כשלונות החברות הגדולות במסע לקוח ואוטומציה

 
הקשב למאמר
Getting your Trinity Audio player ready...

אם פעם תהליך מכירה היה התקשרות קצרה בין לקוח למוכר, מעבר של סחורה או שירות ופרידה עד לפעם הבאה, הרי שכיום ברור לכולנו שתהליך מכירה הוא למעשה מסע שעובר הלקוח וצריך לתת לכך עם מלוא תשומת הלב. אנחנו חייבים להתייחס אל המסע הזה כאל תהליך אסטרטגי משמעותי, זה שיבנה את מערכת היחסים המתמשכת עם הלקוח ויגרום ללקוח הפוטנציאלי להפוך ללקוח קבוע, לקוח מרוצה ונאמן, כזה שגם יהווה שגריר טוב לעסק שלנו.

אבל את כל זה אתם כבר בטח יודעים, וגם שהדרך הנכונה לעשות זאת היא באמצעות שימוש חכם בדאטה כמרכיב עיקרי בתהליכים של “לקוח מקצה לקצה“. השאלה היא האם אתם יודעים כמה כסף תהליך כזה הולך לייצר לפעילות העסקית שלכם, ויותר מכך, האם אתם יודעים איך לעשות את התהליך הזה בצורה הנכונה, זו שתניב לכם את מקסימום ה ROI.

הלקוח היום הרבה יותר חכם, הוא גם מרגיש שהכוח בידיים שלו. הוא עושה מחקר מעמיק ברשת, בוחן את הצעות, משווה, מתמקח. התהליך להרכשת לקוח כיום הוא הרבה יותר מורכב, ודורש משאבים ומאמצים של גורמים רבים בארגון, מערכות ותקציבים, ומקצועיות ומחויבות והבנה מלאה של התהליך בקרב כלל העובדים הנוגעים לדבר. כל זה דורש השקעה רבה.

וכמו לפני ביצוע כל השקעה, ישנו חשש מובנה והגיוני, האם ההשקעה הזו תצדיק את עצמה? ואיך נדע שלא עשינו טעויות, כאלו שעלולות להוריד את כל ההשקעה לטמיון?

“תוצאות שליליות הן בדיוק מה שאני רוצה. הן בעלות ערך בעבורי בדיוק כמו תוצאות חיוביות. לעולם לא אוכל למצוא את מה שעושה את העבודה בצורה הטובה ביותר עד שאמצא את מה שלא”. הציטוט הזה מיוחס לתומס אדיסון, שלכאורה נותן לנו מרחב לטעויות, להתנסויות, וגם לכישלון.

ואמנם הדרך הכי טובה ללמוד היא מכישלון, אבל ביננו, עדיף ללמוד מכישלונות של אחרים וליישם את התובנות והמסקנות בדרך להצלחה שלנו.

אז בדיוק לשם כך ריכזנו עבורכם את הסיבות העיקריות והמשותפות לכישלונות אצל חברות שביצעו תהליך זה.  

 1.שימוש חכם בדאטה: דאטה הפכה לאחד המשאבים החשובים ביותר עבור ארגונים, אבל היא יכולה גם לשמש כחרב פיפיות, שכן ניתוח לא נכון עלול להביא למסקנות שגויות. ניתוח לא נכון יכול לנבוע מניתוח של דאטה של עברה תהליך נוסף של טיוב, ניתוח של הדאטה הלא נכונה, ותתפלאו, יש גם כאלה שאוספים דאטה אבל לא מנתחים אותה בכלל ולא פונים אל יועץ שיווק דיגיטלי שיעזור להם להפיק תועלת מהדאטה שנאסף.  

 2.הקניית מערכות תומכות: תופתעו כמה פרויקטים נפלו/כשלו בגלל סעיף זה
 כדי לבצע תהליך מקצועי ואיכותי, נדרשים גם כלים תומכים -המערכות הארגוניות.
במקרים בהם המערכות הארגוניות לא היו מספיק גמישות או לא תמכו בתהליך, הארגונים נאלצו להודות בכישלון ולעצור את התהליך של מסע הלקוח, דבר המהווה טעות קרדינלית. כל ארגון המבקש להתחיל בתהליך של מסע לקוח מחויב להתאים את המערכות התומכות, אולם היום קיימת גישה מתקדמת       
הטוענת כי לא תמיד נדרשת התאמה מיידית בשלב הנוכחי של הפרויקט. מומלץ וחשוב להתייחס לצורך בהתאמה, אך לא לעכב או לבטל את הפרויקט הנוכחי. במקום זאת, יש לתכנן ולבצע התאמות או שינויים במערכות הקיימות או באלטרנטיבות חדשות בשלב מאוחר יותר.

