מה אנשי מכירות רוצים? מודלים תגמול אנשי מכירות

תגמול אנשי מכירות עדכני
 
הקשב למאמר
Getting your Trinity Audio player ready...

איך מתגמלים אנשי מכירות? איך מוודאים שהם נשארים מרוצים, פורחים ונאמנים לארגון? אחרי עבודה עם מאות חברות וארגונים, נשמח לשתף כאן מעט מנסיוננו ביצירת מנגנוני תגמול מניעים.

כל חברה יכולה וצריכה לבנות את מודל התגמול שלה אחרת, לפי המשתנים שחשובים לה והתקציב שהיא הגדירה לכך. במאמר זה נציג מספר מודלים אפשריים ועקרונות ליצירתם בהתאם לאופי ויעדי החברה ( ישנם עשרות מודלים שונים ונציג פה את החשובים והנפוצים) חשוב להציב את היעדים בצורה בהירה, ברורה ושקופה, ולעשות אופטימיזציה אחת לתקופה כדי לראות שאכן המודל עונה למטרות של החברה והעובדים.
המודלים חייבים להיות פשוטים ולא מסובכים, כאלו שאיש המכירות לא יצטרך להשקיע יותר מדי זמן בחישוב העמלות

מודל התגמול חייב להיות קשור ובהלימה ליעדי המכירות של אנשי המכירות

מה היתרונות והחסרונות בין המודלים השונים?

  1. עלויות לחברה- לפי מסגרת תקציב ויעדי החברה
  2. מורכבות החישוב ומעקב אחר כל עסקה- ניתן לתגמל עבור שלבים שונים בעסקה (לדוגמא, שליחת מסמך חשוב, אישור עקרוני ועוד)
  3. מבנה התמריצים והשפעתו על התנהגות אנשי המכירות ועל הצוות כולו (חשבו: מה המודל הזה מעודד, בצורתו הקיצונית ביותר?)


איזה מודלים נפוצים קיימים כיום?

  1. מודל ראשון: אחוזים מעסקה
    העובד מתוגמל באחוז קבוע מתוך העסקאות שמכר. לדוגמא, עובד שמכר קורסים בשווי 2500 ש״ח יקבל 10% מכל עסקה, כלומר 250 ש״ח. סוכן מכירות מכר מוצר השקעה בסכום של חצי מיליון ש”ח ונהנה מעמלה של 2% מסך ההעסקה 10,000 ש”ח
  • מודל זה הינו חיובי במיוחד כאשר איש המכירות אחראי על הגדלת עסקה ויכול להציע מספר חבילות שונות ללקוחות, וכך נשמר האינטרס שלו למכור את החבילה הגדולה ביותר ולקבל הטבה באופן יחסי.

   2. מודל שני: עמלות מדורגות
במודל זה, העמלות אינן על כל מכירה כשלעצמה, אלא על סכומי הכנסות באופן כללי. לדוגמא- עבור מכירות עד 70000₪ איש המכירות יתוגמל ב 7000 ש”ח עבור מכירות של 120,000 ב 15,000 ש”ח וכן הלאה.

  • קל לחישוב עבור החברה והעובדים.
  • בסגנון הזה יש לאיש המכירות אינטרס למכור כמה שיותר עסקאות גדולות כדי להגיע למדרגה הבאה.
  • ניתן ורצוי להחיל את המדרגות בצורה רטרואקטיבית- לדוגמא: אם עבור מכירה של 20 מכוניות בחודש
      סוכן המכירות מתוגמל 10% פר סגירה, ועבור 40 מכוניות הוא מתוגמל ב 15% פר עסקה- אם מתאפשר
      לחברה לתת 15% גם על 20 העסקאות הראשונות, אזי התמריץ להגדיל מכירות גדל פי כמה.
  • במקרים שהפער בין המדרגות גבוה מדי או שהמעברים לא משתלמים מספיק (שכן הבונוס על מכירה
      של 75000 ומכירה של 119,000 זהה בעצם), לא יהיה לעובדים תמריץ להתאמץ מעבר לסך מסוים.
     מומלץ להקטין את הפער בין המדרגות, ולהגדיל את התמריץ באופן יחסי ככל שמתקדמים במעלה הפירמידה.
  • מודל זה נותן פתרון לבעיה השכיחה בה אנשי המכירות מורידים את הרגל מהגז לקראת סוף החודש
      לאחר שהם הגיעו ליעד שלהם….המודל הנ”ל מאפשר להם לשאוף למדרגה גבוהה יותר מעבר ליעד 
      ולהרוויח הרבה יותר

