Game Changer

איך להחזיר את הניצוץ לעובדים ותיקים?

 
הקשב למאמר
Getting your Trinity Audio player ready...

יוסי, בן 58, עובד כבר 20 שנה באחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בארץ בתחום החומרה. הוא היה שם כשהמשרדים היו רק עשירית ממה שהם היום, הוא היה שם כשהמנכ״ל העכשווי רק התקבל לעבודה, הוא היה שם כשהיו סכסוכים בהנהלה וגם ברכישות וההתמזגויות הגדולות. כשיש עובדים חדשים- מציגים להם אותו כשריד מימי ההקמה, וכשיש בעיה שמצריכה ידע רחב, או שלא יודעים איך נכון לפתור משהו- יודעים לפנות אליו. יוסי הוא בעל ערך רב לארגון והוא יודע את זה, אבל כמו כל אדם שעובד כבר 20 שנים באותה עבודה- הוא מתחיל להשחק ולאבד את המוטיבציה- וכפועל יוצא, את האפקטיביות שלו. עובדה זו משפיעה לרעה לא רק עליו, אלא גם על העובדים מסביבו ואפילו על מנהליו. 

מה באמת חשוב לעובדים ותיקים? 

עם העלייה בתוחלת החיים וכושר העבודה, והאתגרים הבוערים בשימור עובדים- החלטנו להקדיש את המאמר הקרוב למספר כיווני מחשבה בקשר לשימור עובדים ותיקים. 

נהוג לחשוב שהדבר הכי חשוב לעובדים ותיקים הוא השכר, אבל לפי מחקרים, זה לא בהכרח נכון. 2 מחקרים של פירמת הייעוץ McKinsey שבחנו מעל 30,000 עובדים במדינות ותרבויות שונות מראה שגם בגילאים מבוגרים יותר- האלמנטים המכריעים הם משמעות, תחושת שייכות ואיכות ההנהלה. משתנה נוסף שחזר בכל הסקרים הוא אופק התקדמות ופיתוח אישי, כאשר אנשים הביעו העדפה למקום שהם יכולים להתפתח ולגדול בו, גם אם השכר פחות מתגמל. 

אז איך אפשר לעורר מוטיבציה בקרב עובדים ותיקים? 

נחלק את התשובה ל-4 קטגוריות: רתימה, פיתוח, תגמול ותמיכה. 

  1. רתימה: בקטגוריה זו נכנסים כל האלמנטים שגורמים לעובד- לא משנה הגיל- להרגיש מעורב יותר בנעשה בחברה, ולהרגיש שזה רלוונטי אליו, ומתוקף כך הוא יירצה לתרום להצלחת החברה. 

    מעורבות בקבלת החלטות
    – מצאו הזדמנויות לערב עובדים ותיקים בתהליך קבלת ההחלטות ולתת להם השפעה על תהליכים שקורים בחברה.

    ״התמונה הגדולה״ אם אתם לא עושים זאת עדיין, מומלץ מאוד להראות לעובדים בכל הדרגים לאן החברה הולכת, מה היעדים, מה הקונטקסט, ואיך מה שהם עובדים עליו מתכנס לכדי הצלחה אחת גדולה- גם אם הם מרגישים רק ׳בורג קטן במערכת׳ לפעמים. 