3.הבניית ראייה מערכתית: תהליך הוא לרוב בנוי משלבים, מעין שרשרת שמתקדמת שלב שלב, כל שלב מערב גורם אחר בארגון. אך כדי להצליח צריך להבנות ראייה מערכתית, כזו שבוחנת ורואה את הלקוח מקצה לקצה. בארגונים בהם הגורמים השונים המעורבים בתהליך עסוקים בגבולות הגזרה המצומצמים שלהם, התהליך נכשל. חובה על כלל הגורמים השותפים לתהליך, להרים את הראש, להסתכל לצדדים ועל כלל התהליך, מקצה לקצה, ולהבין מהי התרומה שלהם. שותפות ושיתוף פעולה של כלל הגורמים בתהליך חיוניים להצלחתו , כולל הקצאת פרוייקטור שרואה את כלל הקצוות בכלל התחומים מלמעלה

4.מחויבות מקצה לקצה: עבור הלקוח יש גורם אחד אחראי, וזה אנחנו. ברגע שהוא חתם איתנו חוזה, נוצרה ביננו מערכת יחסים, שתישאר בעינה לאורך כל השימוש במוצר או השירות. האחריות היא שלנו גם אם את התקנת הקצה מבצעת חברה קבלנית חיצונית או את המשלוח מבצעת חברת שליחויות אחרת,   
והתנערות מהשלבים שבדרך או הטלת אחריות על אותם גורמים צד שלישי, זו פגיעה תפיסתית בהסכם, גם אם החוזה שעליו חתם הלקוח מאפשר זאת. מערכת היחסים ביננו לבין הלקוח היא עניין של אמון ושל חוויה מתחילה ועד הסוף. לקוח שיחווה חוויה טובה יישאר איתנו ויהפוך ללקוח נאמן, לקוח שייפגע לתפיסתו, יעזוב ברגע שיוכל ויהפוך לשגריר גרוע. אנחנו חייבים לראות את התמונה עד סופה, וגם אם חלק מהתהליך לא נמצא אצלנו, עדיין הוא באחריותנו.

5.חיבור המשאב האנושי: לרוב את התהליך הארגוני מוביל גורם אחד מרכזי. אם אותו גורם שנבחר מבצע את התהליך בדלת אמותיו, מקבל החלטות בצורה עצמאית ולא משתף את כלל הארגון, או לפחות את המחלקות הרלוונטיות, זה תהליך שמועד לכישלון. השיתוף צריך להתבצע הן לאורך הבניית התהליך, והן במסקנות וביישום שלו בפרמטרים השונים: באסטרטגיה ,בהבטחה ללקוח, בתהליכים פרונטליים/אנושיים, בתגמול לעובדים בהתאם לתוצאות וכו’. לאורך הבניית התהליך חשוב לקבל פידבק ותובנות מהגורמים השותפים כדי לבנות אותו נכון, ולאחר מכן להדריך את כלל המחלקות בתהליך החדש ולרתום אותם להצלחתו. גורמים שלא יהיו מחוברים לתהליך עלולים שלא להרגיש מחויבים אליו, ומספיק שלולאה אחת בשרשרת לא תספק מענה איכותי וכל התהליך יקרוס. החיבור של כלל הגורמים לתהליך הוא קריטי שכן את הלקוח לא מעניין איזו מחלקה נתנה לו חוויה פחות טובה והוא משליך את החוויה הזאת על כלל הארגון, המותג.

6.ניתוח התהליכים הפנימיים: הטמעה של תהליך או מערכת חדשה לא יכולה להישאר מלמעלה, או אפילו ברבדים המרכזיים בלבד. מרבית הארגונים שכשלו לא בחנו גם את התהליכים הפנימיים בין המחלקות ולא ביצעו ירידה לפרטים. תהליך מעמיק עשוי היה לגלות שישנם משאבים שכעת הינם מיותרים ומערכת האוטומציה יכולה לתת להם מענה ושירות הרבה יותר טובים, פרמטרים שבסופו של יום יש להם השפעה ישירה על שורת הרווח ושביעות רצון הלקוח ולא פחות חשוב מכך , שביעות רצון של העובדים

את התהליך הנכון ותרשים זרימה נסקור במאמר הבא ….. שווה לחכות

בהצלחה!

