דף הבית » סגנונות תקשורת -המדריך השלם לסגנונות תקשורת: שפרו את היכולת התקשורתית שלכם בעסקים
סגנונות תקשורת
סגנונות תקשורת: איך להפוך כל שיחה להצלחה
למה יש אנשים שמצליחים לשכנע כל אחד, בזמן שאחרים נתקלים כל הזמן בקירות? איך זה שמנהל אחד מצליח להוציא מהעובדים שלו את המיטב, ואחר רואה רק עיניים מתגלגלות ואנחות? התשובה פשוטה – הם יודעים לקרוא אנשים ולדבר איתם בשפה שלהם.
זה לא קסם ולא כשרון מולד. זה מדע. מדע של סגנונות תקשורת.
למה כולם מדברים על סגנונות תקשורת?
בעולם שבו WhatsApp הפך לכלי עבודה ו-Zoom משפט לחיים, תקשורת טובה היא לא יותר “נחמד שיש” – היא הבדל בין להצליח או להיכשל. החברות שמבינות את זה מעפות קדימה, ואלה שלא – נשארות מאחור.
הנתונים מדברים בעד עצמם. מחקרים בחברות Fortune 500 מראים שהבנת סגנונות תקשורת מעלה פרודוקטיביות ב-25% ומורידה קונפליקטים ב-80%. זה לא רק נתונים – זה כסף במזומן.
איך זה באמת עובד?
תארו לעצמכם שאתם נכנסים לחנות בגדים. המוכר הראשון זורק עליכם מידע על כל החולצה – איך היא נתפרה, מאיזה חומר, איזה מפעל ייצר אותה. אתם רוצים לברוח.
המוכר השני שואל אתכם למה אתם צריכים את החולצה, מקשיב לתשובה, ומציע בדיוק מה שמתאים. אתם קונים מיד.
זה בדיוק מה שקורה בכל שיחה עסקית. הסוד הוא לא מה אתם אומרים – הסוד הוא איך אתם אומרים את זה.
4 סגנונות תקשורת שחייבים להכיר
חוקרים מצאו שכל אדם שייך לאחד מארבעת הטיפוסים המרכזיים. וכשאתם יודעים איזה טיפוס יושב מולכם, אתם כבר יודעים איך לנהל את השיחה.
התומך – האיש שרוצה שכולם יהיו בסדר
הוא זה שתמיד יש לו זמן להקשיב. זה הבן אדם שזוכר איך קוראים לכלב שלכם ושואל איך הוא מרגיש אחרי החיסון. בישיבות הוא לא זה שצועק הכי חזק, אבל כשהוא כן אומר משהו – כולם מקשיבים.
איך מזהים אותו? שפת גוף רגועה, קושר עין טוב, מקשיב יותר ממה שהוא מדבר. כשהוא כן מדבר, זה איטי ושקול. תמיד שואל “מה אתם חושבים?” או “איך זה ישפיע על הצוות?”
איך מדברים איתו? אל תזרקו עליו מידע. תתחילו בשאלה איך הוא. תגידו לו איך השינוי שאתם מציעים יעזור לכולם. תנו לו זמן לחשוב. ואל תלחצו להחלטה מיידית – הוא צריך לעכל.
המקדם – הכוכב שאוהב להיות במרכז
זה הבן אדם שנכנס לחדר וכולם פתאום מחייכים. הוא מספר סיפורים כל הזמן, מעניין, אנרגטי. הרעיונות שלו תמיד “מהפכניים” ו”פורצי דרך”. והאמת? לפעמים הם באמת כאלה.
איך מזהים אותו? מדבר עם הידיים, קול שעולה וויורד, עיניים שמבריקות כשהוא מספר על הרעיון החדש שלו. אוהב לקפוץ מנושא לנושא. והוא תמיד מוקף באנשים.
איך מדברים איתו? תשכחו מהפרטים הקטנים. תדברו על החזון הגדול. תגידו לו איך הרעיון שלכם יעשה אותו כוכב. תיצרו אווירה מהנה. ותזכרו – הוא רוצה להרגיש מיוחד.