  2. פיתוח:
    • יצירת יעדי פיתוח מקצועי כיום, עבודים ושואפים לקיים קריירה מתפתחת ומגוונת לאורך החיים. בניגוד לתפיסה הקיימת שפיתוח מקצועי יכול להתקיים רק במעבר בין עבודות שונות, תפקידכם הוא להראות לעובדים שהם יכולים להתפתח במידה זהה- ואפילו יותר- בחברה שלכם. מילת המפתח היא להעמיק, וכל עובדת תוכל להבין שהאימפקט שהיא יכולה לעשות במקום שהיא כבר מכירה- גדול פי כמה מהאימפקט שיהיה לה במקום חדש, ׳נוצץ׳ ככל שיהיה.
      כדי לעמוד בסעיף הזה, תנו לכל עובד/ת בנפרד ״זמן איכות״ איתכם/ עם דמות מקצועית בנושא/ עם דמות מוערכת בארגון. שאלו אותם על השאיפות והחלומות שלהם, מה מלהיב אותם, מה ההישגים שהם מתגאים בהם- ונסו ליצור להם תמונת עתיד חיובית, שקושרת את הפיתוח האישי שלהם בפיתוח החברה. תנו להם לראות שאתם מחוייבים להתפתחות שלהם, כמו שהם מחוייבים אליכם. 
    • קורסים והשתלמויות מצאו את העובדים שאכן רוצים לגדול ולהתפתח ותנו להם תקציב ייעודי להשתלמויות לבחירתם/ ארגנו עבורם השתלמות מתאימה.  
    • פידבק אישי – למרות שלל התכנים והפתרונות הקיימים ברשת, אנשים כמהים ליחס אישי ואנושי. נצלו הזדמנויות למשוב איכותי ובונה, שממחיש לעובד/ת איך הם מתקדמים אל מול המטרות שהציבו לעצמם. 
    • הכשרת עובדים ומנטורינג– אחד הדברים שבהם עובדים ותיקים יכולים להיות יותר טובים מכולם, ויכול להועיל להם ולכם במידה לא מעטה, הוא הכשרת עובדים חדשים ופיתוח עובדים קיימים. המנגנון הזה יאפשר להם להרגיש חלק מהארגון, להעריך את הידע הנצבר שלהם ולהרגיש משמעותיים עבור אנשים ספציפיים. 
  3. תגמול:
    אין מה לפרט יותר מדי- כולנו רוצים תגמול על הערך שאנחנו מביאים לעולם. הסוד כאן הוא בעיקר בהתאמת התגמול למוטיבציות והשאיפות של כל עובד, ובפתיחות והאמון שלכם שהתגמול אכן יוביל לאימפקט המבוקש. 
    • תגמול כספי 
    • זמן חופשי– לסיים מוקדם יותר, להתחיל מאוחר יותר, עוד יום-יומיים של חופשה- לפעמים זה כל מה שצריך בשביל לבטא הערכה ולהחזיר לעובד/ת את תחושת האיזון והשליטה. 
    • הטבות (שווה כסף) 
    • הערכה חברתית, הוקרה שבחו אותם מול כולם, אל תקטינו 
  4. תמיכה: 
    • תמיכה פסיכולוגית במקום העבודה
    • הפנייה לבעל/ת-תפקיד הממונה על רווחת העובדים 
    • מתן אוזן קשבת, גם בדרגים הגבוהים 
    • תמיכה חברתית מצאו דרך להכליל אותם במעגלים שונים וודאו שהם אכן מרגישים חלק. 
    • תמיכה (העשרה/ הדרכה) טכנולוגית מחקרים מצאו ש-67% מבני הגיל השלישי גולשים באינטרנט על בסיס יומי, כך שהכישורים הבסיסיים לרוב מצויים שם, אך אם יש קושי טכנולוגי- תציעו דרך לגשר עליו. 
    • סקר / שיחת משוב– שאלו מה שלומם והקשיבו באמת, ותוכלו לגלות מה באמת מפריע ומה יכול לגרום לשיפור אצל עובדים ותיקים ללא מוטיבציה. 


כחברה המתמחה בשיפור ביצועים, סייענו במשך השנית למאות חברות לבנות תהליכי תגמול ופיתוח מקצועי עבור עובדים ותיקים. אם אתם לא בטוחים באיזו דרך לנקוט, נוכל לקיים ייעוץ ארגוני ובו נבין יחד מה הנתיב היעיל ביותר עבורכם, לפני שאתם מקבלים החלטות אסטרטגיות שיעלו לארגון כסף רב. 

בהצלחה!

