו איך הוא יהיה הראשון שמשתמש בטכנולוגיה הזאת. ספרו לו איך זה יעשה אותו חלוץ בתחום. תיצרו FOMO. ואל תשכחו להדגיש איך זה יגרום לו להיראות טוב.
לקוח מניע: מכרו לו תוצאות. נתונים קשים. כמה זמן זה חוסך, כמה כסף זה מייצר, איך זה משפר את הביצועים. תנו לו השוואה לתחרות. ותגידו לו בדיוק מתי הוא יראה ROI.
לקוח מנתח: מכרו לו ביטחון מבוסס מידע. תביאו לו מחקרים, סטטיסטיקות, קייס סטדיז מפורטים. תענו על כל השאלות שלו. תיתנו לו trial. ותכינו השוואה מפורטת לחלופות.
איך זה עובד בניהול?
כל מנהל יודע – הדרך לגרום לאדם להצליח זה לא לשנות אותו. זה לעבוד איתו בדרך שמתאימה לו.
עובד תומך: תיתנו לו משימות שדורשות שיתוף פעולה. תכירו בתרומה שלו לצוות. תיתנו לו ביטחון שהוא לא יישפט אם יטעה. ותזכרו – שינויים בשבילו זה סטרס. תכינו אותו מראש ותסבירו למה השינוי טוב לכולם.
עובד מקדם: תיתנו לו פרויקטים מעניינים. תנו לו במה להציג רעיונות. תכירו בו פומבית. ותזכרו לעזור לו להתארגן – הוא טוב ברעיונות, פחות טוב בביצוע הפרטים הקטנים.
עובד מניע: תיתנו לו יעדים ברורים ותעזבו אותו בשקט. תנו לו אחריות ואמון. תמדדו תוצאות, לא שעות. ותזכרו – הוא לא צריך את החיבוק שלכם, הוא צריך את האמון שלכם.
עובד מנתח: תיתנו לו כל המידע שהוא צריך. תסבירו בדיוק מה המשימה ומה הציפיות. תיתנו לו זמן לעשות עבודה יסודית. ותכירו בדיוק והאיכות שלו, לא רק במהירות.
המלכודות שכולם נופלים בהן
מלכודת מספר 1: חושבים שכולם כמוהם המנהל מניע חושב שכולם רוצים תוצאות מהר. המנהל תומך חושב שכולם צריכים אהבה. המנהל מקדם חושב שכולם אוהבים רעיונות חדשים. והמנהל מנתח חושב שכולם רוצים כל הפרטים.
לא נכון. כל אחד שונה.
מלכודת מספר 2: מנסים לשנות אנשים אתם לא יכולים להפוך מנתח למקדם או תומך למניע. זה כמו לנסות ללמד דג לטפס על עץ. תעבדו עם מה שיש, אל תנסו ליצור מה שאין.
מלכודת מספר 3: מתעצבנים על ההבדלים המניע מתעצבן על המנתח שצריך הכל בכתב. המקדם מתעצבן על התומך שלא מתלהב מהרעיון המדהים. המנתח מתעצבן על המקדם שקופץ מרעיון לרעיון.
תפסיקו להתעצבן. תתחילו להבין.
איך למדוד שזה עובד?
בואו נדבר על הנתונים שבאמת חשובים.
בצוותים תראו פחות ריבים, יותר שיתוף פעולה, פחות אנשים שעוזבים. במכירות תראו יותר סגירות, לקוחות מרוצים יותר, מחזורי מכירה קצרים יותר.
אבל התוצאה הכי חשובה? אנשים יתחילו לבוא אליכם עם בעיות במקום לברוח מכם. זה אומר שאתם עושים את זה נכון.
חברות שהשקיעו בהכשרת סגנונות תקשורת דיווחו על שיפור של 67% ביחסי צוות, 23% בשביעות רצון לקוחות, ו-30% קיצור בזמני גיוס. למה? כי אנשים רוצים לעבוד במקום שמבין אותם.
נקודת המפנה
בסוף זה לא על טכניקות. זה על הבנה אנושית בסיסית.
כל אחד רוצה להרגיש מובן. כל אחד רוצה שידברו איתו בשפה שלו. וכשאתם לומדים לעשות את זה, אתם לא רק משפרים תוצאות עסקיות – אתם משפרים את החיים של כולם סביבכם.
הסוד הכי גדול? להפסיק לנסות להיות צודקים ולהתחיל לנסות להיות מובנים.
איך Game Changer הופכת את זה למציאות
פה בדיוק נכנסת Game Changer לתמונה.
אנחנו לא מחברה שמלמדת תיאוריות. אנחנו מחברה שיודעת איך להפוך תיאוריות למציאות עסקית. אחרי שליווינו מעל 500 חברות, אנחנו יודעים בדיוק איך לקחת את הרעיונות האלה ולהטמיע אותם כך שהם באמת עובדים.
התהליך שלנו מתחיל בהבנה עמוקה של התרבות הארגונית שלכם. אנחנו לא משתמשים בפתרונות גנריים – אנחנו בונים פתרון שמתאים בדיוק לאופי החברה שלכם, לצוותים שלכם, ולאתגרים הספציפיים שאתם מתמודדים איתם.
אנחנו מפתחים יחד איתכם כלים מעשיים לזיהוי מהיר של סגנונות תקשורת, מדריכים להתמודדות עם מצבים מורכבים, ותהליכי עבודה שמתחשבים בצרכים של כל הסגנונות. והכי חשוב – אנחנו נשארים איתכם עד שאתם רואים תוצאות מדידות.