המניע – הבוס שרוצה תוצאות אתמול
זה הבן אדם שתמיד מסתכל על השעון. השיחות שלו מתחילות ב”בוא נלך ישר לעניין” ונגמרות ב”אז מה השורה התחתונה?” הוא לא רע, הוא פשוט לחוץ. והוא תמיד מחפש את הדרך הכי מהירה מנקודה א’ לנקודה ב’.
איך מזהים אותו? יושב זקוף, משפטים קצרים, שאלות ישירות. אם הוא אומר “מעניין” זה אומר שהוא כבר מחליט. אם הוא אומר “אנחנו נחזור אליך” זה אומר לא.
איך מדברים איתו? תגיעו מוכנים. תכינו 3 נקודות עיקריות ותדברו עליהן בתוך 5 דקות. תראו לו נתונים קונקרטיים. תגידו לו בדיוק כמה זמן זה ייקח וכמה זה יעלה. ואל תנסו עליו סמול טוק.
המנתח – המדען שרוצה לדעת הכל
זה הבן אדם שקורא את הפרטים הקטנים בחוזה ושואל שאלות שלא חשבתם עליהן. הוא לא מתרגש מהבטחות – הוא רוצה להבין איך זה עובד בפועל. ותמיד יש לו שאלה נוספת.
איך מזהים אותו? מדבר לאט, חושב לפני שעונה, שואל הרבה שאלות טכניות. יש לו מחשבון או פלפון שהוא בודק בו דברים. והוא לא מחליט בפגישה הראשונה. אף פעם.
איך מדברים איתו? תביאו נתונים. הרבה נתונים. ומקורות. ומחקרים. תענו על השאלות שלו ואל תיקחו את זה אישית שהוא לא נרגש מהרעיון שלכם. תנו לו זמן לחשוב ותחזרו אליו כעבור כמה ימים.
איך באמת מזהים סגנונות תקשורת בפגישות?
התיאוריה זה יפה, אבל איך זה עובד בפועל? אני אספר לכם סוד שלמדתי אחרי שנים בשטח.
תעקבו אחרי הפה. לא מה הם אומרים – איך הם אומרים את זה.
תומכים ישאלו “איך זה ישפיע על הצוות?” מקדמים יגידו “איזה רעיון מדהים!” מניעים ישאלו “כמה זמן זה ייקח?” ומנתחים יגידו “יש לי כמה שאלות…”
תעקבו אחרי העיניים. תומכים ייצרו קשר עין חם. מקדמים יביטו סביב החדר לראות אם כולם מתרגשים איתם. מניעים יסתכלו על השעון. מנתחים יביטו במסמכים.
ותעקבו אחרי הידיים. מקדמים מדברים עם הידיים. מניעים דופקים על השולחן כשהם רוצים לקדם דברים. תומכים נותנים מחיאות כפיים עדינות. מנתחים מחזיקים עט ורושמים.
תהליך ניתוח סגנונות תקשורת – המתכון המלא
רגע, אל תתחילו לנתח כל אחד כמו שאתם פסיכולוגים חובבים. יש לזה שיטה.
שלב א’: תצפו ותקשיבו בחמש הדקות הראשונות של כל פגישה, פשוט תקשיבו. תשאלו שאלה כללית כמו “איך הדברים?” ותשמעו לא רק מה הם אומרים אלא איך הם אומרים את זה.
שלב ב’: תזהו את הדפוס האם הם מיד קפצו לפרטים הטכניים? (מנתח) האם הם שאלו על הצוות? (תומך) האם הם רוצים לדעת מה התוצאה הסופית? (מניע) או שמא הם מתרגשים מהחזון? (מקדם)
שלב ג’: תתאימו את עצמכם עכשיו זה הקסם האמיתי. אתם משנים את הגישה שלכם. לא את האישיות – את הגישה.
התעלומה של הגמישות התקשורתית
פה אנשים נתקעים. הם חושבים שגמישות תקשורתית זה להיות מישהו אחר. לא נכון.
