איך להחזיר את הניצוץ לעובדים ותיקים?

וותיקים
 
הקשב למאמר
Getting your Trinity Audio player ready...

יוסי, בן 58, עובד כבר 20 שנה באחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בארץ בתחום החומרה. הוא היה שם כשהמשרדים היו רק עשירית ממה שהם היום, הוא היה שם כשהמנכ״ל העכשווי רק התקבל לעבודה, הוא היה שםc סכסוכים בהנהלה וגם ברכישות וההתמזגויות הגדולות. כשיש עובדים חדשים- מציגים להם אותו כשריד מימי ההקמה, וכשיש בעיה שמצריכה ידע רחב, או שלא יודעים איך נכון לפתור משהו- יודעים לפנות אליו. יוסי הוא בעל ערך רב לארגון והוא יודע את זה, אבל כמו כל אדם שעובד כבר 20 שנים באותה עבודה- הוא מתחיל להשחק ולאבד את המוטיבציה- וכפועל יוצא, את האפקטיביות שלו. עובדה זו משפיעה לרעה לא רק עליו, אלא גם על העובדים מסביבו ואפילו על מנהליו. 

מה באמת חשוב לעובדים ותיקים? 

עם העלייה בתוחלת החיים וכושר העבודה, והאתגרים הבוערים בשימור עובדים- החלטנו להקדיש את המאמר הקרוב למספר כיווני מחשבה בקשר לשימור עובדים ותיקים. 

נהוג לחשוב שהדבר הכי חשוב לעובדים ותיקים הוא השכר, אבל לפי מחקרים, זה לא בהכרח נכון. 2 מחקרים של פירמת הייעוץ McKinsey שבחנו מעל 30,000 עובדים במדינות ותרבויות שונות מראה שגם בגילאים מבוגרים יותר- האלמנטים המכריעים הם משמעות, תחושת שייכות ואיכות ההנהלה. משתנה נוסף שחזר בכל הסקרים הוא אופק התקדמות ופיתוח אישי, כאשר אנשים הביעו העדפה למקום שהם יכולים להתפתח ולגדול בו, גם אם השכר פחות מתגמל. 

אז איך אפשר לעורר מוטיבציה בקרב עובדים ותיקים? 

נחלק את התשובה ל-4 קטגוריות: רתימה, פיתוח, תגמול ותמיכה. 

  1. רתימה: בקטגוריה זו נכנסים כל האלמנטים שגורמים לעובד- לא משנה הגיל- להרגיש מעורב יותר בנעשה בחברה, ולהרגיש שזה רלוונטי אליו, ומתוקף כך הוא יירצה לתרום להצלחת החברה. 

    מעורבות בקבלת החלטות
    – מצאו הזדמנויות לערב עובדים ותיקים בתהליך קבלת ההחלטות ולתת להם השפעה על תהליכים שקורים בחברה. 

    ״התמונה הגדולה״ אם אתם לא עושים זאת עדיין, מומלץ מאוד להראות לעובדים בכל הדרגים לאן החברה הולכת, מה היעדים, מה הקונטקסט, ואיך מה שהם עובדים עליו מתכנס לכדי הצלחה אחת גדולה- גם אם הם מרגישים רק ׳בורג קטן במערכת׳ לפעמים. 