כותב המאמר: מיטל הדר

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ?
הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו
מודל OKR  (Objectives and Key Results)
מודל OKR (Objectives and Key Results)
אחד האתגרים הנפוצים בקרב חברות וארגונים עסקיים הוא ניהול המטרות והתוצאות באופן ברור ורציף לאורך…
האתגרים בחברות משפחתיות
האתגרים בחברות משפחתיות
בשנים האחרונות אנו עדים ללא מעט חברות משפחתיות התקועות שנים ושאינן משכילות לעשות את השינוי…
BOOST ברבעון האחרון -זמן פוטנציאלי לכל חברה
BOOST ברבעון האחרון -זמן פוטנציאלי לכל חברה
אנחנו ערב הכניסה לרבעון הרביעי האחרון של השנה המהווה ללא מעט חברות וארגונים את ההזדמנות…
סדנאות למנהלים? תבדקו היטב לפני שאתם מחליטים
סדנאות למנהלים? תבדקו היטב לפני שאתם מחליטים
סדנאות הן כלי נוסף ומשלים בתהליך, אבל אינן תחליף לתהליך מקצועי ואמיתי, בייחוד בכל הקשור…
מצוינות עסקית מהי?
מצוינות עסקית מהי?
כל ארגון וחברה שואפים להגיע כמה שיותר גבוה, לשפר ולמקסם את הביצועים העסקיים לאורך זמן.…
ניהול ספקים מקצועי ותוצאותיו העסקיות
ניהול ספקים מקצועי ותוצאותיו העסקיות
ניהול ספקים: מאמר זה סוקר את הדגשים והשלבים החשובים בניהול ספקים תהליך זיהוי ובחירת הספקים…
המדריך המלא לדוחות דשבורד ואפיון מערכת CRM לשיפור ביצועים ותוצאות עסקיות
המדריך המלא לדוחות דשבורד ואפיון מערכת CRM לשיפור ביצועים ותוצאות עסקיות
בעידן הנוכחי, המאופיין בשינויים תכופים ובאי ודאות, חברות וארגונים עסקיים מחפשים דרכים יעילות להתאים את…
שיפור ביצועים באמצעות מודל אג'יליות
שיפור ביצועים באמצעות מודל אג'יליות
בעידן הנוכחי, המאופיין בשינויים תכופים ובאי ודאות, חברות וארגונים עסקיים מחפשים דרכים יעילות להתאים את…
המנכ"לים מתעוררים: כך תחשפו את האתגרים האמיתיים המעכבים את החברה שלכם!
המנכ"לים מתעוררים: כך תחשפו את האתגרים האמיתיים המעכבים את החברה שלכם!
הכירו את הפערים הסמויים ודרך הפעולה שתשנה את פני הארגון שלכם. האם אתם בטוחים שהאתגרים…
מחברה משפחתית למכונה משומנת
מחברה משפחתית למכונה משומנת
חלק בלתי נפרד מהנוף העסקי המקומי הוא סגמנט החברות המשפחתיות הקטנות. אותן חברות בהן הגרעין…
מנכ״לים מודים ״אנחנו מודאגים מאוד"
בחודשים האחרונים רוב השוק העסקי בישראל עובר טלטלה עסקית ומוראלית לא פשוטה. מרבית החברות והארגונים…
מגמות עולמיות בתחום השיווק
מגמות עולמיות בתחום השיווק
שיווק החדש -כל המגמות, הטרנדים, הכלים, הדרכים והחשיבה האחרת שמחייבת שינוי גישה בכללי המשחק, ישנם…
אנשי המכירות הנסתרים - מתחת לרדאר שלכם
אנשי המכירות הנסתרים - מתחת לרדאר שלכם
בסביבה העסקית המאתגרת של ימינו, אנו נדרשים לחשיבה יצירתית ופתרונות מקוריים לאתגרים הקיימים. אחת מהן…
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון?
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון?
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון? כזה שמייצר לכם בהירות ומהווה מקפצה…
מסע לקוח, כך תעשו זאת חכם.
