כלים לניהול: מודלים מובילים בעולם המנהלי

 

כל הכלים לניהול נכון ואיכותי

עולם הניהול הוא דינמי ומשתנה, לא מעט החלטות מתקבלות בפרק זמן קצר בסביבת רבת משתנים ונסיבות. לא כל המנהלים עוצרים ומקבלים החלטות מושכלות, לעיתים קרובות האמוציה גוברת על הרציונל.

זו אחת הסיבות שמצאנו לנכון לרכז עבורכם 3 מודלים מוכרים, כלי ניהול נפוצים העוזרים לכל מנהל בכל דרג. כלים שכיחים שעדיין אי אפשר לוותר עליהם:

מודל SMART

המודל עוזר לנו בהצבת יעדים, מטרות ומימושים, הוא מהווה אבן דרך ללא מעט מנהלים בכל הדרגים המאמצים אותו תוך כדי תנועה.

הצבת יעדים/מטרות באופן אפקטיבי מתבצעת על יד 5 פרמטרים:

SPECIPIC ספציפי – המטרה חייבת להיות ברורה, בלי הכללות, המגדירה בצורה מדויקת את התוצאה שאליה רוצים להגיע, הכוח של מטרות הוא בבהירות שלהן.

MEASURABLR  מדיד –יעד שניתן למדוד אותו ולכמת אותו: מספר, כמות, אחוזים, תאריכים וזמנים. וגם בחושים שלנו: מה נראה, נשמע ונרגיש כשנשיג את המטרה.

ACHIEVABLE בר השגה –מטרות הגיוניות שניתן להשיג אותן, משהו ריאלי שאנו יכולים להאמין בו ולהתייחס אליו ברצינות. בהחלט מותר להציב מטרות מאתגרות, במיוחד לטווח הארוך, בתחום הסביר ובתחום שנמצא תחת אחריותנו, ובגישה למשאבים הדרושים כדי להשיג את המטרה.

RELEVANT רלוונטי – היעד צריך להיות רלוונטי ובר ביצוע למטרה הכללית אותה יש להשיג.

TIME תחום בזמן – בכדי שנהיה מחויבים לעמוד ביעד יש לתחום אותו בזמן מדויק, אנו חייבים את הדד-ליין ראשית בשביל המדידה, שנוכל לעקוב אחר קצב ההתקדמות. בנוסף, תחימת הזמן מונעת דחיינות ומניעה אותנו לפעול מהר יותר.

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ?
הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו

מודל SWOT

SWOT: Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats, אחד המודלים הרווחים והשכיחים ביותר לתכנון וניהול אסטרטגי ולבחינת יכולת הארגון ומחלקותיו בסביבה שבה הוא פועל.

השיטה מנתחת את הסביבה הפנימית והחיצונית של הארגון ו/או מחלקות, ועל בסיס הניתוחים מעריכה את הסיכויים להצלחה.

בשנים האחרונות ישנה מגמה הגוברת בשימוש במודל בתוך מחלקות ביצועיות כגון מחלקות מכירות ושרות ואף בניתוח פרופיל המשאב האנושי.

המודל מחייב את העוסקים בלהתייחס לאבני היסוד של כל אסטרטגיה: הסביבה הפנימית בארגון (חולשות/חוזקות) והסביבה החיצונית (איומים/סיכונים).
הוא גם מחייב אותנו להיות ביקורתיים ולאבחן את האתגרים הקיימים במצב הנוכחי (חולשות/איומים) ולממש את הנכסים (חוזקות/הזדמנויות).

שלבי עבודה לביצוע הSWOT
מפו את העוצמות (Strengths) של הארגון – תארו את הגורמים האפשריים להצלחתו של הארגון, ה”נכסים”, הגורמים הקיימים בתוך הארגון המקדמים אותו בדרך להצלחתו ואשר נותנים לו יתרון תחרותי על מתחריו לדוגמה: כוח אדם מיומן, מוטיבציה להצלחה, יחסי עבודה בתוך הצוות, שדרה ניהולית מובילה, חוזקות כוללות משאבים ייחודיים, ידע ייחודי, יכולות ומשאב אנושי של הארגון

מפו את החולשות (Weaknesses)- אותם גורמים אשר מהווים חסמים פוטנציאליים להצלחה בתוך הארגון וגורמים המביאים לנחיתות הארגון ביחס לסביבה החיצונית ומונעים ממנו ליצור יתרון תחרות. לדוגמה: חוסר במשאבים, חוסר בניסיון קודם, היעדר מקורות ידע, היעדר מוטיבציה, העדר נהלי עבודה, אסטרטגיה מיושנת, שדרה ניהולית מקובעת.

