מה אנשי מכירות רוצים? מודלים תגמול אנשי מכירות

תגמול אנשי מכירות עדכני
 
הקשב למאמר
Getting your Trinity Audio player ready...

איך מתגמלים אנשי מכירות? איך מוודאים שהם נשארים מרוצים, פורחים ונאמנים לארגון? אחרי עבודה עם מאות חברות וארגונים, נשמח לשתף כאן מעט מנסיוננו ביצירת מנגנוני תגמול מניעים.

כל חברה יכולה וצריכה לבנות את מודל התגמול שלה אחרת, לפי המשתנים שחשובים לה והתקציב שהיא הגדירה לכך. במאמר זה נציג מספר מודלים אפשריים ועקרונות ליצירתם בהתאם לאופי ויעדי החברה ( ישנם עשרות מודלים שונים ונציג פה את החשובים והנפוצים) חשוב להציב את היעדים בצורה בהירה, ברורה ושקופה, ולעשות אופטימיזציה אחת לתקופה כדי לראות שאכן המודל עונה למטרות של החברה והעובדים.
המודלים חייבים להיות פשוטים ולא מסובכים, כאלו שאיש המכירות לא יצטרך להשקיע יותר מדי זמן בחישוב העמלות

מודל התגמול חייב להיות קשור ובהלימה ליעדי המכירות של אנשי המכירות

מה היתרונות והחסרונות בין המודלים השונים?

  1. עלויות לחברה- לפי מסגרת תקציב ויעדי החברה
  2. מורכבות החישוב ומעקב אחר כל עסקה- ניתן לתגמל עבור שלבים שונים בעסקה (לדוגמא, שליחת מסמך חשוב, אישור עקרוני ועוד)
  3. מבנה התמריצים והשפעתו על התנהגות אנשי המכירות ועל הצוות כולו (חשבו: מה המודל הזה מעודד, בצורתו הקיצונית ביותר?)


איזה מודלים נפוצים קיימים כיום?

  1. מודל ראשון: אחוזים מעסקה
    העובד מתוגמל באחוז קבוע מתוך העסקאות שמכר. לדוגמא, עובד שמכר קורסים בשווי 2500 ש״ח יקבל 10% מכל עסקה, כלומר 250 ש״ח. סוכן מכירות מכר מוצר השקעה בסכום של חצי מיליון ש”ח ונהנה מעמלה של 2% מסך ההעסקה 10,000 ש”ח
  • מודל זה הינו חיובי במיוחד כאשר איש המכירות אחראי על הגדלת עסקה ויכול להציע מספר חבילות שונות ללקוחות, וכך נשמר האינטרס שלו למכור את החבילה הגדולה ביותר ולקבל הטבה באופן יחסי.

   2. מודל שני: עמלות מדורגות
במודל זה, העמלות אינן על כל מכירה כשלעצמה, אלא על סכומי הכנסות באופן כללי. לדוגמא- עבור מכירות עד 70000₪ איש המכירות יתוגמל ב 7000 ש”ח עבור מכירות של 120,000 ב 15,000 ש”ח וכן הלאה.

  • קל לחישוב עבור החברה והעובדים.
  • בסגנון הזה יש לאיש המכירות אינטרס למכור כמה שיותר עסקאות גדולות כדי להגיע למדרגה הבאה.
  • ניתן ורצוי להחיל את המדרגות בצורה רטרואקטיבית- לדוגמא: אם עבור מכירה של 20 מכוניות בחודש
      סוכן המכירות מתוגמל 10% פר סגירה, ועבור 40 מכוניות הוא מתוגמל ב 15% פר עסקה- אם מתאפשר
      לחברה לתת 15% גם על 20 העסקאות הראשונות, אזי התמריץ להגדיל מכירות גדל פי כמה.
  • במקרים שהפער בין המדרגות גבוה מדי או שהמעברים לא משתלמים מספיק (שכן הבונוס על מכירה
      של 75000 ומכירה של 119,000 זהה בעצם), לא יהיה לעובדים תמריץ להתאמץ מעבר לסך מסוים.
     מומלץ להקטין את הפער בין המדרגות, ולהגדיל את התמריץ באופן יחסי ככל שמתקדמים במעלה הפירמידה.
  • מודל זה נותן פתרון לבעיה השכיחה בה אנשי המכירות מורידים את הרגל מהגז לקראת סוף החודש
      לאחר שהם הגיעו ליעד שלהם….המודל הנ”ל מאפשר להם לשאוף למדרגה גבוהה יותר מעבר ליעד 
      ולהרוויח הרבה יותר

