כשלונות החברות הגדולות במסע לקוח ואוטומציה

 
הקשב למאמר
Getting your Trinity Audio player ready...

אם פעם תהליך מכירה היה התקשרות קצרה בין לקוח למוכר, מעבר של סחורה או שירות ופרידה עד לפעם הבאה, הרי שכיום ברור לכולנו שתהליך מכירה הוא למעשה מסע שעובר הלקוח וצריך לתת לכך עם מלוא תשומת הלב. אנחנו חייבים להתייחס אל המסע הזה כאל תהליך אסטרטגי משמעותי, זה שיבנה את מערכת היחסים המתמשכת עם הלקוח ויגרום ללקוח הפוטנציאלי להפוך ללקוח קבוע, לקוח מרוצה ונאמן, כזה שגם יהווה שגריר טוב לעסק שלנו.

אבל את כל זה אתם כבר בטח יודעים, וגם שהדרך הנכונה לעשות זאת היא באמצעות שימוש חכם בדאטה כמרכיב עיקרי בתהליכים של “לקוח מקצה לקצה“. השאלה היא האם אתם יודעים כמה כסף תהליך כזה הולך לייצר לפעילות העסקית שלכם, ויותר מכך, האם אתם יודעים איך לעשות את התהליך הזה בצורה הנכונה, זו שתניב לכם את מקסימום ה ROI.

הלקוח היום הרבה יותר חכם, הוא גם מרגיש שהכוח בידיים שלו. הוא עושה מחקר מעמיק ברשת, בוחן את הצעות, משווה, מתמקח. התהליך להרכשת לקוח כיום הוא הרבה יותר מורכב, ודורש משאבים ומאמצים של גורמים רבים בארגון, מערכות ותקציבים, ומקצועיות ומחויבות והבנה מלאה של התהליך בקרב כלל העובדים הנוגעים לדבר. כל זה דורש השקעה רבה.

וכמו לפני ביצוע כל השקעה, ישנו חשש מובנה והגיוני, האם ההשקעה הזו תצדיק את עצמה? ואיך נדע שלא עשינו טעויות, כאלו שעלולות להוריד את כל ההשקעה לטמיון?

“תוצאות שליליות הן בדיוק מה שאני רוצה. הן בעלות ערך בעבורי בדיוק כמו תוצאות חיוביות. לעולם לא אוכל למצוא את מה שעושה את העבודה בצורה הטובה ביותר עד שאמצא את מה שלא”. הציטוט הזה מיוחס לתומס אדיסון, שלכאורה נותן לנו מרחב לטעויות, להתנסויות, וגם לכישלון.

ואמנם הדרך הכי טובה ללמוד היא מכישלון, אבל ביננו, עדיף ללמוד מכישלונות של אחרים וליישם את התובנות והמסקנות בדרך להצלחה שלנו.

אז בדיוק לשם כך ריכזנו עבורכם את הסיבות העיקריות והמשותפות לכישלונות אצל חברות שביצעו תהליך זה.  

 1.שימוש חכם בדאטה: דאטה הפכה לאחד המשאבים החשובים ביותר עבור ארגונים, אבל היא יכולה גם לשמש כחרב פיפיות, שכן ניתוח לא נכון עלול להביא למסקנות שגויות. ניתוח לא נכון יכול לנבוע מניתוח של דאטה של עברה תהליך נוסף של טיוב, ניתוח של הדאטה הלא נכונה, ותתפלאו, יש גם כאלה שאוספים דאטה אבל לא מנתחים אותה בכלל ולא פונים אל יועץ שיווק דיגיטלי שיעזור להם להפיק תועלת מהדאטה שנאסף.  

 2.הקניית מערכות תומכות: תופתעו כמה פרויקטים נפלו/כשלו בגלל סעיף זה
 כדי לבצע תהליך מקצועי ואיכותי, נדרשים גם כלים תומכים -המערכות הארגוניות.
במקרים בהם המערכות הארגוניות לא היו מספיק גמישות או לא תמכו בתהליך, הארגונים נאלצו להודות בכישלון ולעצור את התהליך של מסע הלקוח, דבר המהווה טעות קרדינלית. כל ארגון המבקש להתחיל בתהליך של מסע לקוח מחויב להתאים את המערכות התומכות, אולם היום קיימת גישה מתקדמת       
הטוענת כי לא תמיד נדרשת התאמה מיידית בשלב הנוכחי של הפרויקט. מומלץ וחשוב להתייחס לצורך בהתאמה, אך לא לעכב או לבטל את הפרויקט הנוכחי. במקום זאת, יש לתכנן ולבצע התאמות או שינויים במערכות הקיימות או באלטרנטיבות חדשות בשלב מאוחר יותר.