מפו את ההזדמנויות (Opportunities)- אותם גורמים ומצבים הנמצאים מחוץ לארגון אשר עשויים להוות הזדמנות, לייצר להן יתרון תחרותי ולסייע להצלחתו. לדוגמה: התרחבות שוק מטרה, דרישה גוברת למענה שהארגון מספק, שוק מתעורר עם דרישות חדשות.

מפו את האיומים (Threats) – הגורמים ומצבים מחוץ לארגון המהווים איומים אשר עלולים למנוע מהארגון לעמוד ביעדיו ומזיקים ליכולתו של הארגון להתחרות. למשל, לקוח ראשי העומד בפני קשיים, החלטות רגולטוריות, מתחרים חדשים שנכנסים לענף, צמצום קהל היעד הרלוונטי.
השימוש במודל ובעיקר הניתוח שלו חייב להיות מקצועי, יסודי וכמובן אובייקטיבי.

מודל (חוק) פארטו

פארטו, הידוע גם בשם כלל, חוק  80-20, גורס כי בתופעות רבות 80% מהפעילות מקורם ב-20% מהגורמים הפעילים. הכלל מאפשר הבחנה בין הגורמים העיקריים (המהווים 20% מכלל הגורמים) לגורמים הטפלים (יתר 80% מהגורמים). החוק אומר בקצרה שברוב המקרים (יש שיגידו 80% מהמקרים) 80% מהתוצאות מופקות מ20% מהפעולות ואילו 20% התוצאות הנותרות מופקות ע”י 80% מהפעולות.
חשוב להדגיש שחוק פארטו איננו מדויק, זהו כלל אצבע בלבד המצביע על תופעה של הצטברות גורמים. לעיתים הפרופורציה של הגורמים שונה (70-30, 90-10 וכדומה), אך העיקרון נשמר.
עִיקרון זה בא לידי ביטוי בדוגמאות מתחומים מגוונים:
  • בעסק ממוצע, כ-20% מהלקוחות, מייצרים כ-80% מההכנסות.
  • 80% מהבעיות נמצאות ב-20% מהגורמים.
  • 80% מזמן השירות ללקוחות נצרכים על ידי 20% מהלקוחות.
  • 20% מהמוצרים אותם אתה מייצר מכניסים 80% רווח לעסק.
  • 20% מהעסקאות / הזמנות מהוות 80% רווח או מחזור פעילות.
  • 80% מערך המלאי מתקבל מ 20% מהפריטים שבמלאי.
דוגמה ליישום: כאשר אנו עוסקים בשימור לקוחות, נקדיש מאמץ גדול במיוחד לשימור הלקוחות שנמצאים בקבוצת 20% הלקוחות הגדולים. הצלחה במאמץ זה פירושה שימור של 80% מההכנסות (20% מהמאמץ מביא 80% תוצאות).

חוק ה80-20 הנו כל כך עוצמתי משום שנוכל להשיג ולהגשים הרבה יותר, אם נתמקד ב20% הפעולות ה”אפקטיביות” יותר. אם נעבוד כך נוכל להגיע לתוצאות רבות ועוצמתיות בזמן ומאמץ נמוכים יחסית, מה שגם יאפשר לנו לעשות דברים רבים יותר.

חשיבה במונחי 20 -80 מביאה לעסוק או לטפל בתחומי ליבה ניהוליים ולא בטפל!
אל תתביישו לעצור מעת לעת ולהשתמש באחד או יותר מהמודלים, הם יעזרו לכם למקד את הדברים ולקבל החלטות מושכלות יותר.

בהצלחה!