  2. פיתוח:
    • יצירת יעדי פיתוח מקצועי כיום, עבודים ושואפים לקיים קריירה מתפתחת ומגוונת לאורך החיים. בניגוד לתפיסה הקיימת שפיתוח מקצועי יכול להתקיים רק במעבר בין עבודות שונות, תפקידכם הוא להראות לעובדים שהם יכולים להתפתח במידה זהה- ואפילו יותר- בחברה שלכם. מילת המפתח היא להעמיק, וכל עובדת תוכל להבין שהאימפקט שהיא יכולה לעשות במקום שהיא כבר מכירה- גדול פי כמה מהאימפקט שיהיה לה במקום חדש, ׳נוצץ׳ ככל שיהיה.
      כדי לעמוד בסעיף הזה, תנו לכל עובד/ת בנפרד ״זמן איכות״ איתכם/ עם דמות מקצועית בנושא/ עם דמות מוערכת בארגון. שאלו אותם על השאיפות והחלומות שלהם, מה מלהיב אותם, מה ההישגים שהם מתגאים בהם- ונסו ליצור להם תמונת עתיד חיובית, שקושרת את הפיתוח האישי שלהם בפיתוח החברה. תנו להם לראות שאתם מחוייבים להתפתחות שלהם, כמו שהם מחוייבים אליכם. 
    • קורסים והשתלמויות מצאו את העובדים שאכן רוצים לגדול ולהתפתח ותנו להם תקציב ייעודי להשתלמויות לבחירתם/ ארגנו עבורם השתלמות מתאימה.  
    • פידבק אישי – למרות שלל התכנים והפתרונות הקיימים ברשת, אנשים כמהים ליחס אישי ואנושי. נצלו הזדמנויות למשוב איכותי ובונה, שממחיש לעובד/ת איך הם מתקדמים אל מול המטרות שהציבו לעצמם. 
    • הכשרת עובדים ומנטורינג– אחד הדברים שבהם עובדים ותיקים יכולים להיות יותר טובים מכולם, ויכול להועיל להם ולכם במידה לא מעטה, הוא הכשרת עובדים חדשים ופיתוח עובדים קיימים. המנגנון הזה יאפשר להם להרגיש חלק מהארגון, להעריך את הידע הנצבר שלהם ולהרגיש משמעותיים עבור אנשים ספציפיים. 
  3. תגמול:
    אין מה לפרט יותר מדי- כולנו רוצים תגמול על הערך שאנחנו מביאים לעולם. הסוד כאן הוא בעיקר בהתאמת התגמול למוטיבציות והשאיפות של כל עובד, ובפתיחות והאמון שלכם שהתגמול אכן יוביל לאימפקט המבוקש. 
    • תגמול כספי 
    • זמן חופשי– לסיים מוקדם יותר, להתחיל מאוחר יותר, עוד יום-יומיים של חופשה- לפעמים זה כל מה שצריך בשביל לבטא הערכה ולהחזיר לעובד/ת את תחושת האיזון והשליטה. 
    • הטבות (שווה כסף) 
    • הערכה חברתית, הוקרה שבחו אותם מול כולם, אל תקטינו 
  4. תמיכה: 
    • תמיכה פסיכולוגית במקום העבודה
    • הפנייה לבעל/ת-תפקיד הממונה על רווחת העובדים 
    • מתן אוזן קשבת, גם בדרגים הגבוהים 
    • תמיכה חברתית מצאו דרך להכליל אותם במעגלים שונים וודאו שהם אכן מרגישים חלק. 
    • תמיכה (העשרה/ הדרכה) טכנולוגית מחקרים מצאו ש-67% מבני הגיל השלישי גולשים באינטרנט על בסיס יומי, כך שהכישורים הבסיסיים לרוב מצויים שם, אך אם יש קושי טכנולוגי- תציעו דרך לגשר עליו. 
    • סקר / שיחת משוב– שאלו מה שלומם והקשיבו באמת, ותוכלו לגלות מה באמת מפריע ומה יכול לגרום לשיפור אצל עובדים ותיקים ללא מוטיבציה. 


כחברה המתמחה בשיפור ביצועים, סייענו במשך השנית למאות חברות לבנות תהליכי תגמול ופיתוח מקצועי עבור עובדים ותיקים. אם אתם לא בטוחים באיזו דרך לנקוט, נוכל לקיים ייעוץ ארגוני ובו נבין יחד מה הנתיב היעיל ביותר עבורכם, לפני שאתם מקבלים החלטות אסטרטגיות שיעלו לארגון כסף רב. 

 

בהצלחה!

