Game Changer

ניהול הידע הפנים ארגוני

two-men-suits-are-looking-computer-screen-that-says-business-plan-it
 
הקשב למאמר
Getting your Trinity Audio player ready...

את הסיפור הזה כולם שמעו – חברה עסקית שנשענה שנים על הידע הבלעדי של אחד מעובדיה נאלצה יום אחד לגלות שהעובד עזב ויחד איתו גם הידע עזב… הנזק היה עצום, נדרשו חודשים להשלמת רק חלק מהידע החסר ….

זו רק אחת מהדוגמאות מיני רבות לאיבוד הידע ואפילו חוסר הידע שעשוי לגרום לנזקים עצומים בטווח הארוך ועדיין לא מעט חברות וארגונים טומנים את ראשם בחול, " לנו זה לא יקרה".

הידע הפנים ארגוני הוא אינו תחום או נושא משני, הוא ראוי להתייחסות וטיפול ולצערנו זו תשתית שמעט מאוד מתייחסים אליה אם בכלל.
ההפסד הוא בלתי נמנע – בחוסר היכולת להנגיש למשאב האנושי את הידע הנכון והמדויק בתהליכים שונים בארגון: שיווק, מכירות, שירות, תפעול ועוד. בסופו של דבר זה פוגע בשורת הביצועים.
החשיבות של ניהול ידע ארגוני היא גבוהה. ניהול ידע הוא תהליך של יצירה, שיתוף, שימוש וניהול לצורך שימוש מיטבי בו לעמידה במטרות ויעדים שהוגדרו.

ריכוז, פיתוח ושימור הידע במקום אחד זמין ונגיש לכלל המשאב האנושי הוא הכרחי. המידע שנצבר מהווה בסיס לקבלת החלטות, מעודד יצירתיות, פיתוח רעיונות ומוצרים חדשים, שיפור תהליכים עסקיים, הגדלת היעילות עוזר לארגון להבין ולנהל סיכונים ולהקטינם. בנוסף, הוא מקנה לארגון את היכולת להמשיך להתפתח גם כאשר ישנם שינויים במשאב האנושי.

הידע המצטבר הוא משאב חיוני בארגון וכך צריך להתייחס אליו .
הידע מגולם בתהליכים, כטקסט וכנתונים כמותיים, הוא נמצא במוחם של העובדים וכולל בתוכו תובנות המבוססות על ניסיון. בחלק לא מועט מדובר על ידע סמוי שנמצא בחזקתם של העובדים אם במודע ואם שלא.
בכדי לנהל ידע באופן מיטבי יש להתייחס לגורמים המשפיעים עליו בארגון:

  • תרבות ארגונית המטפחת, מעודדת ואף מתגמלת מודעות ורצון לשמר, לפתח ולשתף ידע ארגוני
  • הגדרת מגוון התהליכים הפנים ארגונים לאיסוף שימור, העברת ותחזוק הידע.
  • ניהול ארגון והנגשת התוכן באופן שיקל על המשתמש לעשות שימוש נבון ויעיל בידע.
  • פלטפורמות טכנולוגיות המאפשרות שימור ושיתוף ( כגון פורטל ארגוני, ויקי, קהילה מקוונת, ניהול מסמכים, לומדה)

 

להלן דוגמאות לתכנים ותהליכים הנקשרים לניהול ידע:

  • אוגדן מכירות/ספר מוצר המורכב מתסריטי שיחה, בנק טיפול בהתלבטויות, יתרונות ותועלות של המוצר, מתחרים בשוק, בנק שאלות בירור צרכים,
  • תפעול מערכת ה CRM אבחנה בין סטטוסים, תיעוד מלא
  • ביצוע והנפקת הזמנות
  • טיפול בתלונות לקוחות קשים
  • תהליכי שימור לקוחות
  • ניהול ומיפוי צרכי לקוחות ועוד

 

אז איפה כדאי להתחיל?
מפו את כל סוגי הידע בארגון:

1. ידע מקצועי של המוצרים/השירותים הניתנים, כולל שוק ומתחרים
2. ידע בתחום/מחלקה – תהליך מכירות, שירות, שיווק, תפעול וכו'
3. ידע פנים ארגוני – ממשקים, תהליכים, נהלים, שגרות , ניהולי
4. ידע של/על הלקוחות שלכם – לקוחות זמניים, חד פעמיים ולקוחות קבועים

הגדירו גורם שינהל את הידע בארגון, העניקו לו את הסמכות והאחריות להוביל את המתודולוגיות לפיתוח הידע:

  • שימור ידע של פורשים
  • הפקת לקחים באמצעות
  • ניהול תובנות –  למידה מהצלחות
  • חדשנות – רעיונות יצירתיים
  • שיתוף חוכמת ההמונים בארגונים

התחילו באיסוף הידע בקרב העובדים, הן הידע הגלוי והן הידע הסמוי. עודדו אותם לשתף ולהפרות ותעדו זאת. רכזו את המידע בפלטפורמה נגישה לעובדים ועדכנו בשוטף. עודדו ויזמו עדכונים שוטפים ובקרו במקביל.

זכרו, המטרה של ניהול ידע היא להפוך את הידע למשאב שמאפשר לארגון להשיג את מטרותיו. על פי כך, ניהול ידע מוצלח מאפשר לחסוך בזמן , עלויות ולא מעט משאבים בדרך להשגת מטרות הארגון באופן יעיל ומהיר.

בהצלחה!