כותב המאמר: מיטל הדר

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ?
הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו
איך יוצרים חוויית שירות יוצאת דופן? הסיפור של Royal Caribbean
איך יוצרים חוויית שירות יוצאת דופן? הסיפור של Royal Caribbean
מי מאיתנו לא מכיר את חברת Royal Caribbean? החברה הקנדית, הנחשבת לאחת מחברות הקרוזים המובילות…
חיזוק הקשר ממשק מנהל – עובד. התוצאה: שיפור תפוקות המשאב האנושי בעזרות אחוזים
חיזוק הקשר ממשק מנהל – עובד. התוצאה: שיפור תפוקות המשאב האנושי בעזרות אחוזים
אחד הנכסים החשובים ביותר בארגון הוא המשאב האנושי, העובדים הכפופים לכם, בניהול המודרני והעכשווי יש…
מודל OKR  (Objectives and Key Results)
מודל OKR (Objectives and Key Results)
אחד האתגרים הנפוצים בקרב חברות וארגונים עסקיים הוא ניהול המטרות והתוצאות באופן ברור ורציף לאורך…
האתגרים בחברות משפחתיות
האתגרים בחברות משפחתיות
בשנים האחרונות אנו עדים ללא מעט חברות משפחתיות התקועות שנים ושאינן משכילות לעשות את השינוי…
BOOST ברבעון האחרון -זמן פוטנציאלי לכל חברה
BOOST ברבעון האחרון -זמן פוטנציאלי לכל חברה
אנחנו ערב הכניסה לרבעון הרביעי האחרון של השנה המהווה ללא מעט חברות וארגונים את ההזדמנות…
סדנאות למנהלים? תבדקו היטב לפני שאתם מחליטים
סדנאות למנהלים? תבדקו היטב לפני שאתם מחליטים
סדנאות הן כלי נוסף ומשלים בתהליך, אבל אינן תחליף לתהליך מקצועי ואמיתי, בייחוד בכל הקשור…
מצוינות עסקית מהי?
מצוינות עסקית מהי?
כל ארגון וחברה שואפים להגיע כמה שיותר גבוה, לשפר ולמקסם את הביצועים העסקיים לאורך זמן.…
ניהול ספקים מקצועי ותוצאותיו העסקיות
ניהול ספקים מקצועי ותוצאותיו העסקיות
ניהול ספקים: מאמר זה סוקר את הדגשים והשלבים החשובים בניהול ספקים תהליך זיהוי ובחירת הספקים…
המדריך המלא לדוחות דשבורד ואפיון מערכת CRM לשיפור ביצועים ותוצאות עסקיות
המדריך המלא לדוחות דשבורד ואפיון מערכת CRM לשיפור ביצועים ותוצאות עסקיות
בעידן הנוכחי, המאופיין בשינויים תכופים ובאי ודאות, חברות וארגונים עסקיים מחפשים דרכים יעילות להתאים את…
שיפור ביצועים באמצעות מודל אג'יליות
שיפור ביצועים באמצעות מודל אג'יליות
בעידן הנוכחי, המאופיין בשינויים תכופים ובאי ודאות, חברות וארגונים עסקיים מחפשים דרכים יעילות להתאים את…
המנכ"לים מתעוררים: כך תחשפו את האתגרים האמיתיים המעכבים את החברה שלכם!
המנכ"לים מתעוררים: כך תחשפו את האתגרים האמיתיים המעכבים את החברה שלכם!
הכירו את הפערים הסמויים ודרך הפעולה שתשנה את פני הארגון שלכם. האם אתם בטוחים שהאתגרים…
מחברה משפחתית למכונה משומנת
מחברה משפחתית למכונה משומנת
חלק בלתי נפרד מהנוף העסקי המקומי הוא סגמנט החברות המשפחתיות הקטנות. אותן חברות בהן הגרעין…
מנכ״לים מודים ״אנחנו מודאגים מאוד"
בחודשים האחרונים רוב השוק העסקי בישראל עובר טלטלה עסקית ומוראלית לא פשוטה. מרבית החברות והארגונים…
מגמות עולמיות בתחום השיווק
מגמות עולמיות בתחום השיווק
שיווק החדש -כל המגמות, הטרנדים, הכלים, הדרכים והחשיבה האחרת שמחייבת שינוי גישה בכללי המשחק, ישנם…
אנשי המכירות הנסתרים - מתחת לרדאר שלכם
אנשי המכירות הנסתרים - מתחת לרדאר שלכם