  3. מודל שלישי: מטריצה
מודל זה הוא אמנם מורכב יותר ומצריך מעקב מדוקדק לאורך החודש, אך שכרו בצידו. במודל זה תוכלו למדוד משתנים מרובים: מכירות חדשות, הגדלת מכירות מלקוחות קיימים, שביעות רצון של לקוחות, סוגי מוצרים/ לקוחות שבמיקוד ועוד. התגמול ייקבע בצורה מוגדרת מראש ע״פ שקלול המשתנים באופן שקוף כלפי העובדים, כדי שיידעו על מה הם נמדדים.

  • השיטה הזו מומלצת לחברות שרוצות להפוך את העובדים לחלק משמעותי מההצלחה ולהנחיל תפיסת עולם הוליסטית יותר שמסתכלת על התמונה השלמה. עם זאת, חשוב לדבוק במספר מצומצם של משתנים (בין 3-5) כדי לשמור על בהירות.
  • מודל זה בדר”כ מקשה על האיש המכירות להביא עסקאות נטו ומצריך אנשי מכירות ברמת יכולת וכישורים גבוהה, הוא לא מתאים לכל ארגון.


מה חשוב לאנשי מכירות?

  • אנשי המכירות ידועים באהבתם לכסף, ולא בכדי: התכונה הזאת הרי הופכת אותם למתאימים ביותר לתפקיד. עם זאת חשוב לזכור שמעבר לתפקיד והמוטיבציה הכלכלית, מדובר באנשים שכמו כולנו זקוקים להערכה.
  • הדור הצעיר במיוחד (החל מדור ה- Y ומטה) מצפים גם למשמעות ולצמיחה מקצועית בעבודה. כלומר, יש להם צורך להבין איך מה שהם עושים משרת את התמונה הגדולה ומקדם מטרות שחשובות להם, והם רוצים להרגיש שהם מרוויחים כישורים חדשים בעבודה ומתפתחים לאורך הזמן, ולעיתים יתעדפו את זה על פני כסף.
    לכן, כדאי לשקול מסלולים נוספים של תגמול בהתאם למה שחשוב לכל עובד. יש כאלו שיירצו יותר אחריות בעבודה- להתקדם לתפקידים של ניהול ולהיות חלק בקבלת ההחלטות, יש כאלה שרוצים לפתוח אופקים (דבר שיכול ליצור עבורכם חיבורים מעניינים ביותר), יש כאלו שירצו ללמוד ולהתמקצע יותר בתוך התחום שלהם, ויש כאלה שפשוט ישמחו ליותר חופש או עבודה מרחוק. ניהול איכותי יבחין במוטיבציות הפנימיות של כל עובד ועובדת ולהעניק להם את המענה המתאים, בזמן הנכון.

אנחנו מזמינים אתכם לחשוב, יחד איתנו או בנפרד, מה היעדים והערכים שהכי חשובים לכם בחברה ומה מסגרת התקציב, ולבנות את מבנה התגמול של אנשי המכירות לפי זה. תוכלו לעשות רפלקציה עם עצמכם, עם הממונים הרלוונטיים ועם אנשי המכירות עצמם על מודלים שאתם נוקטים בהם כרגע ובעבר ולהסיק מכך מה הצעד הבא.

בהצלחה!