זה כמו לדבר אנגלית. אתם לא הופכים לאמריקאים כשאתם מדברים אנגלית. אתם פשוט משתמשים בכלי שמאפשר לכם לתקשר.
אם אתם בטבע שלכם מניעים (מהירים, ישירים), ומולכם יושב תומך שצריך זמן – תנשמו עמוק ותאטו קצת. זה לא אומר שאתם הופכים לאיטיים. זה אומר שאתם מתאימים את עצמכם כדי שהוא יוכל לקלוט אתכם.
וההפך – אם אתם תומכים ומולכם יושב מניע שלחוץ, תכינו מראש 3 נקודות עיקריות ותגיעו ישר לעניין. הוא יעריך את זה.
איך זה עובד במכירות?
בואו נדבר על הכסף. איך זה משפיע על השורה התחתונה?
לקוח תומך: אל תמכרו לו מוצר. מכרו לו ביטחון. הראו לו איך הפתרון שלכם עוזר לצוות שלו. ספרו לו על לקוחות אחרים שהצליחו. תנו לו זמן להתייעץ עם האנשים שלו. ואל תלחצו – הוא יחליט כשהוא מוכן.
לקוח מקדם: מכרו לו חלום. תגידו לו איך הוא יהיה הראשון שמשתמש בטכנולוגיה הזאת. ספרו לו איך זה יעשה אותו חלוץ בתחום. תיצרו FOMO. ואל תשכחו להדגיש איך זה יגרום לו להיראות טוב.
לקוח מניע: מכרו לו תוצאות. נתונים קשים. כמה זמן זה חוסך, כמה כסף זה מייצר, איך זה משפר את הביצועים. תנו לו השוואה לתחרות. ותגידו לו בדיוק מתי הוא יראה ROI.
לקוח מנתח: מכרו לו ביטחון מבוסס מידע. תביאו לו מחקרים, סטטיסטיקות, קייס סטדיז מפורטים. תענו על כל השאלות שלו. תיתנו לו trial. ותכינו השוואה מפורטת לחלופות.
איך זה עובד בניהול?
כל מנהל יודע – הדרך לגרום לאדם להצליח זה לא לשנות אותו. זה לעבוד איתו בדרך שמתאימה לו.
עובד תומך: תיתנו לו משימות שדורשות שיתוף פעולה. תכירו בתרומה שלו לצוות. תיתנו לו ביטחון שהוא לא יישפט אם יטעה. ותזכרו – שינויים בשבילו זה סטרס. תכינו אותו מראש ותסבירו למה השינוי טוב לכולם.
עובד מקדם: תיתנו לו פרויקטים מעניינים. תנו לו במה להציג רעיונות. תכירו בו פומבית. ותזכרו לעזור לו להתארגן – הוא טוב ברעיונות, פחות טוב בביצוע הפרטים הקטנים.
עובד מניע: תיתנו לו יעדים ברורים ותעזבו אותו בשקט. תנו לו אחריות ואמון. תמדדו תוצאות, לא שעות. ותזכרו – הוא לא צריך את החיבוק שלכם, הוא צריך את האמון שלכם.
עובד מנתח: תיתנו לו כל המידע שהוא צריך. תסבירו בדיוק מה המשימה ומה הציפיות. תיתנו לו זמן לעשות עבודה יסודית. ותכירו בדיוק והאיכות שלו, לא רק במהירות.
המלכודות שכולם נופלים בהן
מלכודת מספר 1: חושבים שכולם כמוהם המנהל מניע חושב שכולם רוצים תוצאות מהר. המנהל תומך חושב שכולם צריכים אהבה. המנהל מקדם חושב שכולם אוהבים רעיונות חדשים. והמנהל מנתח חושב שכולם רוצים כל הפרטים.
לא נכון. כל אחד שונה.
מלכודת מספר 2: מנסים לשנות אנשים אתם לא יכולים להפוך מנתח למקדם או תומך למניע. זה כמו לנסות ללמד דג לטפס על עץ. תעבדו עם מה שיש, אל תנסו ליצור מה שאין.