מסע לקוח, כך תעשו זאת חכם.
מסע לקוח מתחילים בהבנת הצרכים הייחודיים של לקוחות בשוק מתמיד משתנה, דרך הפיתוח של אסטרטגיות…
הביצועים בארגון תקועים - טיפים לזיהוי 'מוקשים'
הביצועים בארגון תקועים - טיפים לזיהוי 'מוקשים'
מה הסיבה האמיתית שלא מעט חברות וארגונים תקועים במקום? אינם מצליחים לגדול? אינם מצליחים לעמוד…
מה אנשי מכירות רוצים? מודלים תגמול אנשי מכירות
מה אנשי מכירות רוצים? מודלים תגמול אנשי מכירות
איך מתגמלים אנשי מכירות? איך מוודאים שהם נשארים מרוצים, פורחים ונאמנים לארגון? אחרי עבודה עם…
מועדון לקוחות- זה עדיין רלוונטי בכלל?
מועדון לקוחות- זה עדיין רלוונטי בכלל?
מועדון לקוחות מאפשר לנו ליישם עקרון חשוב מאוד בפרסום: פרסונליזציה- התאמת המסר באופן אישי ללקוח.…
תגידו להם מה הם עושים לא נכון (וגם מה כן)
תגידו להם מה הם עושים לא נכון (וגם מה כן)
אז למה להשקיע במישוב איכותי? שוב שנבחין בין משוב מקצועי למשוב אישי-(יש יתרונות משלו שנוכל…
פולואפ: חברו הטוב ביותר של אנשי המכירות 
פולואפ: חברו הטוב ביותר של אנשי המכירות 
אז מה זה פולואפ ולמה צריך אותו?לפולואפ בעל אסטרטגיה מובנית יש השפעה משמעותית וישירה על…
מיינדסט מכירות הוא הבסיס של תשתית המכירות שלכם צ׳יט-שיט לכל מי שמנהל.ת אנשי מכירות 
מיינדסט מכירות הוא הבסיס של תשתית המכירות שלכם צ׳יט-שיט לכל מי שמנהל.ת אנשי מכירות 
בשנה האחרונה אנחנו שומעים בלי סוף שחברות צריכות להתמקד ברווחיות ויעילות, בהתאם למשברים הכלכליים שפוקדים…
מה שלום המוח שלכם בחברה?
מה שלום המוח שלכם בחברה?
מערכות CRM הן הבסיס של החברה – ולרוב, הן לא זוכות לכבוד הראוי ולא מגיעות…
מהם הדברים החשובים ביותר בתכנית המכירות שלכם
מהם הדברים החשובים ביותר בתכנית המכירות שלכם
זה די מדהים, בשנים האחרונות אנחנו נתקלים ביותר ויותר חברות וארגונים שעובדים בשוטף מכוח האינרציה,…
כשלונות החברות הגדולות במסע לקוח ואוטומציה
כשלונות החברות הגדולות במסע לקוח ואוטומציה
אם פעם תהליך מכירה היה התקשרות קצרה בין לקוח למוכר, מעבר של סחורה או שירות…
ממשאב אנושי להון אנושי
ממשאב אנושי להון אנושי
“אני מעריך שהתרומה של המשאב האנושי אצלנו לגידול ב 2023 הייתה סבירה לא מעבר לזה….”…
ניהול הידע הפנים ארגוני
ניהול הידע הפנים ארגוני
את הסיפור הזה כולם שמעו – חברה עסקית שנשענה שנים על הידע הבלעדי של אחד…
להתחיל את השנה אחרת
להתחיל את השנה אחרת
ברוכים הבאים לשנת 2024! וזה בדיוק הזמן  לעצור ולשאול כמה שאלות, לחדד ולדייק נקודות חשובות…
סיכום שנה עסקית
סיכום שנה עסקית
הנה אנחנו מוציאים את עצמנו בסוף השנה האזרחית ותחילתה של שנה עסקית חדשה. זה בדיוק…
אסטרטגית לקוחות קיימים
אסטרטגית לקוחות קיימים
אחד הנכסים העסקיים החשובים ביותר הוא הלקוחות הקיימים שלכם. לקוחות קיימים מהווים גורם משמעותי בצמיחה…
מזל טוב ליום הולדתך!
מזל טוב ליום הולדתך!
מנהל/ת יקר/ה! זו ההזדמנות שלנו לאחל לך יום הולדת שמח, מאחלים לך שפע של בריאות…

זקוקים לעזרה בשיפור הביצועים בארגונכם?

השאירו פרטים או
התקשרו 072-3972174

דילוג לתוכן