3.הבניית ראייה מערכתית: תהליך הוא לרוב בנוי משלבים, מעין שרשרת שמתקדמת שלב שלב, כל שלב מערב גורם אחר בארגון. אך כדי להצליח צריך להבנות ראייה מערכתית, כזו שבוחנת ורואה את הלקוח מקצה לקצה. בארגונים בהם הגורמים השונים המעורבים בתהליך עסוקים בגבולות הגזרה המצומצמים שלהם, התהליך נכשל. חובה על כלל הגורמים השותפים לתהליך, להרים את הראש, להסתכל לצדדים ועל כלל התהליך, מקצה לקצה, ולהבין מהי התרומה שלהם. שותפות ושיתוף פעולה של כלל הגורמים בתהליך חיוניים להצלחתו , כולל הקצאת פרוייקטור שרואה את כלל הקצוות בכלל התחומים מלמעלה

4.מחויבות מקצה לקצה: עבור הלקוח יש גורם אחד אחראי, וזה אנחנו. ברגע שהוא חתם איתנו חוזה, נוצרה ביננו מערכת יחסים, שתישאר בעינה לאורך כל השימוש במוצר או השירות. האחריות היא שלנו גם אם את התקנת הקצה מבצעת חברה קבלנית חיצונית או את המשלוח מבצעת חברת שליחויות אחרת,   
והתנערות מהשלבים שבדרך או הטלת אחריות על אותם גורמים צד שלישי, זו פגיעה תפיסתית בהסכם, גם אם החוזה שעליו חתם הלקוח מאפשר זאת. מערכת היחסים ביננו לבין הלקוח היא עניין של אמון ושל חוויה מתחילה ועד הסוף. לקוח שיחווה חוויה טובה יישאר איתנו ויהפוך ללקוח נאמן, לקוח שייפגע לתפיסתו, יעזוב ברגע שיוכל ויהפוך לשגריר גרוע. אנחנו חייבים לראות את התמונה עד סופה, וגם אם חלק מהתהליך לא נמצא אצלנו, עדיין הוא באחריותנו.

5.חיבור המשאב האנושי: לרוב את התהליך הארגוני מוביל גורם אחד מרכזי. אם אותו גורם שנבחר מבצע את התהליך בדלת אמותיו, מקבל החלטות בצורה עצמאית ולא משתף את כלל הארגון, או לפחות את המחלקות הרלוונטיות, זה תהליך שמועד לכישלון. השיתוף צריך להתבצע הן לאורך הבניית התהליך, והן במסקנות וביישום שלו בפרמטרים השונים: באסטרטגיה ,בהבטחה ללקוח, בתהליכים פרונטליים/אנושיים, בתגמול לעובדים בהתאם לתוצאות וכו’. לאורך הבניית התהליך חשוב לקבל פידבק ותובנות מהגורמים השותפים כדי לבנות אותו נכון, ולאחר מכן להדריך את כלל המחלקות בתהליך החדש ולרתום אותם להצלחתו. גורמים שלא יהיו מחוברים לתהליך עלולים שלא להרגיש מחויבים אליו, ומספיק שלולאה אחת בשרשרת לא תספק מענה איכותי וכל התהליך יקרוס. החיבור של כלל הגורמים לתהליך הוא קריטי שכן את הלקוח לא מעניין איזו מחלקה נתנה לו חוויה פחות טובה והוא משליך את החוויה הזאת על כלל הארגון, המותג.

6.ניתוח התהליכים הפנימיים: הטמעה של תהליך או מערכת חדשה לא יכולה להישאר מלמעלה, או אפילו ברבדים המרכזיים בלבד. מרבית הארגונים שכשלו לא בחנו גם את התהליכים הפנימיים בין המחלקות ולא ביצעו ירידה לפרטים. תהליך מעמיק עשוי היה לגלות שישנם משאבים שכעת הינם מיותרים ומערכת האוטומציה יכולה לתת להם מענה ושירות הרבה יותר טובים, פרמטרים שבסופו של יום יש להם השפעה ישירה על שורת הרווח ושביעות רצון הלקוח ולא פחות חשוב מכך , שביעות רצון של העובדים

את התהליך הנכון ותרשים זרימה נסקור במאמר הבא ….. שווה לחכות

בהצלחה!

