הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... |
לא צריך להיות אשפי שיווק ומכירות כדי להבין עד כמה מילים הן משמעותיות לשינוי דפוסי חשיבה, כי כל מילה קובעת!
אז מה הן הטכניקות שכל מערך שיווק צריך? איך עונים ללקוח מבקש מכם לתת לו את ההנחה גם מחר?
שני אנשי מכירות, חברי ילדות ותיקים, נפגשים אצל אחד מהם בבית. החבר נכנס למטבח כדי לקחת שתיה ורואה מולו סוס באמצע המטבח. הוא שואל, “למה יש לך סוס בבית?” משיב לו חברו, “הסוס הזה הוא התחבורה שלי לכל מקום, הוא מנקה אחרי בבית, מכין לי ארוחת בוקר צהריים וערב ומה לא!”
“וואו”, מתפלא החבר, “כמה יעלה לי לקנות אותו ממך?” הבעלים שואל אותו: “כמה אתה מציע?” החבר: “אני אתן 10,000 דולר תמורתו”, הבעלים חושב רגע ומסכים לתת לו את הסוס.
כשהאחרון מגיע הביתה סוסו החדש מתחיל לאכול לו את הווילונות, לעשות את צרכיו על הרצפה ולהרוס את כל בית. האיש רץ לחברו ואומר, “הסוס שלך הרס לי את כל הבית!” והחבר אומר לו מיד: “איזה מין איש מכירות אתה? עם התייחסות כזאת בחיים לא תצליח למכור אותו … “
אמנם מדובר רק בבדיחה, אבל בעולם המכירות והשיווק כל מילה, תנועה, תזוזה של הגוף או מסר – עשויות להפיל או להרים עסקה. המשמעות היא ברורה: כל ארגון חייב להחיל שליטה מוחלטת על מסריו בכלל ערוצי התקשורת בהם הוא פועל. החל מבאנר פרסומי, דרך המסרונים שהוא משגר ללקוחותיו ועד שימוש נכון בתסריטי השיחה הטלפוניים או הפרונטליים של נציגי המכירות.
אם יש מישהו שלא מכיר את המונח NLP – זה הזמן להתוודות. התרגום המופשט שלו אולי לא אומר הרבה (Neuro-linguistic programming – תכנות נוירולוגי לשוני), אבל בפועל יש לו השפעה ענקית על מערך השיווק והקד”מ שלכם. מדובר בטכניקה עוצמתית במיוחד שביכולתה לשלוט במסרים השיווקיים שכל ארגון מייצר מול לקוחותיו ולתכנת את התבניות והשקפות העולם דרכן הם תופשים את המציאות.
רוצים דוגמה? בבקשה. דמיינו שאתם נמצאים בחנות בגדים ומתלבטים בין שתי חולצות – אדומה וכחולה. בראש שלכם, אתם חייבים לבחור אחת מהן ופונים למנהלת החנות שתעזור בקבלת ההחלטה. תשובה בסגנון: “האדומה נראית נהדר עלייך, הייתי בוחרת אותה” – תהיה תשובה פחות מיומנת. ואולם, תשובה בסגנון: “וואו! שתיהן מתאימות לך בדיוק. אני כבר מתאימה לך מכנס שיתאים לשני הצבעים ואת מסודרת לעונה הקרובה” – כבר משחררת לכם כמה תבניות במוח.
כל מילה קובעת – זה אומר שלכל רכיב במערך השיווק יש משקל
משמעות של מילים ומסרים
לא צריך להיות אשפי שיווק ומכירות כדי להבין עד כמה מילים הן משמעותיות לשינוי דפוסי חשיבה. צריך פשוט להבין שיש תחליף כמעט לכל מילה או ביטוי שגור, שעשוי להעיד על כוונה שלילית או לא מובנת עד הסוף לצד השני. לקוח מבקש מכם לתת לו את ההנחה גם מחר? אל תגידו “אני אנסה” או “אשתדל”. אמרו: “אני אעשה כמיטב יכולתי”. לקוחה מבקשת תיק בצבע שלא במלאי? אל תגידו “נגמר” או “אין כרגע”. אמרו: “נשאר בצבע X ויגיע שוב בקרוב”.
לכל מילה יש השפעה, גם אם מדובר בעסקה מקוונת. לכן, חשוב מאוד למקד את הצגת המסרים בכל נקודת המגע עם הלקוח. אם יש בבעלותכם אתר מסחר אלקטרוני, הקפידו להשתמש במילים מניעות בשלב הקופה, כגון: “האם תרצו להוסיף גם את האוזניות ולחסוך בעלות משלוח נוסף?” או: “כדאי לך להצטרף עכשיו לרשימת התפוצה שלנו כדי ליהנות מהנחה של 50 שקלים בקניה הבאה”.\
שימוש נבון בטכניקות סמויות יקדם אתכם לעבר עסקת המכירה. קיימות לא מעט טכניקות שכאלה, אבל הנה 5 שכדאי לכם לממש כבר עכשיו.
קשירה כפולה – לעזור לצד השני לבחור אחת מכמה אפשרויות בחירה (שכמובן מתאימות לנו): “אתה מעונין להזמין את הספה השחורה או האדומה”?; “האם תוכל לתת לי את כל הפרטים על מנת שנזין יחד את ההזמנה
הנחה מקדמית – העברת מסר נסתר כחלק מהשאלה: “קיבלת את הצעת המחיר המשתלמת ששלחתי לך?; “רוצה לשמוע את הפתרון המעולה שיש לי לבעיה שלך?”
הצמדת ערכים מוסווים – שימוש בנימוקים רציונליים לוגיים על שישמשו עבור הצד השני: “המוצר האורגני הזה הוא בריא והוא עכשיו בהנחה”; “התואר החשוב והייחודי הזה מורכב משנתיים התמחות”.
הטמעת פקודות – מתן פקודה מפורשת לתת מודע: “אולי תחליט לרכוש את הדגם הבסיסי, או שתבחר לרכוש את הדגם המשופר, בכל אופן אני ממליץ באופן אישית לרכוש כיום כדי שתהנה מהמבצע הייחודי”
שימוש בדמיון – שימוש בביטויים שיעורר את הלקוח להתנתק מעולם המציאות: “תדמיין לעצמך שאתה יכול לחיות חיים הרבה יותר נוחים עם פחות כאבים”.
רוצה לדעת עוד? לחצ/י כאן!