מלכודת מספר 3: מתעצבנים על ההבדלים המניע מתעצבן על המנתח שצריך הכל בכתב. המקדם מתעצבן על התומך שלא מתלהב מהרעיון המדהים. המנתח מתעצבן על המקדם שקופץ מרעיון לרעיון.
תפסיקו להתעצבן. תתחילו להבין.
איך למדוד שזה עובד?
בואו נדבר על הנתונים שבאמת חשובים.
בצוותים תראו פחות ריבים, יותר שיתוף פעולה, פחות אנשים שעוזבים. במכירות תראו יותר סגירות, לקוחות מרוצים יותר, מחזורי מכירה קצרים יותר.
אבל התוצאה הכי חשובה? אנשים יתחילו לבוא אליכם עם בעיות במקום לברוח מכם. זה אומר שאתם עושים את זה נכון.
חברות שהשקיעו בהכשרת סגנונות תקשורת דיווחו על שיפור של 67% ביחסי צוות, 23% בשביעות רצון לקוחות, ו-30% קיצור בזמני גיוס. למה? כי אנשים רוצים לעבוד במקום שמבין אותם.
נקודת המפנה
בסוף זה לא על טכניקות. זה על הבנה אנושית בסיסית.
כל אחד רוצה להרגיש מובן. כל אחד רוצה שידברו איתו בשפה שלו. וכשאתם לומדים לעשות את זה, אתם לא רק משפרים תוצאות עסקיות – אתם משפרים את החיים של כולם סביבכם.
הסוד הכי גדול? להפסיק לנסות להיות צודקים ולהתחיל לנסות להיות מובנים.
איך Game Changer הופכת את זה למציאות
פה בדיוק נכנסת Game Changer לתמונה.
אנחנו לא מחברה שמלמדת תיאוריות. אנחנו מחברה שיודעת איך להפוך תיאוריות למציאות עסקית. אחרי שליווינו מעל 500 חברות, אנחנו יודעים בדיוק איך לקחת את הרעיונות האלה ולהטמיע אותם כך שהם באמת עובדים.
התהליך שלנו מתחיל בהבנה עמוקה של התרבות הארגונית שלכם. אנחנו לא משתמשים בפתרונות גנריים – אנחנו בונים פתרון שמתאים בדיוק לאופי החברה שלכם, לצוותים שלכם, ולאתגרים הספציפיים שאתם מתמודדים איתם.
אנחנו מפתחים יחד איתכם כלים מעשיים לזיהוי מהיר של סגנונות תקשורת, מדריכים להתמודדות עם מצבים מורכבים, ותהליכי עבודה שמתחשבים בצרכים של כל הסגנונות. והכי חשוב – אנחנו נשארים איתכם עד שאתם רואים תוצאות מדידות.
הלקוחות שלנו מדווחים על שיפור ממוצע של 35% בסגירת מכירות ו-50% עלייה בשביעות רצון לקוחות. אבל מה שהכי גורד לנו חשוב זה המשוב האנושי – מנהלים שמספרים לנו שהם סוף סוף מבינים את הצוותים שלהם, ואנשי מכירות שמספרים שהם הפסיקו להילחם עם לקוחות והתחילו לעבוד איתם.
עכשיו זה הזמן לעצור לדבר ולהתחיל לתקשר.
החברות שמשקיעות היום בפיתוח יכולות תקשורת מתקדמות הן אלה שינהגו את השוק מחר. השאלה היא רק האם אתם רוצים להיות בין המובילים או בין אלה שרצים אחרי.
אל תתנו לבעיות תקשורת להאט אתכם. צרו קשר עכשיו ובואו נגלה ביחד איך הבנת סגנונות תקשורת יכולה להפוך את המשחק עבור החברה שלכם!