כותב המאמר: מיטל הדר

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ?
הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו
שירות פנים-ארגוני חזק: פחות תקיעות, יותר ביצועים
שירות פנים-ארגוני חזק: פחות תקיעות, יותר ביצועים
שירות פנים-ארגוני הוא הדרך שבה מחלקות ועובדים מאפשרים לעבודה להתקדם מהר, ברור ובלי מלחמות. המאמר…
איך לנהל בלי לפתור הכול: ניהול בעזרת שאלות
איך לנהל בלי לפתור הכול: ניהול בעזרת שאלות
בארגונים רבים “השליטה חוזרת למעלה”: העובד מציף בעיה, המנהל פותר, והאחריות נתקעת אצל המנהל. המאמר…
גם מנכ"לים ומנהלים חייבים לנהל את הזמן ואת המשימות שלהם....
גם מנכ"לים ומנהלים חייבים לנהל את הזמן ואת המשימות שלהם....
אם היומן שלך מלא אבל הדברים החשובים לא זזים—זו לא בעיית “ניהול זמן”, זו בעיית…
למה השיווק שלכם לא עובד ואיך לתקן אותו
למה השיווק שלכם לא עובד ואיך לתקן אותו
למה השיווק שלכם לא עובד ואיך לתקן אותו? האם אתם נופלים למלכודות של חוסר סבלנות…
תכנית עבודה שנתית שמתחילה באנשים: המשאב האנושי כמנוע ביצועים
תכנית עבודה שנתית שמתחילה באנשים: המשאב האנושי כמנוע ביצועים
תכנית עבודה שנתית שמתחילה באנשים: המשאב האנושי כמנוע ביצועים. כשלא לוקחים בחשבון את המשאב האנושי,…
תכנית עבודה שנתית ל-2026: 40 טיפים של מנכ"לים להצלחה עסקית
תכנית עבודה שנתית ל-2026: 40 טיפים של מנכ"לים להצלחה עסקית
תכנית עבודה שנתית ל-2026: 40 טיפים של מנכ"לים להצלחה עסקית. האם אתם מוכנים לסיים את…
הבחנה נכונה בתפקידים: המפתח ליעילות ולתרבות ארגונית חזקה
הבחנה נכונה בתפקידים: המפתח ליעילות ולתרבות ארגונית חזקה
ארגונים רבים מכתירים מנהלים מוקדם מדי - ואז משלמים ביוקר בהחלטות שנתקעות, היררכיה לא ברורה…
סיום השנה ב  60 יום לביצועי שיא
סיום השנה ב  60 יום לביצועי שיא
אם הייתם יכולים להוסיף עוד 15% למחזור השנתי בתוך חודשיים-הייתם עושים את זה. המאמר מציע…
איך לזהות ולטפל באבטלה סמויה בארגון כדי לשפר ביצועים
איך לזהות ולטפל באבטלה סמויה בארגון כדי לשפר ביצועים
אבטלה סמויה פוגעת ישירות ברווחיות, במורל ובתרבות הארגונית-כי משלמים שכר מלא על תרומה חלקית, והמצטיינים…
ניהול משאבי אנוש - שיפור ביצועים סמוי בארגון
ניהול משאבי אנוש - שיפור ביצועים סמוי בארגון
כשאין ניהול משאבי אנוש מקצועי, הארגון משלם על זה ביוקר: תחלופה גבוהה, ירידה במורל, קונפליקטים…
תהליך קליטה והכשרת אנשי מכירות בארגון עסקי
תהליך קליטה והכשרת אנשי מכירות בארגון עסקי
ברוב הארגונים “זורקים למים” אנשי מכירות חדשים ואז מתפלאים למה התוצאות מתעכבות. במאמר תקבלו מסגרת…
גיוס מיטבי של איש מכירות: שלבים לבחירה נכונה
גיוס מיטבי של איש מכירות: שלבים לבחירה נכונה
רוב הארגונים נופלים בגיוס איש מכירות כי מדלגים על בסיס: הגדרת סוג המכירה, מודל העבודה,…
שירות יזום – הדרך לשימור לקוחות, יצירת נאמנות ובידול בשוק
שירות יזום – הדרך לשימור לקוחות, יצירת נאמנות ובידול בשוק
שירות יזום הוא המהלך שמייצר ללקוח תחושת “הם איתי” עוד לפני שנוצרה בעיה—ולכן הוא מעלה…
 5 טעויות ניהול נפוצות של מנכ"לים – ואיך להימנע מהן כדי לשפר ביצועים
 5 טעויות ניהול נפוצות של מנכ"לים – ואיך להימנע מהן כדי לשפר ביצועים
מנכ״לים רבים נופלים על אותם מוקשים: אין תכנית עבודה שנתית, מתעלמים מהמשאב האנושי בזמן אמת,…
דאטה כמנוע צמיחה עסקית
דאטה כמנוע צמיחה עסקית
אם אתם רוצים לצמוח מהר יותר-אתם חייבים לעבור מניהול אינטואיטיבי לניהול מבוסס נתונים. במאמר תקבלו…