  3. מודל שלישי: מטריצה
מודל זה הוא אמנם מורכב יותר ומצריך מעקב מדוקדק לאורך החודש, אך שכרו בצידו. במודל זה תוכלו למדוד משתנים מרובים: מכירות חדשות, הגדלת מכירות מלקוחות קיימים, שביעות רצון של לקוחות, סוגי מוצרים/ לקוחות שבמיקוד ועוד. התגמול ייקבע בצורה מוגדרת מראש ע״פ שקלול המשתנים באופן שקוף כלפי העובדים, כדי שיידעו על מה הם נמדדים.

  • השיטה הזו מומלצת לחברות שרוצות להפוך את העובדים לחלק משמעותי מההצלחה ולהנחיל תפיסת עולם הוליסטית יותר שמסתכלת על התמונה השלמה. עם זאת, חשוב לדבוק במספר מצומצם של משתנים (בין 3-5) כדי לשמור על בהירות.
  • מודל זה בדר”כ מקשה על האיש המכירות להביא עסקאות נטו ומצריך אנשי מכירות ברמת יכולת וכישורים גבוהה, הוא לא מתאים לכל ארגון.


מה חשוב לאנשי מכירות?

  • אנשי המכירות ידועים באהבתם לכסף, ולא בכדי: התכונה הזאת הרי הופכת אותם למתאימים ביותר לתפקיד. עם זאת חשוב לזכור שמעבר לתפקיד והמוטיבציה הכלכלית, מדובר באנשים שכמו כולנו זקוקים להערכה.
  • הדור הצעיר במיוחד (החל מדור ה- Y ומטה) מצפים גם למשמעות ולצמיחה מקצועית בעבודה. כלומר, יש להם צורך להבין איך מה שהם עושים משרת את התמונה הגדולה ומקדם מטרות שחשובות להם, והם רוצים להרגיש שהם מרוויחים כישורים חדשים בעבודה ומתפתחים לאורך הזמן, ולעיתים יתעדפו את זה על פני כסף.
    לכן, כדאי לשקול מסלולים נוספים של תגמול בהתאם למה שחשוב לכל עובד. יש כאלו שיירצו יותר אחריות בעבודה- להתקדם לתפקידים של ניהול ולהיות חלק בקבלת ההחלטות, יש כאלה שרוצים לפתוח אופקים (דבר שיכול ליצור עבורכם חיבורים מעניינים ביותר), יש כאלו שירצו ללמוד ולהתמקצע יותר בתוך התחום שלהם, ויש כאלה שפשוט ישמחו ליותר חופש או עבודה מרחוק. ניהול איכותי יבחין במוטיבציות הפנימיות של כל עובד ועובדת ולהעניק להם את המענה המתאים, בזמן הנכון.

אנחנו מזמינים אתכם לחשוב, יחד איתנו או בנפרד, מה היעדים והערכים שהכי חשובים לכם בחברה ומה מסגרת התקציב, ולבנות את מבנה התגמול של אנשי המכירות לפי זה. תוכלו לעשות רפלקציה עם עצמכם, עם הממונים הרלוונטיים ועם אנשי המכירות עצמם על מודלים שאתם נוקטים בהם כרגע ובעבר ולהסיק מכך מה הצעד הבא.

בהצלחה!