כותב המאמר: אסף הדר

כותב המאמר: מיטל הדר

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ?
הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו
איך יוצרים חוויית שירות יוצאת דופן? הסיפור של Royal Caribbean
איך יוצרים חוויית שירות יוצאת דופן? הסיפור של Royal Caribbean
מי מאיתנו לא מכיר את חברת Royal Caribbean? החברה הקנדית, הנחשבת לאחת מחברות הקרוזים המובילות…
חיזוק הקשר ממשק מנהל – עובד. התוצאה: שיפור תפוקות המשאב האנושי בעזרות אחוזים
חיזוק הקשר ממשק מנהל – עובד. התוצאה: שיפור תפוקות המשאב האנושי בעזרות אחוזים
אחד הנכסים החשובים ביותר בארגון הוא המשאב האנושי, העובדים הכפופים לכם, בניהול המודרני והעכשווי יש…
מודל OKR  (Objectives and Key Results)
מודל OKR (Objectives and Key Results)
אחד האתגרים הנפוצים בקרב חברות וארגונים עסקיים הוא ניהול המטרות והתוצאות באופן ברור ורציף לאורך…
האתגרים בחברות משפחתיות
האתגרים בחברות משפחתיות
בשנים האחרונות אנו עדים ללא מעט חברות משפחתיות התקועות שנים ושאינן משכילות לעשות את השינוי…
BOOST ברבעון האחרון -זמן פוטנציאלי לכל חברה
BOOST ברבעון האחרון -זמן פוטנציאלי לכל חברה
אנחנו ערב הכניסה לרבעון הרביעי האחרון של השנה המהווה ללא מעט חברות וארגונים את ההזדמנות…
סדנאות למנהלים? תבדקו היטב לפני שאתם מחליטים
סדנאות למנהלים? תבדקו היטב לפני שאתם מחליטים
סדנאות הן כלי נוסף ומשלים בתהליך, אבל אינן תחליף לתהליך מקצועי ואמיתי, בייחוד בכל הקשור…
מצוינות עסקית מהי?
מצוינות עסקית מהי?
כל ארגון וחברה שואפים להגיע כמה שיותר גבוה, לשפר ולמקסם את הביצועים העסקיים לאורך זמן.…
ניהול ספקים מקצועי ותוצאותיו העסקיות
ניהול ספקים מקצועי ותוצאותיו העסקיות
ניהול ספקים: מאמר זה סוקר את הדגשים והשלבים החשובים בניהול ספקים תהליך זיהוי ובחירת הספקים…
המדריך המלא לדוחות דשבורד ואפיון מערכת CRM לשיפור ביצועים ותוצאות עסקיות
המדריך המלא לדוחות דשבורד ואפיון מערכת CRM לשיפור ביצועים ותוצאות עסקיות
בעידן הנוכחי, המאופיין בשינויים תכופים ובאי ודאות, חברות וארגונים עסקיים מחפשים דרכים יעילות להתאים את…
שיפור ביצועים באמצעות מודל אג'יליות
שיפור ביצועים באמצעות מודל אג'יליות
בעידן הנוכחי, המאופיין בשינויים תכופים ובאי ודאות, חברות וארגונים עסקיים מחפשים דרכים יעילות להתאים את…
המנכ"לים מתעוררים: כך תחשפו את האתגרים האמיתיים המעכבים את החברה שלכם!
המנכ"לים מתעוררים: כך תחשפו את האתגרים האמיתיים המעכבים את החברה שלכם!
הכירו את הפערים הסמויים ודרך הפעולה שתשנה את פני הארגון שלכם. האם אתם בטוחים שהאתגרים…
מחברה משפחתית למכונה משומנת
מחברה משפחתית למכונה משומנת
חלק בלתי נפרד מהנוף העסקי המקומי הוא סגמנט החברות המשפחתיות הקטנות. אותן חברות בהן הגרעין…
מנכ״לים מודים ״אנחנו מודאגים מאוד"
בחודשים האחרונים רוב השוק העסקי בישראל עובר טלטלה עסקית ומוראלית לא פשוטה. מרבית החברות והארגונים…
מגמות עולמיות בתחום השיווק
מגמות עולמיות בתחום השיווק
שיווק החדש -כל המגמות, הטרנדים, הכלים, הדרכים והחשיבה האחרת שמחייבת שינוי גישה בכללי המשחק, ישנם…
אנשי המכירות הנסתרים - מתחת לרדאר שלכם
אנשי המכירות הנסתרים - מתחת לרדאר שלכם