ניהול אפקטיבי מתחיל כאן: שיעור מפתיע מכפתור במעלית
ניהול אפקטיבי מתחיל כאן: שיעור מפתיע מכפתור במעלית
ניהול אפקטיבי -אנחנו לוחצים שוב ושוב על כפתור שכבר דולק - לא כי אנחנו לא…
מה מתפספס אצלכם באוטמציה?
מה מתפספס אצלכם באוטמציה?
השקעתם באוטומציה כדי לחסוך זמן ולשפר ביצועים-אבל עדיין קורים “נפילות” שמבזבזות כסף, זמן ומוניטין. המאמר…
ניהול אפקטיבי בזמן מלחמה: בזמן שכולם מגיבים – אתם צריכים להנהיג
ניהול אפקטיבי בזמן מלחמה: בזמן שכולם מגיבים – אתם צריכים להנהיג
המציאות בישראל מחייבת כל מנכ״ל/ית ומנהל/ת בכיר/ה להיערך לתרחיש של “ניהול תחת אש”: עובדים נעדרים,…
כך B2B מייצר צמיחה עסקית
כך B2B מייצר צמיחה עסקית
המאמר מסביר למה ולמי נכון לפתח פעילות B2B בנוסף ל-B2C: כשהמוצר כבר מבוסס, יש תשתיות…
איך לעשות את המעבר שיקפיץ את הביצועים של מחלקת המכירות
איך לעשות את המעבר שיקפיץ את הביצועים של מחלקת המכירות
המעבר שיקפיץ את ביצועי מחלקת המכירות הוא מעבר ממנהל “תפעול מכירות” למנהל מכירות שמוביל אנשים,…
איך לנהל גביה עסקית חכמה שמחזקת את התזרים
איך לנהל גביה עסקית חכמה שמחזקת את התזרים
ברוב הארגונים הגבייה נופלת בין הכיסאות: המכירות לא רוצות “לקלקל” יחסים, הבק-אופיס מטפל כשיש זמן,…
זה גוזל לכם 35% מההכנסות
זה גוזל לכם 35% מההכנסות
מחקר על שיחות מכירה מגלה שכמעט **4 מתוך 10 לידים “לא רלוונטיים” שהוגדרו על ידי…
איך סביבת עבודה אפקטיבית מייצרת צמיחה עסקית ושיפור ביצועים?
איך סביבת עבודה אפקטיבית מייצרת צמיחה עסקית ושיפור ביצועים?
רובם של המנהלים הבכירים במשק מתמקדים במדדים המסורתיים (מכירות, הכנסות, רווחים) ומזניחים גורם אחד שעשוי…
איך לבחור את האתגר הנכון כדי לשפר ביצועים עסקיים?
איך לבחור את האתגר הנכון כדי לשפר ביצועים עסקיים?
המאמר הזה הוא קצת שונה, אנחנו רוצים להציג את אחד הכלים היותר טובים ויעילים עבורכם…
מה עושים כשעובד הופך למנהל?
מה עושים כשעובד הופך למנהל?
העובד המוערך, שהתבלט לאורך השנים בזכות ביצועים גבוהים, קיבל קידום והופך להיות מנהל בפעם הראשונה.…
המדריך המלא למדדי מכירות: איך למדוד, לנתח ולשפר את תהליכי המכירה בארגון
המדריך המלא למדדי מכירות: איך למדוד, לנתח ולשפר את תהליכי המכירה בארגון
בעידן שבו נתונים ומדידה הם כלים אסטרטגיים להובלת תהליכים, מדדי מכירות מהווים את הלב הפועם…
רוצים להגדיל הכנסות? בקרת מכירות היא הסוד להצלחה עסקית בשוק תחרותי
רוצים להגדיל הכנסות? בקרת מכירות היא הסוד להצלחה עסקית בשוק תחרותי
לא מעט חברות וארגונים משקיעים מאמצים ומשאבים רבים כדי לעמוד ביעדי המכירות שלהם. הם מייצרים…
סדר פסח עסקי: הזדמנות לארגון מחדש, התחדשות וצמיחה
סדר פסח עסקי: הזדמנות לארגון מחדש, התחדשות וצמיחה
מתי בפעם האחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי בארגון שלכם? כזה שמייצר בהירות ומהווה מקפצה קדימה?…
כיצד לשפר את יעילות השירות בארגון – ניתוח, אתגרים ופתרונות
כיצד לשפר את יעילות השירות בארגון – ניתוח, אתגרים ופתרונות
שירות הלקוחות הוא עמוד התווך של כל ארגון המציע מוצרים ושירותים טכניים. כאשר תהליכים אינם…
חיזוק וביסוס הקשר עם הלקוחות שלכם
חיזוק וביסוס הקשר עם הלקוחות שלכם
במציאות הדינמית והתחרותית כיום, יצירת מערכות יחסים חזקות עם לקוחות אינה רק יתרון - היא…
מאמרים קשורים

זקוקים לעזרה בשיפור הביצועים בארגונכם?

השאירו פרטים או
התקשרו 072-3972174

עצור!
רוצה לייצר Game Changer אמיתי כאן ועכשיו?
שיחה אחת איתנו יכולה לשנות לכם את כל המשחק 💡
דילוג לתוכן