כותב המאמר: אסף הדר

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ?
הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו
AI בתהליכים עסקיים: כך מתחילים נכון ובשלבים
AI בתהליכים עסקיים: כך מתחילים נכון ובשלבים
AI הוא כבר לא טרנד—הוא סטנדרט תחרותי. במאמר תגלו איך לשלב AI בתוך תהליכי ליבה…
שירות פנים ארגוני
שירות פנים ארגוני
שירות פנים-ארגוני הוא הדרך שבה מחלקות ועובדים מאפשרים לעבודה להתקדם מהר, ברור ובלי מלחמות. המאמר…
העצמת עובדים
העצמת עובדים
בארגונים רבים “השליטה חוזרת למעלה”: העובד מציף בעיה, המנהל פותר, והאחריות נתקעת אצל המנהל. המאמר…
גם מנכ"לים ומנהלים חייבים לנהל את הזמן ואת המשימות שלהם....
גם מנכ"לים ומנהלים חייבים לנהל את הזמן ואת המשימות שלהם....
אם היומן שלך מלא אבל הדברים החשובים לא זזים—זו לא בעיית “ניהול זמן”, זו בעיית…
למה השיווק שלכם לא עובד ואיך לתקן אותו
למה השיווק שלכם לא עובד ואיך לתקן אותו
למה השיווק שלכם לא עובד ואיך לתקן אותו? האם אתם נופלים למלכודות של חוסר סבלנות…
תכנית עבודה שנתית שמתחילה באנשים: המשאב האנושי כמנוע ביצועים
תכנית עבודה שנתית שמתחילה באנשים: המשאב האנושי כמנוע ביצועים
תכנית עבודה שנתית שמתחילה באנשים: המשאב האנושי כמנוע ביצועים. כשלא לוקחים בחשבון את המשאב האנושי,…
תכנית עבודה שנתית ל-2026: 40 טיפים של מנכ"לים להצלחה עסקית
תכנית עבודה שנתית ל-2026: 40 טיפים של מנכ"לים להצלחה עסקית
תכנית עבודה שנתית ל-2026: 40 טיפים של מנכ"לים להצלחה עסקית. האם אתם מוכנים לסיים את…
הבחנה נכונה בתפקידים: המפתח ליעילות ולתרבות ארגונית חזקה
הבחנה נכונה בתפקידים: המפתח ליעילות ולתרבות ארגונית חזקה
ארגונים רבים מכתירים מנהלים מוקדם מדי - ואז משלמים ביוקר בהחלטות שנתקעות, היררכיה לא ברורה…
סיום השנה ב  60 יום לביצועי שיא
סיום השנה ב  60 יום לביצועי שיא
אם הייתם יכולים להוסיף עוד 15% למחזור השנתי בתוך חודשיים-הייתם עושים את זה. המאמר מציע…
איך לזהות ולטפל באבטלה סמויה בארגון כדי לשפר ביצועים
איך לזהות ולטפל באבטלה סמויה בארגון כדי לשפר ביצועים
אבטלה סמויה פוגעת ישירות ברווחיות, במורל ובתרבות הארגונית-כי משלמים שכר מלא על תרומה חלקית, והמצטיינים…
ניהול משאבי אנוש - שיפור ביצועים סמוי בארגון
ניהול משאבי אנוש - שיפור ביצועים סמוי בארגון
כשאין ניהול משאבי אנוש מקצועי, הארגון משלם על זה ביוקר: תחלופה גבוהה, ירידה במורל, קונפליקטים…
תהליך קליטה והכשרת אנשי מכירות בארגון עסקי
תהליך קליטה והכשרת אנשי מכירות בארגון עסקי
ברוב הארגונים “זורקים למים” אנשי מכירות חדשים ואז מתפלאים למה התוצאות מתעכבות. במאמר תקבלו מסגרת…
גיוס מיטבי של איש מכירות: שלבים לבחירה נכונה
גיוס מיטבי של איש מכירות: שלבים לבחירה נכונה
רוב הארגונים נופלים בגיוס איש מכירות כי מדלגים על בסיס: הגדרת סוג המכירה, מודל העבודה,…
שירות יזום – הדרך לשימור לקוחות, יצירת נאמנות ובידול בשוק
שירות יזום – הדרך לשימור לקוחות, יצירת נאמנות ובידול בשוק
שירות יזום הוא המהלך שמייצר ללקוח תחושת “הם איתי” עוד לפני שנוצרה בעיה—ולכן הוא מעלה…
 5 טעויות ניהול נפוצות של מנכ"לים – ואיך להימנע מהן כדי לשפר ביצועים
 5 טעויות ניהול נפוצות של מנכ"לים – ואיך להימנע מהן כדי לשפר ביצועים
מנכ״לים רבים נופלים על אותם מוקשים: אין תכנית עבודה שנתית, מתעלמים מהמשאב האנושי בזמן אמת,…
דאטה כמנוע צמיחה עסקית
דאטה כמנוע צמיחה עסקית