כותב המאמר: מיטל הדר

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ?
הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו
מגמות עולמיות בתחום השיווק
מגמות עולמיות בתחום השיווק
שיווק החדש -כל המגמות, הטרנדים, הכלים, הדרכים והחשיבה האחרת שמחייבת שינוי גישה בכללי המשחק, ישנם…
אנשי המכירות הנסתרים - מתחת לרדאר שלכם
אנשי המכירות הנסתרים - מתחת לרדאר שלכם
בסביבה העסקית המאתגרת של ימינו, אנו נדרשים לחשיבה יצירתית ופתרונות מקוריים לאתגרים הקיימים. אחת מהן…
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון?
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון?
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון? כזה שמייצר לכם בהירות ומהווה מקפצה…
מסע לקוח, כך תעשו זאת חכם.
מסע לקוח, כך תעשו זאת חכם.
מסע לקוח מתחילים בהבנת הצרכים הייחודיים של לקוחות בשוק מתמיד משתנה, דרך הפיתוח של אסטרטגיות…
איך להחזיר את הניצוץ לעובדים ותיקים?
איך להחזיר את הניצוץ לעובדים ותיקים?
מה באמת חשוב לעובדים ותיקים? עם העלייה בתוחלת החיים וכושר העבודה, והאתגרים הבוערים בשימור עובדים-…
הביצועים בארגון תקועים - טיפים לזיהוי 'מוקשים'
הביצועים בארגון תקועים - טיפים לזיהוי 'מוקשים'
מה הסיבה האמיתית שלא מעט חברות וארגונים תקועים במקום? אינם מצליחים לגדול? אינם מצליחים לעמוד…
מה אנשי מכירות רוצים? מודלים תגמול אנשי מכירות
מה אנשי מכירות רוצים? מודלים תגמול אנשי מכירות
איך מתגמלים אנשי מכירות? איך מוודאים שהם נשארים מרוצים, פורחים ונאמנים לארגון? אחרי עבודה עם…
מועדון לקוחות- זה עדיין רלוונטי בכלל?
מועדון לקוחות- זה עדיין רלוונטי בכלל?
מועדון לקוחות מאפשר לנו ליישם עקרון חשוב מאוד בפרסום: פרסונליזציה- התאמת המסר באופן אישי ללקוח.…
תגידו להם מה הם עושים לא נכון (וגם מה כן)
תגידו להם מה הם עושים לא נכון (וגם מה כן)
אז למה להשקיע במישוב איכותי? שוב שנבחין בין משוב מקצועי למשוב אישי-(יש יתרונות משלו שנוכל…
פולואפ: חברו הטוב ביותר של אנשי המכירות 
פולואפ: חברו הטוב ביותר של אנשי המכירות 
אז מה זה פולואפ ולמה צריך אותו?לפולואפ בעל אסטרטגיה מובנית יש השפעה משמעותית וישירה על…
מיינדסט מכירות הוא הבסיס של תשתית המכירות שלכם צ׳יט-שיט לכל מי שמנהל.ת אנשי מכירות 
מיינדסט מכירות הוא הבסיס של תשתית המכירות שלכם צ׳יט-שיט לכל מי שמנהל.ת אנשי מכירות 
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... בשנה האחרונה אנחנו שומעים בלי סוף שחברות…
מה שלום המוח שלכם בחברה?
מה שלום המוח שלכם בחברה?
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... מערכות CRM הן הבסיס של החברה –…
מהם הדברים החשובים ביותר בתכנית המכירות שלכם
מהם הדברים החשובים ביותר בתכנית המכירות שלכם
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... זה די מדהים, בשנים האחרונות אנחנו נתקלים…
כשלונות החברות הגדולות במסע לקוח ואוטומציה
כשלונות החברות הגדולות במסע לקוח ואוטומציה
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... אם פעם תהליך מכירה היה התקשרות קצרה…
ממשאב אנושי להון אנושי
ממשאב אנושי להון אנושי
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... "אני מעריך שהתרומה של המשאב האנושי אצלנו…
להתחיל את השנה אחרת
להתחיל את השנה אחרת
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... ברוכים הבאים לשנת 2024! וזה בדיוק הזמן…
סיכום שנה עסקית
סיכום שנה עסקית
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... הנה אנחנו מוציאים את עצמנו בסוף השנה…
אסטרטגית לקוחת קיימים
אסטרטגית לקוחת קיימים
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... אחד הנכסים העסקיים החשובים ביותר הוא הלקוחות…
מזל טוב ליום הולדתך!
מזל טוב ליום הולדתך!
מנהל/ת יקר/ה! זו ההזדמנות שלנו לאחל לך יום הולדת שמח, מאחלים לך שפע של בריאות…
מתנות לכבוד השנה החדשה  -2023
מתנות לכבוד השנה החדשה -2023
מנהל יקר! זו ההזדמנות להודות לך על היותך חלק מקהילת הניוזלטר שלנו – פותחים, קוראים,…
חלק 2: ארגז כלים למנהל - שגרות ניהול
חלק 2: ארגז כלים למנהל - שגרות ניהול
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... בחלקן הראשון, סקרנו בהרחבה את הדגשים הכי…
חלק 1: ארגז כלים למנהל - שגרות ניהול
חלק 1: ארגז כלים למנהל - שגרות ניהול
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... בחלק הראשון של כתבה זו נסקור את…
תכנית עבודה - חלק 2
תכנית עבודה - חלק 2
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... בחלק הראשון סקרנו את העקרונות לבניית תכנית…
תכנית עבודה - חלק 1
תכנית עבודה - חלק 1
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... אז מהם הדגשים החשובים ביותר בבנייה ודיוק…
תרשימי זרימה עבור תהליכים עסקיים
תרשימי זרימה עבור תהליכים עסקיים
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... אחד הנושאים החשובים בהצלחה עסקית הוא דיוק…
שיפור ביצועי מכירות B2B
שיפור ביצועי מכירות B2B
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... מה חשוב ללקוח B2B בתהליך המכירה ?…
איך להגדיל מכירות בעסק
איך להגדיל מכירות בעסק
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... גיבשנו עבורכם את המתכון להצלחה גם ללא…
המתכון להצלחה בעסקים קטנים
המתכון להצלחה בעסקים קטנים
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... גיבשנו עבורכם את הדגשים הכי חשובים להצלחה…
איך להגדיל את המכירות בעסק?
איך להגדיל את המכירות בעסק?
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... בלא מעט חברות וארגונים המבקשים להביא לפיתוח…
תהליכים פנים ארגונים מקדמים
תהליכים פנים ארגונים מקדמים
אחת השאלות המעניינות בקרב לא מעט מהלקוחות שלנו היא – עד כמה התהליכים הפנים ארגונים…

זקוקים לעזרה בשיפור הביצועים בארגונכם?

השאירו פרטים או
התקשרו 072-3972174

דילוג לתוכן