כותב המאמר: מיטל הדר

רוצה להיחשף לעוד מאמרים ותכנים מקצועיים ?
הירשם עכשיו לניוזלטר המקצועי שלנו
מגמות עולמיות בתחום השיווק
מגמות עולמיות בתחום השיווק
שיווק החדש -כל המגמות, הטרנדים, הכלים, הדרכים והחשיבה האחרת שמחייבת שינוי גישה בכללי המשחק, ישנם…
אנשי המכירות הנסתרים - מתחת לרדאר שלכם
אנשי המכירות הנסתרים - מתחת לרדאר שלכם
בסביבה העסקית המאתגרת של ימינו, אנו נדרשים לחשיבה יצירתית ופתרונות מקוריים לאתגרים הקיימים. אחת מהן…
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון?
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון?
מתי בפעם אחרונה עשיתם סדר פסח אמיתי אצלכם בארגון? כזה שמייצר לכם בהירות ומהווה מקפצה…
מסע לקוח, כך תעשו זאת חכם.
מסע לקוח, כך תעשו זאת חכם.
מסע לקוח מתחילים בהבנת הצרכים הייחודיים של לקוחות בשוק מתמיד משתנה, דרך הפיתוח של אסטרטגיות…
הביצועים בארגון תקועים - טיפים לזיהוי 'מוקשים'
הביצועים בארגון תקועים - טיפים לזיהוי 'מוקשים'
מה הסיבה האמיתית שלא מעט חברות וארגונים תקועים במקום? אינם מצליחים לגדול? אינם מצליחים לעמוד…
שיווק ב 2024- למה צריך לצפות?
שיווק ב 2024- למה צריך לצפות?
למי שעדיין לא הבין, 2024 הולכת להיות שנה יוצאת דופן בשיווק, ישנם שחקנים חדשים ומעניינים…
מה אנשי מכירות רוצים? מודלים תגמול אנשי מכירות
מה אנשי מכירות רוצים? מודלים תגמול אנשי מכירות
איך מתגמלים אנשי מכירות? איך מוודאים שהם נשארים מרוצים, פורחים ונאמנים לארגון? אחרי עבודה עם…
מועדון לקוחות- זה עדיין רלוונטי בכלל?
מועדון לקוחות- זה עדיין רלוונטי בכלל?
מועדון לקוחות מאפשר לנו ליישם עקרון חשוב מאוד בפרסום: פרסונליזציה- התאמת המסר באופן אישי ללקוח.…
תגידו להם מה הם עושים לא נכון (וגם מה כן)
תגידו להם מה הם עושים לא נכון (וגם מה כן)
אז למה להשקיע במישוב איכותי? שוב שנבחין בין משוב מקצועי למשוב אישי-(יש יתרונות משלו שנוכל…
פולואפ: חברו הטוב ביותר של אנשי המכירות 
פולואפ: חברו הטוב ביותר של אנשי המכירות 
אז מה זה פולואפ ולמה צריך אותו?לפולואפ בעל אסטרטגיה מובנית יש השפעה משמעותית וישירה על…
מיינדסט מכירות הוא הבסיס של תשתית המכירות שלכם צ׳יט-שיט לכל מי שמנהל.ת אנשי מכירות 
מיינדסט מכירות הוא הבסיס של תשתית המכירות שלכם צ׳יט-שיט לכל מי שמנהל.ת אנשי מכירות 
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... בשנה האחרונה אנחנו שומעים בלי סוף שחברות…
מה שלום המוח שלכם בחברה?
מה שלום המוח שלכם בחברה?
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... מערכות CRM הן הבסיס של החברה –…
מהם הדברים החשובים ביותר בתכנית המכירות שלכם
מהם הדברים החשובים ביותר בתכנית המכירות שלכם
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... זה די מדהים, בשנים האחרונות אנחנו נתקלים…
כשלונות החברות הגדולות במסע לקוח ואוטומציה
כשלונות החברות הגדולות במסע לקוח ואוטומציה
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... אם פעם תהליך מכירה היה התקשרות קצרה…
ממשאב אנושי להון אנושי
ממשאב אנושי להון אנושי
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... "אני מעריך שהתרומה של המשאב האנושי אצלנו…
ניהול הידע הפנים ארגוני
ניהול הידע הפנים ארגוני
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... את הסיפור הזה כולם שמעו – חברה…
להתחיל את השנה אחרת
להתחיל את השנה אחרת
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... ברוכים הבאים לשנת 2024! וזה בדיוק הזמן…
סיכום שנה עסקית
סיכום שנה עסקית
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... הנה אנחנו מוציאים את עצמנו בסוף השנה…
אסטרטגית לקוחת קיימים
אסטרטגית לקוחת קיימים
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... אחד הנכסים העסקיים החשובים ביותר הוא הלקוחות…
מזל טוב ליום הולדתך!
מזל טוב ליום הולדתך!
מנהל/ת יקר/ה! זו ההזדמנות שלנו לאחל לך יום הולדת שמח, מאחלים לך שפע של בריאות…
מתנות לכבוד השנה החדשה  -2023
מתנות לכבוד השנה החדשה -2023
מנהל יקר! זו ההזדמנות להודות לך על היותך חלק מקהילת הניוזלטר שלנו – פותחים, קוראים,…
חלק 2: ארגז כלים למנהל - שגרות ניהול
חלק 2: ארגז כלים למנהל - שגרות ניהול
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... בחלקן הראשון, סקרנו בהרחבה את הדגשים הכי…
חלק 1: ארגז כלים למנהל - שגרות ניהול
חלק 1: ארגז כלים למנהל - שגרות ניהול
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... בחלק הראשון של כתבה זו נסקור את…
תכנית עבודה - חלק 2
תכנית עבודה - חלק 2
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... בחלק הראשון סקרנו את העקרונות לבניית תכנית…
תכנית עבודה - חלק 1
תכנית עבודה - חלק 1
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... אז מהם הדגשים החשובים ביותר בבנייה ודיוק…
תרשימי זרימה עבור תהליכים עסקיים
תרשימי זרימה עבור תהליכים עסקיים
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... אחד הנושאים החשובים בהצלחה עסקית הוא דיוק…
שיפור ביצועי מכירות B2B
שיפור ביצועי מכירות B2B
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... מה חשוב ללקוח B2B בתהליך המכירה ?…
איך להגדיל מכירות בעסק
איך להגדיל מכירות בעסק
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... גיבשנו עבורכם את המתכון להצלחה גם ללא…
המתכון להצלחה בעסקים קטנים
המתכון להצלחה בעסקים קטנים
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... גיבשנו עבורכם את הדגשים הכי חשובים להצלחה…
איך להגדיל את המכירות בעסק?
איך להגדיל את המכירות בעסק?
הקשב למאמר Getting your Trinity Audio player ready... בלא מעט חברות וארגונים המבקשים להביא לפיתוח…

זקוקים לעזרה בשיפור הביצועים בארגונכם?

השאירו פרטים או
התקשרו 072-3972174

דילוג לתוכן