בסביבה העסקית המאתגרת של ימינו, אנו נדרשים לחשיבה יצירתית ופתרונות מקוריים לאתגרים הקיימים. אחת מהן…
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון?
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון?
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון? כזה שמייצר לכם בהירות ומהווה מקפצה…
מסע לקוח, כך תעשו זאת חכם.
מסע לקוח, כך תעשו זאת חכם.
מסע לקוח מתחילים בהבנת הצרכים הייחודיים של לקוחות בשוק מתמיד משתנה, דרך הפיתוח של אסטרטגיות…
איך להחזיר את הניצוץ לעובדים ותיקים?
איך להחזיר את הניצוץ לעובדים ותיקים?
מה באמת חשוב לעובדים ותיקים? עם העלייה בתוחלת החיים וכושר העבודה, והאתגרים הבוערים בשימור עובדים-…
הביצועים בארגון תקועים - טיפים לזיהוי 'מוקשים'
הביצועים בארגון תקועים - טיפים לזיהוי 'מוקשים'
מה הסיבה האמיתית שלא מעט חברות וארגונים תקועים במקום? אינם מצליחים לגדול? אינם מצליחים לעמוד…
מה אנשי מכירות רוצים? מודלים תגמול אנשי מכירות
מה אנשי מכירות רוצים? מודלים תגמול אנשי מכירות
איך מתגמלים אנשי מכירות? איך מוודאים שהם נשארים מרוצים, פורחים ונאמנים לארגון? אחרי עבודה עם…
מועדון לקוחות- זה עדיין רלוונטי בכלל?
מועדון לקוחות- זה עדיין רלוונטי בכלל?
מועדון לקוחות מאפשר לנו ליישם עקרון חשוב מאוד בפרסום: פרסונליזציה- התאמת המסר באופן אישי ללקוח.…
תגידו להם מה הם עושים לא נכון (וגם מה כן)
תגידו להם מה הם עושים לא נכון (וגם מה כן)
אז למה להשקיע במישוב איכותי? שוב שנבחין בין משוב מקצועי למשוב אישי-(יש יתרונות משלו שנוכל…
פולואפ: חברו הטוב ביותר של אנשי המכירות 
פולואפ: חברו הטוב ביותר של אנשי המכירות 
אז מה זה פולואפ ולמה צריך אותו?לפולואפ בעל אסטרטגיה מובנית יש השפעה משמעותית וישירה על…
מיינדסט מכירות הוא הבסיס של תשתית המכירות שלכם צ׳יט-שיט לכל מי שמנהל.ת אנשי מכירות 
מיינדסט מכירות הוא הבסיס של תשתית המכירות שלכם צ׳יט-שיט לכל מי שמנהל.ת אנשי מכירות 
בשנה האחרונה אנחנו שומעים בלי סוף שחברות צריכות להתמקד ברווחיות ויעילות, בהתאם למשברים הכלכליים שפוקדים…
מה שלום המוח שלכם בחברה?
מה שלום המוח שלכם בחברה?
מערכות CRM הן הבסיס של החברה – ולרוב, הן לא זוכות לכבוד הראוי ולא מגיעות…
מהם הדברים החשובים ביותר בתכנית המכירות שלכם
מהם הדברים החשובים ביותר בתכנית המכירות שלכם
זה די מדהים, בשנים האחרונות אנחנו נתקלים ביותר ויותר חברות וארגונים שעובדים בשוטף מכוח האינרציה,…
כשלונות החברות הגדולות במסע לקוח ואוטומציה
כשלונות החברות הגדולות במסע לקוח ואוטומציה
אם פעם תהליך מכירה היה התקשרות קצרה בין לקוח למוכר, מעבר של סחורה או שירות…
ממשאב אנושי להון אנושי
ממשאב אנושי להון אנושי
“אני מעריך שהתרומה של המשאב האנושי אצלנו לגידול ב 2023 הייתה סבירה לא מעבר לזה….”…
ניהול הידע הפנים ארגוני
ניהול הידע הפנים ארגוני
את הסיפור הזה כולם שמעו – חברה עסקית שנשענה שנים על הידע הבלעדי של אחד…
להתחיל את השנה אחרת
להתחיל את השנה אחרת
ברוכים הבאים לשנת 2024! וזה בדיוק הזמן  לעצור ולשאול כמה שאלות, לחדד ולדייק נקודות חשובות…
מאמרים קשורים

זקוקים לעזרה בשיפור הביצועים בארגונכם?

השאירו פרטים או
התקשרו 072-3972174

דילוג לתוכן