אם אתם רוצים לצמוח מהר יותר-אתם חייבים לעבור מניהול אינטואיטיבי לניהול מבוסס נתונים. במאמר תקבלו…
ניהול אפקטיבי מתחיל כאן: שיעור מפתיע מכפתור במעלית
ניהול אפקטיבי מתחיל כאן: שיעור מפתיע מכפתור במעלית
ניהול אפקטיבי -אנחנו לוחצים שוב ושוב על כפתור שכבר דולק - לא כי אנחנו לא…
מה מתפספס אצלכם באוטמציה?
מה מתפספס אצלכם באוטמציה?
השקעתם באוטומציה כדי לחסוך זמן ולשפר ביצועים-אבל עדיין קורים “נפילות” שמבזבזות כסף, זמן ומוניטין. המאמר…
ניהול אפקטיבי בזמן מלחמה: בזמן שכולם מגיבים – אתם צריכים להנהיג
ניהול אפקטיבי בזמן מלחמה: בזמן שכולם מגיבים – אתם צריכים להנהיג
המציאות בישראל מחייבת כל מנכ״ל/ית ומנהל/ת בכיר/ה להיערך לתרחיש של “ניהול תחת אש”: עובדים נעדרים,…
כך B2B מייצר צמיחה עסקית
כך B2B מייצר צמיחה עסקית
המאמר מסביר למה ולמי נכון לפתח פעילות B2B בנוסף ל-B2C: כשהמוצר כבר מבוסס, יש תשתיות…
איך לעשות את המעבר שיקפיץ את הביצועים של מחלקת המכירות
איך לעשות את המעבר שיקפיץ את הביצועים של מחלקת המכירות
המעבר שיקפיץ את ביצועי מחלקת המכירות הוא מעבר ממנהל “תפעול מכירות” למנהל מכירות שמוביל אנשים,…
איך לנהל גביה עסקית חכמה שמחזקת את התזרים
איך לנהל גביה עסקית חכמה שמחזקת את התזרים
ברוב הארגונים הגבייה נופלת בין הכיסאות: המכירות לא רוצות “לקלקל” יחסים, הבק-אופיס מטפל כשיש זמן,…
זה גוזל לכם 35% מההכנסות
זה גוזל לכם 35% מההכנסות
מחקר על שיחות מכירה מגלה שכמעט **4 מתוך 10 לידים “לא רלוונטיים” שהוגדרו על ידי…
איך סביבת עבודה אפקטיבית מייצרת צמיחה עסקית ושיפור ביצועים?
איך סביבת עבודה אפקטיבית מייצרת צמיחה עסקית ושיפור ביצועים?
רובם של המנהלים הבכירים במשק מתמקדים במדדים המסורתיים (מכירות, הכנסות, רווחים) ומזניחים גורם אחד שעשוי…
איך לבחור את האתגר הנכון כדי לשפר ביצועים עסקיים?
איך לבחור את האתגר הנכון כדי לשפר ביצועים עסקיים?
המאמר הזה הוא קצת שונה, אנחנו רוצים להציג את אחד הכלים היותר טובים ויעילים עבורכם…
מה עושים כשעובד הופך למנהל?
מה עושים כשעובד הופך למנהל?
העובד המוערך, שהתבלט לאורך השנים בזכות ביצועים גבוהים, קיבל קידום והופך להיות מנהל בפעם הראשונה.…
המדריך המלא למדדי מכירות: איך למדוד, לנתח ולשפר את תהליכי המכירה בארגון
המדריך המלא למדדי מכירות: איך למדוד, לנתח ולשפר את תהליכי המכירה בארגון
בעידן שבו נתונים ומדידה הם כלים אסטרטגיים להובלת תהליכים, מדדי מכירות מהווים את הלב הפועם…
רוצים להגדיל הכנסות? בקרת מכירות היא הסוד להצלחה עסקית בשוק תחרותי
רוצים להגדיל הכנסות? בקרת מכירות היא הסוד להצלחה עסקית בשוק תחרותי
לא מעט חברות וארגונים משקיעים מאמצים ומשאבים רבים כדי לעמוד ביעדי המכירות שלהם. הם מייצרים…
סדר פסח עסקי: הזדמנות לארגון מחדש, התחדשות וצמיחה
סדר פסח עסקי: הזדמנות לארגון מחדש, התחדשות וצמיחה
מתי בפעם האחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי בארגון שלכם? כזה שמייצר בהירות ומהווה מקפצה קדימה?…
כיצד לשפר את יעילות השירות בארגון – ניתוח, אתגרים ופתרונות
כיצד לשפר את יעילות השירות בארגון – ניתוח, אתגרים ופתרונות
שירות הלקוחות הוא עמוד התווך של כל ארגון המציע מוצרים ושירותים טכניים. כאשר תהליכים אינם…

זקוקים לעזרה בשיפור הביצועים בארגונכם?

השאירו פרטים או
התקשרו 072-3972174

עצור!
רוצה לייצר Game Changer אמיתי כאן ועכשיו?
שיחה אחת איתנו יכולה לשנות לכם את כל המשחק 💡
דילוג לתוכן