כותב המאמר: אסף הדר

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ?
הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו
איך לייצר תקשורת פנים ארגונית מצוינת?- חלק ב
איך לייצר תקשורת פנים ארגונית מצוינת?- חלק ב
תקשורת פנים ארגונית לקויה היא אתגר "שקט" די שכיח בקרב חברות וארגונים המהווה לעיתים קרובות…
תקשורת פנים ארגונית: כלי אסטרטגי לשיפור ביצועים עסקיים- חלק א
תקשורת פנים ארגונית: כלי אסטרטגי לשיפור ביצועים עסקיים- חלק א
תקשורת פנים ארגונית אפקטיבית היא הרבה יותר מאשר רק העברת מידע בין עובדים – היא…
כיצד לייעד את שירות הלקוחות כמנוע צמיחה ארגוני?
כיצד לייעד את שירות הלקוחות כמנוע צמיחה ארגוני?
הנתונים מדברים בעד עצמם: רק עלייה של 10 % בלבד בשימור לקוחות יכולה להוביל לגידול…
תתכוננו לפתיחת השנה
תתכוננו לפתיחת השנה
"יש רק דרך אחת להצליח – להתחיל הכי מהר שלך ולאט לאט להגביר" החשיבות של…
הטעות שעולה לכם בהפסד אדיר!
הטעות שעולה לכם בהפסד אדיר!
מבדיקה מדגמית אצל מרבית לקוחותינו רק בשנה האחרונה מצאנו כי התיעוד מידע האסטרטגי והחשוב ביותר…
חיבור משרד הפרסום והדיגיטל שלכם לתוצאות: דגשים חשובים לתיאום ציפיות ואופטימיזציה
חיבור משרד הפרסום והדיגיטל שלכם לתוצאות: דגשים חשובים לתיאום ציפיות ואופטימיזציה
לאחר שסייענו ליותר מ-480 חברות בשיפור הביצועים, גילינו נתון משמעותי עבורכם: חיבור הפרסום למחלקות החברה…
ניהול קשרי לקוחות – אסטרטגית נגיעה בלקוח, 3 הגישות/ תחומים שכל ארגון חייב
ניהול קשרי לקוחות – אסטרטגית נגיעה בלקוח, 3 הגישות/ תחומים שכל ארגון חייב
התנהגות והתנהלות צרכנים ולקוחות השתנו באופן מהותי בשנים האחרונות ובהתאם לכך גם הציפיות. לקוחות מצפים…
טיפים להצלחה BLACK FRIDAY לחברות וארגונים
טיפים להצלחה BLACK FRIDAY לחברות וארגונים
BLACK FRIDAY , יום שישי בחודש נובמבר כבר הפך ממזמן לתקופת מכירות מיוחדת עבור חברות…
המדריך המקיף בשיווק-   כל מה שאתם צריכים לדעת:
המדריך המקיף בשיווק-   כל מה שאתם צריכים לדעת:
בעידן הדיגיטלי המתקדם, מנהלים בכירים בתחום השיווק מתמודדים עם עולם מתפתח המתאפיין בשינויים טכנולוגיים מהירים…
איך יוצרים חוויית שירות יוצאת דופן? הסיפור של Royal Caribbean
איך יוצרים חוויית שירות יוצאת דופן? הסיפור של Royal Caribbean
מי מאיתנו לא מכיר את חברת Royal Caribbean? החברה הקנדית, הנחשבת לאחת מחברות הקרוזים המובילות…
חיזוק הקשר ממשק מנהל – עובד. התוצאה: שיפור תפוקות המשאב האנושי בעזרות אחוזים
חיזוק הקשר ממשק מנהל – עובד. התוצאה: שיפור תפוקות המשאב האנושי בעזרות אחוזים
אחד הנכסים החשובים ביותר בארגון הוא המשאב האנושי, העובדים הכפופים לכם, בניהול המודרני והעכשווי יש…
מודל OKR  (Objectives and Key Results)
מודל OKR (Objectives and Key Results)
אחד האתגרים הנפוצים בקרב חברות וארגונים עסקיים הוא ניהול המטרות והתוצאות באופן ברור ורציף לאורך…
האתגרים בחברות משפחתיות
האתגרים בחברות משפחתיות
בשנים האחרונות אנו עדים ללא מעט חברות משפחתיות התקועות שנים ושאינן משכילות לעשות את השינוי…
BOOST ברבעון האחרון -זמן פוטנציאלי לכל חברה
BOOST ברבעון האחרון -זמן פוטנציאלי לכל חברה
אנחנו ערב הכניסה לרבעון הרביעי האחרון של השנה המהווה ללא מעט חברות וארגונים את ההזדמנות…
סדנאות למנהלים? תבדקו היטב לפני שאתם מחליטים