שאלות ותשובות בנושא סגנונות תקשורת:
תראה, אתה יודע איך זה – יושבים בישיבה, אתה מסביר משהו ברור לחלוטין, והמנהל שלך מסתכל עליך כאילו דיברת סינית. קרה לי עם לקוח לפני כמה שנים, מנכ”ל של חברה בפתח תקווה. הוא לא הצליח להבין למה המנהלת הכספים שלו “כל הזמן מעכבת החלטות”. התברר שהוא אוהב להחליט מהר ויעיל, והיא צריכה לראות נתונים ולבדוק הכול פעמיים. זה לא שהיא איטית, זה שהם מדברים שפות שונות. סגנונות תקשורת זה בעצם ללמוד לתרגם בין האנשים שלך – וזה הכלי הכי חזק שיש לך כמנכ”ל.
אל תחפש מבחנים ושאלונים, פשוט תקשיב איך הם מדברים. יש לי עכשיו לקוח, מנהל של חברת בנייה, שאמר לי “יש לי בחור בצוות שבכל ישיבה שואל מי עוד יושב בבית, מה יקרה עם העבודה של השאר”. זה אדם שחושב על הצוות, רוצה שכולם יהיו בסדר – הוא מה שבסגנונות תקשורת אנחנו קוראים תומך. יש אחר שתמיד מביא רעיונות חדשים, רוצה לנסות דברים – זה מקדם. מי שבישיבה הראשונה שואל “מתי נגמר, כמה זה עולה” – ברור שזה מניע. ומי שמביא מצגת עם 47 שקפים ורוצה לדבר על כל פרט – מנתח. סגנונות תקשורת זה לא מדע, זה להכיר את האנשים שלך.
החיים הופכים הרבה יותר קלים. היה לי מקרה עם מנכ”ל מראשון לציון, בחור נחמד, פשוט לא הבין איך לעבוד עם המנהל שיווק שלו. המנהל שיווק היה מגיע בלהט עם רעיון חדש כל שבוע, והמנכ”ל התעצבן “אין לו עקביות, קופץ ממקום למקום”. הסברתי לו שזה לא חוסר עקביות, זה איך האיש מתפקד – הוא צריך גירויים חדשים, אתגרים, יצירתיות. במקום לדכא אותו, תן לו לנהל כמה פרויקטים במקביל ותביא מישהו אחר שיטפל בביצוע. היום השיווק שלו רץ כמו שעון. כשאתה מבין את סגנונות התקשורת של האנשים, אתה מפסיק להילחם איתם ומתחיל לעבוד איתם.
תלוי מי זה. אם זה אחד שצריך לחפור בפרטים ולבדוק הכול – תן לו זמן וכלים. יש לי לקוח בחיפה, המנהל הטכני שלו לוקח שבועיים להחליט על ספק חדש. המנכ”ל התרגז, רצה להחליף אותו. אמרתי לו תחכה, בוא נבין מה הוא צריך כדי להחליט מהר יותר. התברר שהוא רק רצה לבדוק המלצות מלקוחות אחרים של הספק. במקום שבועיים, עכשיו לוקח לו שלושה ימים. אבל אם זה מישהו שפשוט מפחד מהחלטות – זה סיפור אחר לגמרי.
תפסיק להיות עצמך בפגישות מכירות. נשמע קשה, אבל זה עובד. ראיתי איש מכירות שהוא מלא אנרגיה ודברים, נכנס ללקוח שהוא רואה חשבון בבנק – שקט, זהיר, רוצה לראות מספרים. איש המכירות הגיע עם מצגת צבעונية ומלא התלהבות, הלקוח הסתכל עליו כמו על מטורף. הפעם הבאה הוא הגיע רק עם דו”ח פיננסי ודברים עם הלקוח בטון עסקי. אותו אדם, אבל עכשיו הלקוח הקשיב. אתה לא משנה מה שאתה אומר, אתה משנה איך אתה אומר את זה.