הלקוחות שלנו מדווחים על שיפור ממוצע של 35% בסגירת מכירות ו-50% עלייה בשביעות רצון לקוחות. אבל מה שהכי גורד לנו חשוב זה המשוב האנושי – מנהלים שמספרים לנו שהם סוף סוף מבינים את הצוותים שלהם, ואנשי מכירות שמספרים שהם הפסיקו להילחם עם לקוחות והתחילו לעבוד איתם.
עכשיו זה הזמן לעצור לדבר ולהתחיל לתקשר.
החברות שמשקיעות היום בפיתוח יכולות תקשורת מתקדמות הן אלה שינהגו את השוק מחר. השאלה היא רק האם אתם רוצים להיות בין המובילים או בין אלה שרצים אחרי.
אל תתנו לבעיות תקשורת להאט אתכם. צרו קשר עכשיו ובואו נגלה ביחד איך הבנת סגנונות תקשורת יכולה להפוך את המשחק עבור החברה שלכם!
שאלות נפוצות:
סגנונות תקשורת הם הדרכים השונות שבהן אנשים מעבירים ומקבלים מידע, מתקשרים עם אחרים ומקבלים החלטות. כל אדם מפתח סגנון תקשורת ייחודי המושפע מאישיותו, רקעו וניסיונו. הבנת הסגנונות האלה מאפשרת תקשורת יעילה יותר בעבודה ובחיים.
ישנם 4 סגנונות תקשורת עיקריים: תומך, מקדם, מניע ומנתח. כל סגנון מתאפיין בצרכים, העדפות ודרכי תקשורת שונות. רוב האנשים משלבים מספר סגנונות, אך יש להם סגנון דומיננטי אחד או שניים.
ארבעת סגנונות התקשורת יוצרים דינמיקה מורכבת בצוות. תומכים מביאים יציבות ושיתוף פעולה, מקדמים מביאים יצירתיות וחדשנות, מניעים דוחפים למטרות ותוצאות, ומנתחים מבטיחים איכות ודיוק. הצלחת הצוות תלויה ביכולת לנצל את החוזקות של כל סגנון.
הבנת סגנונות תקשורת במכירות מאפשרת התאמת הגישה לכל לקוח. לקוח תומך זקוק לאמון ויציבות, מקדם רוצה חדשנות והזדמנות להתבלט, מניע מעוניין בתוצאות מהירות ויעילות, ומנתח צריך נתונים ופרטים מדויקים.
עם לקוח תומך חשוב לבנות אמון ויחסים לפני המכירה. דברו על ביטחון, יציבות והשפעה החיובית על הצוות. תנו לו זמן להתייעץ עם אחרים ואל תלחצו להחלטה מיידית. הראו הוכחות לשביעות רצון של לקוחות קיימים.
ללקוח מקדם הציגו חזון מרגש והזדמנות להיות חלוץ. הדגישו איך הפתרון יגרום לו להיראות טוב ולהתבלט. השתמשו במצגות צבעוניות ודינמיות, ספרו סיפורי הצלחה מעוררי השראה, ותנו לו להרגיש מיוחד וחדשני.
עם לקוח מניע הגיעו מוכנים עם נתונים קשים ותוצאות מדידות. הראו בדיוק כמה זמן וכסף הוא יחסוך, מתי יראה החזר השקעה, ומה היתרון התחרותי. דברו בצורה ישירה וקצרה, ותנו לו לשמור על תחושת השליטה.
ללקוח מנתח הביאו מחקרים, סטטיסטיקות וקייס סטדיז מפורטים. היו מוכנים לענות על שאלות טכניות מורכבות. תנו לו זמן לבחון את המידע לעומק ואל תמהרו אותו להחליט. הציגו השוואות מפורטות לחלופות אחרות.
עובד תומך זקוק לסביבה בטוחה ותומכת. תנו לו הכרה על התרומה שלו לצוות, הימנעו משינויים פתאומיים, ותכינו אותו מראש לכל שינוי. הדגישו איך עבודתו עוזרת לכולם והעניקו לו ביטחון שהוא לא יישפט על טעויות.
עובד מקדם צריך משימות מגוונות ומעניינות. תנו לו במה להציג רעיונות ופרויקטים חדשניים. הכירו בו פומבית ותנו לו הזדמנויות להוביל יוזמות יצירתיות. עזרו לו בארגון והתכנון כי הוא טוב ברעיונות אבל פחות בביצוע פרטים.
עובד מניע רוצה יעדים ברורים ועצמאות בביצוע. תנו לו אחריות, אמון ואל תנשמו לו על הצוואר. מדדו תוצאות ולא שעות עבודה. תנו לו אתגרים חדשים והזדמנויות להוכיח את עצמו. הוא לא צריך חיבוקים – הוא צריך הכרה בהישגים.
עובד מנתח זקוק למידע מפורט והוראות ברורות. תסבירו בדיוק מה הציפיות ותנו לו זמן לעשות עבודה יסודית. הכירו בדיוק ובאיכות של העבודה שלו. תמנעו משינויים מיותרים ותנו לו כלים ומשאבים לעבודה מקצועית.
צוות מעורב של ארבעת סגנונות התקשורת יכול להיות מאוד חזק אם יודעים לנהל אותו נכון. תומכים ישמרו על יציבות, מקדמים יביאו רעיונות, מניעים ידחפו למטרות, ומנתחים יבטיחו איכות. חשוב ליצור שפה משותפת ותהליכי עבודה שמתאימים לכולם.
מה אומרים עלינו...
תודה לכל הלקוחות המדהימים שלנו! זה כיף לעבוד עמכם (או משהו כזה)







מומלץ לקרוא מאגר ידע
מאמרים וחומרים נוספים שעשוים לעניין אותך