סדנאות למנהלים? תבדקו היטב לפני שאתם מחליטים
סדנאות הן כלי נוסף ומשלים בתהליך, אבל אינן תחליף לתהליך מקצועי ואמיתי, בייחוד בכל הקשור…
מצוינות עסקית מהי?
מצוינות עסקית מהי?
כל ארגון וחברה שואפים להגיע כמה שיותר גבוה, לשפר ולמקסם את הביצועים העסקיים לאורך זמן.…
ניהול ספקים מקצועי ותוצאותיו העסקיות
ניהול ספקים מקצועי ותוצאותיו העסקיות
ניהול ספקים: מאמר זה סוקר את הדגשים והשלבים החשובים בניהול ספקים תהליך זיהוי ובחירת הספקים…
המדריך המלא לדוחות דשבורד ואפיון מערכת CRM לשיפור ביצועים ותוצאות עסקיות
המדריך המלא לדוחות דשבורד ואפיון מערכת CRM לשיפור ביצועים ותוצאות עסקיות
בעידן הנוכחי, המאופיין בשינויים תכופים ובאי ודאות, חברות וארגונים עסקיים מחפשים דרכים יעילות להתאים את…
שיפור ביצועים באמצעות מודל אג'יליות
שיפור ביצועים באמצעות מודל אג'יליות
בעידן הנוכחי, המאופיין בשינויים תכופים ובאי ודאות, חברות וארגונים עסקיים מחפשים דרכים יעילות להתאים את…
המנכ"לים מתעוררים: כך תחשפו את האתגרים האמיתיים המעכבים את החברה שלכם!
המנכ"לים מתעוררים: כך תחשפו את האתגרים האמיתיים המעכבים את החברה שלכם!
הכירו את הפערים הסמויים ודרך הפעולה שתשנה את פני הארגון שלכם. האם אתם בטוחים שהאתגרים…
מחברה משפחתית למכונה משומנת
מחברה משפחתית למכונה משומנת
חלק בלתי נפרד מהנוף העסקי המקומי הוא סגמנט החברות המשפחתיות הקטנות. אותן חברות בהן הגרעין…
מנכ״לים מודים ״אנחנו מודאגים מאוד"
בחודשים האחרונים רוב השוק העסקי בישראל עובר טלטלה עסקית ומוראלית לא פשוטה. מרבית החברות והארגונים…
מגמות עולמיות בתחום השיווק
מגמות עולמיות בתחום השיווק
שיווק החדש -כל המגמות, הטרנדים, הכלים, הדרכים והחשיבה האחרת שמחייבת שינוי גישה בכללי המשחק, ישנם…
אנשי המכירות הנסתרים - מתחת לרדאר שלכם
אנשי המכירות הנסתרים - מתחת לרדאר שלכם
בסביבה העסקית המאתגרת של ימינו, אנו נדרשים לחשיבה יצירתית ופתרונות מקוריים לאתגרים הקיימים. אחת מהן…
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון?
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון?
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון? כזה שמייצר לכם בהירות ומהווה מקפצה…
מסע לקוח, כך תעשו זאת חכם.
מסע לקוח, כך תעשו זאת חכם.
מסע לקוח מתחילים בהבנת הצרכים הייחודיים של לקוחות בשוק מתמיד משתנה, דרך הפיתוח של אסטרטגיות…
איך להחזיר את הניצוץ לעובדים ותיקים?
איך להחזיר את הניצוץ לעובדים ותיקים?
מה באמת חשוב לעובדים ותיקים? עם העלייה בתוחלת החיים וכושר העבודה, והאתגרים הבוערים בשימור עובדים-…
הביצועים בארגון תקועים - טיפים לזיהוי 'מוקשים'
הביצועים בארגון תקועים - טיפים לזיהוי 'מוקשים'
מה הסיבה האמיתית שלא מעט חברות וארגונים תקועים במקום? אינם מצליחים לגדול? אינם מצליחים לעמוד…
מועדון לקוחות- זה עדיין רלוונטי בכלל?
מועדון לקוחות- זה עדיין רלוונטי בכלל?
מועדון לקוחות מאפשר לנו ליישם עקרון חשוב מאוד בפרסום: פרסונליזציה- התאמת המסר באופן אישי ללקוח.…
תגידו להם מה הם עושים לא נכון (וגם מה כן)
תגידו להם מה הם עושים לא נכון (וגם מה כן)
אז למה להשקיע במישוב איכותי? שוב שנבחין בין משוב מקצועי למשוב אישי-(יש יתרונות משלו שנוכל…

זקוקים לעזרה בשיפור הביצועים בארגונכם?

השאירו פרטים או
התקשרו 072-3972174

דילוג לתוכן