הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... |
אחד האתגרים הנפוצים בקרב חברות וארגונים עסקיים הוא ניהול המטרות והתוצאות באופן ברור ורציף לאורך זמן , מחקרים בשנים האחרונות מצביעים על גידול באתגר לנהל מטרות ותוצאות ולעמוד בהן בעיקר בקרב חברות קטנות ובינוניות.
מודל OKR (Objectives and Key Results) הוא אחד המודלים היעילים לניהול מטרות ותוצאות. הוא מודל פשוט ובהיר העוזר לארגונים וחברות להגדיר, לתאם ולהשיג את מטרותיהם בצורה יעילה ולהשקיע את המשאבים הנדרשים בהן תוך מדידת קצב ההתקדמות.
המודל מורכב משני חלקים עיקריים:
מטרות (Objectives): אלו הן מטרות ברורות ומוגדרות היטב שיש להן השפעה משמעותית על הארגון. המטרות צריכות להיות מאתגרות וברות השגה, להתאים לחזון ובעיקר לאסטרטגיה העסקית של הארגון.
תוצאות מפתח (Key Results): אלו הם מדדים כמותיים המאפשרים לעקוב אחרי ההתקדמות לעבר השגת המטרה. תוצאות המפתח צריכות להיות מדידות, קונקרטיות וניתנות להשגה. כל מטרה מלווה בדרך כלל בשתיים עד שלוש תוצאות מפתח.
אז איך משתמשים במודל OKR הלכה למעשה לשיפור ביצועים בארגון עסקי?
- הגדירו מטרות ברורות ומאתגרות לכל צוות בארגון, כך שכל אחד ידע מה הוא צריך להשיג. התאימו את ה-OKR לצרכים ולמטרות הספציפיות של הארגון שלכם
- השתמשו בתוצאות מפתח כדי למדוד את ההתקדמות לעבר השגת המטרות. זה מאפשר לכם אחרי הביצועים ולבצע התאמות במידת הצורך
- שתפו את הOKR עם כל הצוותים בארגון כדי ליצור שקיפות ואחריות, לצורך כך עודדו שיתוף פעולה בין הצוותים.
- בצעו סקירות תקופתיות של ה-OKR כדי לוודא שאתם בדרך הנכונה והתאימו את המטרות והתוצאות בהתאם לשינויים בסביבה העסקית במידת הצורך
דוגמאות ל-OKR
דוגמא א’, מטרה:
- לשפר את שביעות רצון הלקוחות
תוצאות מפתח: - להעלות את ציון שביעות הרצון של הלקוחות ב-20% תוך רבעון
- להפחית את זמן ההמתנה של הלקוחות ב 15% תוך שלושה חודשים.
- להגדיל את אחוז הלקוחות החוזרים ב-15% תוך חציון.
דוגמא ב’, מטרה:
- להגדיל את נתח השוק
תוצאות מפתח: - להגדיל את המכירות ב-20% תוך שישה חודשים
- להוסיף 35 לקוחות חדשים תוך רבעון
- להגדיל את נוכחות המותג ברשתות החברתיות ב-40% תוך חציון
דוגמא ג’, מטרה:
- שיפור תהליכים פנימיים -לשפר את יעילות הצוות
תוצאות מפתח:
- להפחית את זמן התגובה לפניות לקוחות ב-50% תוך שלושה חודשים
- להעלות את שביעות רצון העובדים ב-15% תוך חצי שנה
- להקטין את מספר התקלות בתהליכי העבודה ב-25% תוך שנה
דוגמא ד’, מטרה:
- מחלקת מכירות –לשפר את ביצועי המכירות
תוצאות מפתח:
- רווחיות – לשמור על רמת הנחות מקסימלית של 10% ממחיר מחירון תוך רבעון
- להגדיל את אחוז הפגישות המתקיימות ב 205 תוך רבעון
- להגדיל את אחוז הסגירות ב- 25% תוך 6 חודשים.
דוגמא ה’, מטרה:
- מחלקת שיווק – להגדיל את הנוכחות הדיגיטלית.
תוצאות מפתח:
- להעלות את מספר העוקבים ברשתות החברתיות ב-25% תוך שלושה חודשים
- להגדיל את התנועה לאתר ב-40% תוך חצי שנה
טיפים חשובים להטמעת המודל בארגון העסקי:
- התחילו בקטן: התחילו עם מספר מצומצם של יעדים ותוצאות מפתח.
- השתמשו בשפה פשוטה: ודאו שהיעדים והתוצאות המפתח מובנים לכל העובדים.
- התאימו את OKR לתרבות הארגונית: ודאו ש-OKR מתאים לאופן העבודה של הארגון.
- השתמשו בכלי ניהול פרויקטים: כלי ניהול פרויקטים יכולים לסייע במעקב אחר ההתקדמות והשגת התוצאות.
לסיכום, OKR היא מתודולוגיה יעילה לשיפור הביצועים הארגוניים. על ידי הגדרת מטרות ברורות ומדידות, מעקב שוטף והתאמות בזמן אמת, ארגונים יכולים להשיג את המטרות שלהם ולייצר הצלחה מתמשכת. בעבודה עם OKR, ארגונים יכולים לשפר את הביצועים הכוללים ולהגביר את המעורבות של הצוותים, מה שמוביל להצלחה מתמשכת.
שימו לב, אחד היישומים הבולטים והמוצלחים של המודל בא לידי ביטוי בתכנון ובניית תכנית העבודה השנתית שלכם, אל תשכחו.
בהצלחה!