בסביבה העסקית המאתגרת של ימינו, אנו נדרשים לחשיבה יצירתית ופתרונות מקוריים לאתגרים הקיימים. אחת מהן…
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון?
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון?
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון? כזה שמייצר לכם בהירות ומהווה מקפצה…
מסע לקוח, כך תעשו זאת חכם.
מסע לקוח, כך תעשו זאת חכם.
מסע לקוח מתחילים בהבנת הצרכים הייחודיים של לקוחות בשוק מתמיד משתנה, דרך הפיתוח של אסטרטגיות…
איך להחזיר את הניצוץ לעובדים ותיקים?
איך להחזיר את הניצוץ לעובדים ותיקים?
מה באמת חשוב לעובדים ותיקים? עם העלייה בתוחלת החיים וכושר העבודה, והאתגרים הבוערים בשימור עובדים-…
הביצועים בארגון תקועים - טיפים לזיהוי 'מוקשים'
הביצועים בארגון תקועים - טיפים לזיהוי 'מוקשים'
מה הסיבה האמיתית שלא מעט חברות וארגונים תקועים במקום? אינם מצליחים לגדול? אינם מצליחים לעמוד…
מה אנשי מכירות רוצים? מודלים תגמול אנשי מכירות
מה אנשי מכירות רוצים? מודלים תגמול אנשי מכירות
איך מתגמלים אנשי מכירות? איך מוודאים שהם נשארים מרוצים, פורחים ונאמנים לארגון? אחרי עבודה עם…
מועדון לקוחות- זה עדיין רלוונטי בכלל?
מועדון לקוחות- זה עדיין רלוונטי בכלל?
מועדון לקוחות מאפשר לנו ליישם עקרון חשוב מאוד בפרסום: פרסונליזציה- התאמת המסר באופן אישי ללקוח.…
תגידו להם מה הם עושים לא נכון (וגם מה כן)
תגידו להם מה הם עושים לא נכון (וגם מה כן)
אז למה להשקיע במישוב איכותי? שוב שנבחין בין משוב מקצועי למשוב אישי-(יש יתרונות משלו שנוכל…
פולואפ: חברו הטוב ביותר של אנשי המכירות 
פולואפ: חברו הטוב ביותר של אנשי המכירות 
אז מה זה פולואפ ולמה צריך אותו?לפולואפ בעל אסטרטגיה מובנית יש השפעה משמעותית וישירה על…
מיינדסט מכירות הוא הבסיס של תשתית המכירות שלכם צ׳יט-שיט לכל מי שמנהל.ת אנשי מכירות 
מיינדסט מכירות הוא הבסיס של תשתית המכירות שלכם צ׳יט-שיט לכל מי שמנהל.ת אנשי מכירות 
בשנה האחרונה אנחנו שומעים בלי סוף שחברות צריכות להתמקד ברווחיות ויעילות, בהתאם למשברים הכלכליים שפוקדים…
מה שלום המוח שלכם בחברה?
מה שלום המוח שלכם בחברה?
מערכות CRM הן הבסיס של החברה – ולרוב, הן לא זוכות לכבוד הראוי ולא מגיעות…
מהם הדברים החשובים ביותר בתכנית המכירות שלכם
מהם הדברים החשובים ביותר בתכנית המכירות שלכם
זה די מדהים, בשנים האחרונות אנחנו נתקלים ביותר ויותר חברות וארגונים שעובדים בשוטף מכוח האינרציה,…
ממשאב אנושי להון אנושי
ממשאב אנושי להון אנושי
“אני מעריך שהתרומה של המשאב האנושי אצלנו לגידול ב 2023 הייתה סבירה לא מעבר לזה….”…
ניהול הידע הפנים ארגוני
ניהול הידע הפנים ארגוני
את הסיפור הזה כולם שמעו – חברה עסקית שנשענה שנים על הידע הבלעדי של אחד…
להתחיל את השנה אחרת
להתחיל את השנה אחרת
ברוכים הבאים לשנת 2024! וזה בדיוק הזמן  לעצור ולשאול כמה שאלות, לחדד ולדייק נקודות חשובות…
סיכום שנה עסקית
סיכום שנה עסקית
הנה אנחנו מוציאים את עצמנו בסוף השנה האזרחית ותחילתה של שנה עסקית חדשה. זה בדיוק…
מאמרים קשורים

זקוקים לעזרה בשיפור הביצועים בארגונכם?

השאירו פרטים או
התקשרו 072-3972174

דילוג לתוכן