לא מחליפים, מזיזים. היה לי מקרה עם חברה ברמת גן, מנהל מכירות מעולה שפתאום הפסיק לעבוד כמו שצריך. המנכ”ל כבר רצה לפטר אותו. ישבתי עם האיש – התברר שהעבירו אותו לטפל בלקוחות קיימים במקום לחפש חדשים. הוא נמאס לו, לא היה לו אתגר. החזרנו אותו לגייס לקוחות חדשים והבאנו מישהו אחר לטפל בקיימים. היום הוא שוב הכוכב של החברה. לפעמים זה לא האדם, זה המקום.
אל תחפש שכפולים של עצמך. הצוות הכי טוב שראיתי זה מנכ”ל שאוהב רעיונות
ויזיה, סמנכ”ל שיודע לקחת רעיון ולהפוך אותו לתוכנית עבודה, מנהל מכירות
שדוחף לתוצאות, ומנהלת משאבי אנוש שדואגת שכולם יהיו בסדר. כל אחד מכסה את החולשות
של השני. כשיש משבר, המנכ”ל חושב מה לעשות, הסמנכ”ל איך לעשות, המכירות
דוחף שיקרה מהר, והמשאבי אנוש דואג שהצוות לא יתפרק. זה עובד כי אף אחד לא מנסה
להיות מישהו אחר.
בלחץ כולם הופכים להיות גרסה מוגזמת של עצמם. מי שבדרך כלל אוהב לבדוק פרטים, בלחץ נתקע על כל פסיק. מי שבדרך כלל דוחף לתוצאות, בלחץ הופך לבולדוזר. יש לי לקוח שעבר משבר כלכלי, המנכ”ל רצה לפטר 30% מהעובדים תוך שבוע. המנהלת משאבי אנוש התפרקה, לא יכלה לשמוע על פיטורים. אמרתי להם בואו נשב ונחשוב איך כל אחד יכול לתרום מהחוזקות שלו. בסוף פיטרו רק 10%, ואלה שנשארו עבדו כמו אריות כי הרגישו שהחברה באמת דואגת להם.
לפני שאתה מחפש איש לתפקיד, תחשוב מה התפקיד באמת דורש. לראש צוות פיתוח אתה צריך מישהו שאוהב לחפור עמוק, לא נמאס לו מפרטים טכניים. למנהל שירות אתה צריך מישהו שאכפת לו מאנשים, לא מישהו שרק רוצה לסגור כרטיסים מהר. ובריאיון, תשאל שאלות שיחשפו איך הוא עובד. “תספר לי על פרויקט שעבדת עליו”, “איך אתה מגיב כשלוחצים עליך”, “איך אתה מעדיף לקבל משוב”. התשובות יגידו לך הכול.
יכולת אפשר ללמד, סגנון תקשורת זה מי שאתה. יש לי מנהל מכירות מצוין שניסיתי להעביר אותו לניהול חשבונות קיימים. הוא מת משעמום, כי הוא צריך אתגר ולהכיר אנשים חדשים כל הזמן. זה לא שהוא לא מסוגל לטפל בלקוחות קיימים, הוא פשוט לא נוצר בשביל זה. ועל יד יש לי מנהלת חשבונות מעולה שתמות אם תשימו אותה לגייס לקוחות חדשים. היא אוהבת לבנות קשרים עמוקים, לטפל בפרטים. שניהם מצוינים, אבל במקומות שונים.
תראה את זה בישיבות הצוות. פחות ויכוחים על שטויות, יותר דיון על העניין. תראה את זה בתוצאות – פרויקטים נגמרים בזמן כי אנשים מבינים איך לעבוד אחד עם השני. ובעיקר תרגיש את זה על עצמך – פחות מקרים שאתה יוצא מישיבה ואומר “מה הולך עם האיש הזה?”. כשאתה מבין איך האנשים שלך עובדים, אתה מפסיק להילחם איתם ומתחיל לעבוד איתם. וזה מיד משפיע על התוצאות של הארגון.
תודה לכל הלקוחות המדהימים שלנו! זה כיף לעבוד עמכם (או משהו כזה)







מאמרים וחומרים נוספים שעשוים לעניין אותך